Kattsand, foder, försäkring

aemaria

Trådstartare
Om knappt tre veckor får jag hämta hem två Maine coonbebisar:bump: Jag längtar ihjäl mig snart!
Har en massa praktiska saker som ska ordnas innan guldklimparna anländer och tänkte höra om det är någon som har tips att dela med sig...

*Vilken är den bästa kattsanden?
*Kan man köpa kattfoder (typ Eukanuba) billigt/billigare på nätet någonstans i jämförelse med i butik?
*Vilket försäkringsbolag ska jag välja? Det är ju en djungel!

Tacksam för tips!
//aemaria

Sv: Kattsand, foder, försäkring

Bästa kattsanden är jättesvårt att säga. Vissa tycker MissCat är kanonbra, jag tycker att hemsk är ett lindrigt ord. Så det är mest din (och ibland katternas) smak som styr det. Jag har precis bytt till en som heter Pet's Pal och är nöjd, men den är nog rätt svår att få tag på. Har bara hittat den i en affär här i Örebro.
Köpa kattmat på nätet kan man göra. Dock har ju i alla fall RoyalCanin riktpriser som återförsäljarna måste följa, så prismässigt kan man inte göra så mycket på den. Huruvida Eukanuba/Iams funkar så vet jag dock inte. Du får titta runt och jämföra. Det gäller ju att hitta en med bra fraktkostnad i så fall eftersom det är många kilo man beställer.
Försäkringsbolag är också en smaksak. Jag har själv Agria till mina, när Yoga skulle ha bebisar så hade dom det bästa avelstillägget. Numera är dom väl rätt likvärdiga alla. Alla har hemsidor på nätet där man kan räkna ut vad det kostar för din ras, den skiljer sig nämligen mellan raser.
Jag betalar 1346 kr/år och katt. Då är dom livförsäkrade för 5000:- och har 1000+10% självrisk och ersättningsbelopp för veterinärvård är 60.000:-.
Jag vet att IF har så man har en fast självrisk på 2000:- och dom betalar allt över, men man måste titta på ersättningsnivåerna då, ofta är det så att ju billigare dom är, desto lägre ligger vet.ersättningen.

Som tumregel så bör man ha en kattoa mer än antal katter. Toan bör vara taklös. Kattsanden bör vara så lik sandstrandssand som möjligt, t.ex. Katrines.

Varför bör den vara taklös?
Dom flesta jag vet och läst om har med tak och det funkar utmärkt.
Brukar vara bäst om du vill minimira med kattsand i hemmet.

Kattsand får man prova sig fram lite grann vad som man själv tycker känns bäst. Vissa älskar kristaller medans jag avskyr det osv.

Allting är en smaksak och sen får man inte glömma att katter är precis som vi människor helt olika från katt till katt.

Aldrig hört att den bör vara taklös? Snarare tvärtom, katten kan tycka det är rätt skönt att få vara ifred när det är dags.

Tak har aldrig varit något problem här, däremot rekommenderar jag att de förbannade luckorna tas bort! Många katter tycker att de är obehagliga och luckorna klämmer tyvärr en del svansar och det kan göra katten rädd för lådan.

Ja, luckorna togs bort direkt. Dom lådorna jag har nu (till katterna alltså :angel: ) hade inga luckor.

För att katterna kan tycka att det är obehagligt att de inte ser runt omkring sig. Om du tittar på katter i det fria så kryper de inte in under buskar eller tak för att uträtta sina behov, utan föredrar att göra det någonstans där de ser åt alla håll, t.ex. en sandlåda.
Som djurägare håller jag med om att det är smidigare med tak på, men katterna föredrar den taklösa.

För att katterna kan tycka att det är obehagligt att de inte ser runt omkring sig. Om du tittar på katter i det fria så kryper de inte in under buskar eller tak för att uträtta sina behov, utan föredrar att göra det någonstans där de ser åt alla håll, t.ex. en sandlåda.
Som djurägare håller jag med om att det är smidigare med tak på, men katterna föredrar den taklösa.

Min gamle utekatt föredrar att skita under bron. :smirk: Ser även på mina innekatter att de föredrar lådan med tak före de utan tak. Jag känner många andra kattägare som har samma erfarenhet.

Jag tror inte att det går att vara så kategorisk som du är i denna fråga.

*kl*

Jag säger som många andra att du får pröva dig fram med sanden, ett tips är i alla fall att börja med samma/liknande typ av sand som dom har hos uppfödaren för en snabb vänjning.
Detta gäller även fodret, vad du än vill ge kissarna sen så börja med det som dom har fått från början, en ny fodersort skall alltid vänjas in långsamt.

Ang låda så är det en smaksak för dig, men visst finns det katter som inte gillar tak.
Men du bör ha minst två lådor, många katter vill kissa i en och bajsa i en.

Ett lätt sätt att ta reda på detta är att ha en låda av varje och se vilken låda som används.
Jag har en av varje och den med tak är bajslådan och den utan är kisslådan...
Varför vet jag inte.

Jag menar heller inte att det är så för alla, men jag tror i alla fall att det är så för de flesta. Även om din katt går in under en bro så har han väl fri sikt åt tre håll, eller?
Som ovanstående sa så får man prova sig fram. Vore intressant med en undersökning av dem som har både och.

Jag menar heller inte att det är så för alla, men jag tror i alla fall att det är så för de flesta. Även om din katt går in under en bro så har han väl fri sikt åt tre håll, eller?
Som ovanstående sa så får man prova sig fram. Vore intressant med en undersökning av dem som har både och.

Nej, han har inte fri sikt åt något håll faktiskt där under bron. ;)

Jag har båda delarna hemma och det är helt klart den med tak som används mest.

Hej. Vi har Everclean till våra. Funkar super!
Vi ger även våra katter Royal Canin.
De är fina i pälsen och mår fin fint av den.

Lycka till med de små!

/ Lisa

Kattsand: misskatt sluta med sin klumpkattsand den va jätte bra. men jag köper billig kattsand inte parfymerad och jag har kattlåda med tak och lycka. Detta funkar jätte bra till alla mina 3 kissar.
Kattmat köper jag i djuraffären, då mina katter behöver vara lite rundare så köper jag ännu kattmat för kattungar (mer fett i den).
Jag tycker alla som köper katt ska höra vad dom rekomoderar i affären för foder. Och försäkra katterna om det är något så kan det vara bra och rädda livet på dom (så länge dom inte lider) utan att det kostar skjortan:banana: . Lycka till med dina små sötnosar!

när vi hade 3 mainar och en norsk. (alla inne9 hade vi 2 STORA lådor mainar är stora kissar som sagt.. vi hade evercleen (stavning) med tvålflingor. luktade aldrig kiss eller nått.. å då kunde de ibland glömmas att städas en dag....

dom käkade RC fit 32.

den main vi har nu har bara tyvärr en han äter main coon från RC.

inte försäkrad ännu eftersom han itne är öronmärkt ännu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka