Fina

Trådstartare
Jag undrar om någon kunnig kattmänniska har någon teori om följande...
Förra sommaren skaffade vi två stallkatter till vårt kollektivstall. Urmysiga båda två. I våras fick den ena fem ungar (9 mån gammal och liten till växten). När ungarna växt till sig nu på sensommaren Blev den andra katten (inte mamman alltså) jättesjuk. Vi pratade med veterinär på telefon och frågade bland annat om kattpest. Enligt dem kunde vi utesluta det, och skulle avvakta o se om hon blev bättre. Hon blev inte bättre, så vi åkte till veterinären. Han tyckte att hon var så nedsatt och avlivade direkt. Fanns knappt någon chans att hon skulle överleva natten vad de än gjorde. :cry: När hon somnade in kom det lite avföring med blod i, vilket kunde tyda på, just det KATTPEST. Prov skickades på analys och fick svaret att det var kattpest! Vi trodde vi skulle förlora alla katter förstås... Ungarna hade dessutom snuttat från det sjuka katten! (Aldrig hört talas om nåt liknande, då den katten inte haft egna ungar o alltså ingen mjölk) MEN ingen av de andra katterna blev sjuka! Vi har vaccinerat dem nu och de mår hur bra som helst! Känns såklart underbart men är det inte konstigt?
Blev långt det här men är mkt tacksam för svar!

Sv: Kattpest?

De andra katterna har antagligen byggt upp en naturlig immunitet mot kattpest. Många utekatter gör det, de vaccinerar sig själva när de utsätts för viruset i små, små doser. Man ska dock inte lita på katterna lyckas vaccinera sig själva alla gånger.

Men hur kan ungar på ca 4 mån ha byggt upp imunitet? Det är det jag tycker är konstigt... Mamman var ju bara drygt ett år och dessutom mager efter att ha fött upp 5 bäbisar...

Det är möjligt att de har fått i sig antikroppar från sin mammans mjölk. Eftersom mamman var sjuk producerade hon antikroppar, antikroppar förs över via modersmjölken...

Kattungarna har haft extremt tur som lyckats undvika att få i sig tillräckligt höga halter virus för att bli sjuka, men de har antingen utsatts för lagomt små mängder virus för att bilda egna antikroppar mot viruset eller så har de fått antikroppar från mamman.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 480
Senast: monster1
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 349
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka