Mynta2

Trådstartare
Jag såg på TV att nästa program av Veterinärerna skulle det handla om en överviktig katt som gick på kattsim...Jag har säkert missat detta program, men frågan är: Vart finns det sånna kattsim någonstans ?? Har aldrig hört talas om det, så jag antar det endast finns på 1 ställe. Även om nu katter och vatten inte är de såtaste vännerna så anser jag det vara en helt ok sak, det är ju för en god sak man gör det...banta sin tjocka katt. För jag har lixom detta problem också. 1 katt som behöver äta mycket, och så tjockisen som skulle behöva svälta och äta dietmat. Men det funkar inte. Och de flesta kanske vet hur svårt det är att motionera en katt :(...Så kattsim vore det ultimata för mig. Grejjen är att mina katter får bara mat 2 ggr/dag...och ej i överflöd. Däremellan måltiderna får dom ingenting..ändå bara ökar hannen i omfång. Sen att han är kastrat gör ju inte oddsena bättre...Nästa kattmatsinköp lutar väl åt light hållet, fast honan behöver ej lightmat då hon är smal och behöver äta...Fast kombinationen fet + smal under samma tak är svår att få i hop :(

Sv: Kattsim ?

Vad äter de nu? Min kastrathane är smällfet på vanligt torrfoder, lite överviktig på ransonerat bantningsfoder, slank och snygg med burkmat :) Varför är det så? Jo, dels ska ju katter äta enligt Atkinspriciper. Onödiga kolhydrater är strängt förbjudna i kattkost i mina ögon, katter är rena karnivorer och alla torrfoder bygger på någon form av spannmål. Sedan är torrfoder så "koncentrerat" att det kan störa mättnadssignaler. Samma energimängd i burkmat blir flera gånger mer foder vikt- och volymmässigt sett.

Simmade gjorde de förresten i en hundbassäng, så om Blå Stjärnan är villiga att testa så går det ju.

Han äter Hills Adult...visserligen ska han ha Senior. Men då honkatten bara är 3 år så har jag gått en mellanväg ;)....Han har haft urinsten 3 ggr, men för 8 år sedan...så jag vill inte chansa med annat foder. Burkmat faller han inte i smaken alls :(...Inte ens honan vill ha. Har provat flera gånger och alltid fått slänga det till slut...alltså burken har blivit för gammal...Aha, katten simmade i hundbassäng...intressant. Man kanske ska höra med Blå Stjärnan då. Fast dom tar ju snuskiga priser :(...Men höra kan man ju alltid.

Det tog mer än en månad att få Hanoo att äta burkmat, torrfoderjunkie som han var. Han var jättearg på mig, och det var inte roligt att vara hårdhjärtad matte och låta honom gå hungrig om han inte åt burkmaten. Numera äter han det med stor aptit, och det är en betydligt fräschare katt än med bantningsfoder. Han är slankare, mycket piggare, och har fått underbart blank päls. När han var överviktig lekte han inte mycket, som han gör nu (12 år är han). Burkmat är ju dessutom bra vid kristallbildningar, efetrsom ytterst få katter dricker så mycket de egentligen ska göra.

Dricker gör han jättemycket...i hundskålen. Faktiskt dricker han mycket mer än honan. Så där är jag inte orolig alls. Han är faktiskt en stor vattenälskare...Fast jag tycker också med burkmat att: det är svårt att portionera ut rätt mängd...Menar att: en matsked hit och dit...hur mycket är det egentligen ? Sedan vet jag inte om jag sett Hills på burk...?!

Bl.a på helsingborgs regional sjukhus.....iaf så visade de programmet därifrån....

Hills har blötmat men jag föreslår att du prövar med MJAU, de stora burkarna på 635g. En sådan burk är visserligen stor men man kan frysa in maten i t.ex. isbitslådor. Mitt tips är att väga blötmaten tills dess att du lärt dig att kunna bedömma hur mycket mat du lagt upp i skålen.

Absolut inte Mjau. Känner faktiskt en katt som åkte på Urinsten på detta foder. Varför tycker du Mjau är så bra foder ?

Och hur många katter känner du som "åkt på urinsten" på torrfoder? ;)

Vad är kopplingen till just Mjau?

Till ingen särskild....
Kan man inte helt enkelt blöta upp torrfodret? Som betfor. Gör det med vissa hundfoder.
Innehållet är ju detsamma + vatten, men volymen ökar något.

Med ökad volym borde man ju få en större mättnadskänsla på katten och då ett mindre intag. *funderar*

Senast ändrad:

Inte på Specific och Hills...inga faktiskt. Däremot på Friskies och sånt från Ica/Konsum ;)

Med tanke på hur vanligt urinvägsproblem är hos katter så tror jag knappast att du kan ha överblick, faktiskt ;)

Och vad är kopplingen till Mjau våtfoder?

Varför frågar du mig hela tiden om Mjau ??? Jag fick det föreslagit...och ville ej ha...Johorro, ganska bred överblick har jag samt disskuterat detta med några veterinärer. Matvaruaffärenas mat har oftast fel balans mellan mineraler..oftast (sa dom) var det magnesiumet som felade...

Varför jag frågar om Mjau? För att du skrev om en katt som "åkt dit på urinsten" med Mjau. Då vill jag gärna veta vilka belägg du har för det.

Mjaus våtfoder innehåller kalcium, fosfor och magnesium. Kvoten mellan kalcium och fosfor ligger precis på det värde som Association of American Feed Controll Officials (som kontrollerar djurfoder) rekommenderar.

Magnesiumhalten är 0,02 procent. Det är till och med under det värde som AAFCO rekommenderar. Och eftersom det är överskott av magnesium som kan orsaka urinsten så tror jag inte att Mjau gör det.

Mjau har samma mineralhalt som tex Specific, så det kan man knappast skylla på. Jag skulle alla gånger hellre ge burkmat än torrfoder till en katt med stenar, även om man aldrig kan förbygga det till 100%. Mjau är mycket prisvärd mat även om just Specific gör bra burkmat också, för betydligt mer pengar. De som är viktigt med kattmat är att den inte innehåller spannmål, har rätt Ca/P-balans, inte för högt mineralinnehåll, tillräckligt med taurin mm. Allt detta passar betydligt bättre in på burkmat gjort på bara köttråvaror än på torrfoder som måste inehålla en viss andel spannmål.

Kanske för att kattens kost enbart bestod av Mjau...lika som att min fick det av skitfodret Friskies.

Mina får oftast enbart Mjau, i perioder varvar jag med rått kött men den ene vill inte ha det.

Har valt Mjau våtfoder bl a för att minska risken för urinsten.

Liknande trådar

Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt... 2 3
Svar
49
· Visningar
10 651
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025