Kattsanden fastnar i rumpan på kattungen!

jos

Trådstartare
Har mer eller mindre frivilligt blivit fostermamma för en liten kattunge som vi hittade i stallet. Det mesta funkar jättebra, han blev tam och tuff efter bara ett par dagar, han äter och dricker och är (så gott som) rumsren.

MEN. Varje gång han har bajsat sätter sig kattsand och bajs i pälsen och är omöjligt att få bort! Han har väldigt lång päls och är fortfarande grymt mager så jag vågar inte ta i för mycket heller..

Vad ska jag göra? Byta kattsand? Nu har han grovkornigt, icke klumpbildande grus/sand. Klippa bort klumparna?

Sv: Kattsanden fastnar i rumpan på kattungen!

För att underlätta för honom nu när han är liten o inte fått in snitsen på tvättandet riktigt, så tycker jag du ska klippa bort lite päls i rumpan på honom. Han kommer lära sig det där, men än är väl balansen lite si och så, och han råkar sätta sig när han hukar. Så klipp bort lite päls där du vet att det brukar fastna.

Personligen föredrar jag finkornig klumpande kattsand, brukar vara mindre vasst för små bebistassar.

Tack för tipset! :) Har inte ens tänkt på att det kunde vara balansen, men nu känns det ju uppenbart.

Jo, jag brukar använda finkornig, klumpande sand men fick hjärnsläpp i affären och köpte fel..

Han bör vara 10½ vecka (det var då mamman blev smal) men han är väldigt undernärd så han ser ut att vara fem-sex veckor.

Då är det nog balansen och bristen på muskelstyrka som orsakar det. Bara att ansa pälsen, se till att han dricker o äter ordentligt och rör på sig så han får lite muskler. Så kommer det där ge sig automatiskt sen :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 574
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Ja nu börjar bebisarna bli större och klara sig mer själva.:) När börjar ni med kloklippning? När börja vänja vid kam? Bada+Föna...
Svar
3
· Visningar
1 615
Senast: mackan
·
B
Övr. Katt Vi har fått spader på att våra katter lekt ut kattsanden ur lådorna. Eftersom avloppet på toan blev fullt med kattsand blev vi såklart...
Svar
10
· Visningar
9 929
Senast: Busig
·
Övr. Katt Vår håriga katt får sällan tovor, men baktill kan hon bli äcklig och i armhålorna fram kan det bli klumpar som taggar och grejer kan...
Svar
6
· Visningar
3 933
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama