Kattpsykologi någon?

F

flickancarra

Någon kan kanske komma med tips eller förlsag på vad mitt problem beror på.

Vi skaffade från början två kattor som får springa in och ut ur huset som dom vill. På vintern är dom mer inne och på sommaren mer ute på gården.

Förra sommaren skaffade vi två kattor till (Alla fyra är kastrerade hankattor) som först inte mottogs så väl men sen kom in i gänget efter några månader.

Men nu i höst så har en av de gamla grabbarna börjat "mobba" en av de mindre. Storleksmässigt är det en tjockis på nästan 7 kg mot en liten på kanske 3-4 kg. Felix som den gamla heter är den som vi uppfattar som ledare, är en duktig jägare och social mot människor. Sigge som den yngre heter är också social och orädd jämfört med de andra två.

Problemet: Felix fräser så fort Sigge är i närheten och råkar de vara inne samtidigt så jagar han in honom under soffor och fåtöljer och försöker klå upp honom. Vi försöker att inte ha dem inne samtidigt men en gång hade vi missat en båda var inne och när vi kom in hittade vi en nerskiten katt (Sigge) och en massa av hans hår på golvet. Han låg i badrummet som blivit lite som hans skyddsrum när han är rädd för Felix.

Utomhus så hinner Sigge kuta ifårn Felix så där är det inte lika problematiskt men det märks där med.

Numer så har Felix börjat kissa inomhus på fel ställen. I soffan, i köket, i badrummet.. Så nu får han knappt vara inne alls, förutom under sträng uppsikt. Han får mat sen får han gå ut igen.

Det känns inte kul för någon av kattorna och vi vill inte avliva någon av dem i första taget utan försöker först hitta andra lösningar.

Oj, vad långt det blev. Hopas någon har något klokt ord att lägga in?

Sv: Kattpsykologi någon?

Omplacera en av dem!

När det har gått så här långt är det svårt att få det att funka igen. En av de bråkande katterna måste bort för att då lugnt.

Jag har själv en katt som var "mobbaren" i sitt förra hem. Här är han fredsmäklaren, den lugna katten som fungerar som buffert om de andra tjafsar. Det kan vara så små saker som gör att de slår åt det ena eller andra hållet, och för oss människor omöjligt att se eller förebygga.

Jag vill inte omplacera för jag vet att det redan finns så många kattor där ute som inte är önskade. Då avlivar vi hellre hemma på gården.

Som vi har det nu med max en av dem inne så är det drägligt för oss alla men det hade varit skönt att kunna lösa konflikten, därav tråden. Kan tillägga att Felix trivs bäst ute och sigge trivs bäst inne.

Tack för ditt inlägg.

Innan du funderar på tex omplacering lr avlivning bör du utreda främst felix hos veterinären och sedan sigge.
Ta urin och blodprov till en början...

Själv hade jag 1 katt som plötsligt blev mobbad, det visade sig att den mobbade katten var sjuk och hade ont. Katter känner av de om en i flocken är försvagad. Den mobbade börja även dra sig undan och kissa överallt.

En katt som har tex uvi kan även börja kissa överallt..

Jag ser två ungefär lika troliga skäl till problemet:

1. Den mobbade katten är sjuk.
2. För just dessa 4 katter är 4 katter för många katter på eran boyta.

Alternativ 1 är lätt att kolla, ta katten till veterinären.

Är det alternativ 2 som spökar har ni ett större problem. Katter är revirhävdande djur och de behöver ha sina revir för att må bra. Olika individer kräver olika stora revir. Även om dina katter är ute så ingår bostaden i deras revir och kan således utgöra plats för revirstrider.

Katter är inte flockdjur och när man börjar närma sig 5 katter börjar man ligga på den övre gränsen till hur stora grupper katter gärna tolererar. Ju större kattgrupp, ju viktigare att man kan avdela hemmet till olika revirområden. Uppfödare som har många katter rekommenderas att dela upp katterna i grupper om högst 5 katter för att man vi ska undvika dels rangstrider men även sjukdomsutbrott.

Har ni möjlighet att dela upp hemmet så att katterna som inte funkar ihop kan vara inomhus samtidigt men inte komma åt varandra? Nätdörrar? Kattluckor med ID-lås?

Tack både bengeten och sol för era tankar.

Bengeten: Vill först bara klargöra att det är den mobbande katten som kissar. Jag ser det som en del av mobbningen som "in your face, det här är mitt ställe.."

Sol: Jag skulle gissa på alternativ två. Vi har ett avlååångt gammalt hus och nu på sistone så har vi stängt in Sigge i den bortre änden när Felix är inne och äter så att de inte behöver träffas. Det har funkat bra och sista två dagarna inget kiss. Felix har fattat vinken att han kommer in och äter och sen sticker ut. Vi får se vart det lider efter hand.

Ja, det är väl tyvärr en ganska vanlig anledning till osämja... problem med reviren. Hoppas det fortsätter fungera bra med metoden ni funnit.

Vi ska nog ringa veterinären och höra vad han har att säga...

låter bra..hoppas det ordnar sig...

Innan du avlivar eller ngt - ge FELIWAY en chans!
Det har löst många konflikter.
Kolla upp det på nätet,diskutera med vet.kliniken där det säljs.
Du behöver inte tala med vet för att testa det,räcker med personal i receptionen.
Räkna på era ytor och hur många adaptorer ni behöver.
Det kostar en liten slant,men det kan det vara värt eller hur?
Det är aldrig roligt när de bråkar och det är hemskt att känna att man sviker en individ som har det jobbigt.
Feliway är kanonbra för just såna här konflikter.
Lycka till!

En uppdatering:

Jag hade lyckats samla kattkiss i en mugg och tog med båda kattor till veterinären igår. Han kände igenom dom båda och hittade inget konstigt på dem.

Han sa att han inte trodde att det hade med någon sjukdom att göra och trodde inte det var uvi men försäkerhetsskull så skrev han ut ett recept på antibiotika som vi ska testa 10 dagar.

Blir det ingen ändring kommer vi nog att avliva katten. Min sambo vill ha honom som bara utekatt som inte får komma in alls och jag känner inte att jag vill vara en sån kattägare utan tycker det är schystast mot de båda att avliva Felix.

Vi får se om medicinen påverkar men vetten menade att även om det är uvi och han blir frisk från det så kan skvättandet vara inlärt ändå och han antagligen pissar vidare inomhus...

har inte hört talas om det men jag ska googla det.

Från deras hemsida: Angående konflikter:

För att minska stressen i hem med flera katter skall Feliway® Doftavgivare kopplas in i det rum katten (katterna) visar tecken på stress eller oro.

Låt Doftavgivaren sitta i kontinuerligt under minst fyra veckor. Byt flaska till en ny refillflaska när vätskan tagit slut.
Var noga med att varje katt har sin egen sovplats, kan äta och gå på kattlådan i fred för varandra, liksom att var och en har ett tryggt gömställe.

Urinmarkering:

Koppla in Feliway® Doftavgivare i det rum katten urinmarkerar. Om katten markerar i flera rum kan ytterligare doftavgivare behövas i dessa rum.

När katten börjar markera området med sina egna ansiktsferomoner (katten stryker sin kind mot området) avbryts det dagliga sprayandet.

-- Då skulle jag behöva flaskor till tio rum. Våra kattor har inte varsin sovplats. De sover var de vill och använder inte de korgar vi köpte ibörjan. De sover i soffan, i våra sängar, på gästsängen osv. Gömställe har dom överallti huset. Plus hela gården där ute. Har ni andra verkligen varsin sovplats till era kattor? Vars ett "gömställe" irodningsställt?

Jag tror att det blir ett för stort projekt. Hade man bott i en liten tvåa eller så men det blir för stor skala här på gården... men tack för tipset.

Nej,nej...du behöver inte köpa en hel bunke.
Lät överdrivet det där,suck! "Försäljningsteknik" antar jag.
Köp EN adapter och testa.
Tror det finns i sprayform oxå.

Jag har själv aldrig använt mer än en/bostad fast att vi haft flera rum.
(Obs,vi människor känner inte av den ifall du undrat över det.)
Sist jag kollade kostade den runt 400 kr,lite dyrt men det var värt det för mej iaf.
Om antibiotikan funkar och han slutar pinka inne är det ju toppen.
Tror dock det rör sej mer om revirmarkering.
Även kasterade hanar som eg aldrig markerat förut kan börja markera revir på olika saker om de på något sätt vill hävda sitt revir/känner sej hotade.
Kan va på vad som helst,ute el inne..buskar,stallhinkar,bilar,höbalar:mad:,dörrar,tvätten,i sängen,i duschen/vasken mm mm.
Vet en som hade en besökande okastr hankatt som var sugen på hennes hona:d.
Hon var kastrerad så det var ingen fara.
Efter ett par dagar började han markera PÅ honkatten!!!
Niiiice....

Du behöver inte spraya ner hela hemmet. Det kan räcka med att köpa adaptrar till ett par rum och eventuellt köpa en flaska för att "extra-preppa" eventuellt heta konfliktområden.

Min erfarenhet av Feliway vid osämja är dock... inte bra reklam för Feliway.;)

En uppdatering:

Jag hade lyckats samla kattkiss i en mugg och tog med båda kattor till veterinären igår. Han kände igenom dom båda och hittade inget konstigt på dem.

Han sa att han inte trodde att det hade med någon sjukdom att göra och trodde inte det var uvi men försäkerhetsskull så skrev han ut ett recept på antibiotika som vi ska testa 10 dagar.

Blir det ingen ändring kommer vi nog att avliva katten. Min sambo vill ha honom som bara utekatt som inte får komma in alls och jag känner inte att jag vill vara en sån kattägare utan tycker det är schystast mot de båda att avliva Felix.

Vi får se om medicinen påverkar men vetten menade att även om det är uvi och han blir frisk från det så kan skvättandet vara inlärt ändå och han antagligen pissar vidare inomhus...

Det gör mig ledsen när jag läser. Ev ännu ett bidrag till antibiotikaresistensen. Förstår att veterinären vill hjälpa er men det är så enkelt att sätta en odling först.

jag förstår hur du tänker men i detta fallet är det ju inget problem:
antingen behövdes det och katten blir frisk
eller så behövdes det inte och katten avlivas.. känns inte som om eventuell resistens skulle bli så långvarig i så fall..

Min svärmor har haft många kattor ibland två ibland flera och det verkar gå en magisk gräns vid 3 st.
När det är sommar märker man inte så mycket eftersom de oftast är ute men när det blir kyligare ser man att en kisse sällan kommer in.

Innan du avlivar eller ngt - ge FELIWAY en chans!
Det har löst många konflikter.
Kolla upp det på nätet,diskutera med vet.kliniken där det säljs.
Du behöver inte tala med vet för att testa det,räcker med personal i receptionen.
Finns receptfrtt på apotek.

jag förstår hur du tänker men i detta fallet är det ju inget problem:
antingen behövdes det och katten blir frisk
eller så behövdes det inte och katten avlivas.. känns inte som om eventuell resistens skulle bli så långvarig i så fall..

Men det finns väl ingen garanti på att bakterierna dör bara för att katten gör det?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 643
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 097
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka