Sv: kattpest

Hög feber, sover bara, äter inte, dricker inte, ofta kraftiga kräkningar och diarre. Misstänker ni kattpest så åk in med en gång, då räknas varje sekund om man ska kunna rädda katten.

Min katt fick kattpest innan jul, hennes feber toppade på knappt 42 grader och hon låg inne med dropp, febernedsättande och smärtstillande och klarade sig mirakulöst nog. Men hade hon inte legat inlagd hade hon aldrig klarat sig...

Senast ändrad:

Tassetass skrev:
Hög feber, sover bara, äter inte, dricker inte, ofta kraftiga kräkningar och diarre. Misstänker ni kattpest så åk in med en gång, då räknas varje sekund om man ska kunna rädda katten.

Min katt fick kattpest innan jul, hennes feber toppade på knappt 42 grader och hon låg inne med dropp, febernedsättande och smärtstillande och klarade sig mirakulöst nog. Men hade hon inte legat inlagd hade hon aldrig klarat sig...

då har nog min katt det :cry: hon äter och dricker inte och sover hela tiden och har 41 graders feber! vi ska åka till vetten på måndag då det e helg och min mamma vägrar åka då, men hon har stuckit ut nu, någon dum jävel i familjen råka släppa ut henne. får hoppas hon kommer igen så vi kan åka till vetten. kan dom andra katterna också få det?

ÅK NU!!!

Är det det som katten har så kan det gå ruskigt fort från det att symtomen visar sig tills katten faktiskt dör. Så leta rätt på katten och åk in med en gång!

Kattpest är fruktansvärt smittsamt och inkubationstiden (alltså tiden som går från det att de smittas tills de visar symtom) kan vara upp till 10 dagar, eller något sådant, så det är stor risk att de andra smittats.

MEN... Det finns ju massor med olika infektioner som katter kan drabbas av, det måste inte vara just kattpest. Men OM det är det så måste katten få vård NU om den ska ha någon chans.

Är de vaccinerade, förresten?

jag har varit ute med hunden och letat efter henne men vi hittar henne inte :cry: hon brukar alltid komma hem på kvällarna så vi får hoppas hon kommer ikväll...

nej våra katter är inte vaccinerade, ska till vetten imorron och dom andra ska ev. vaccineras då

Hoppas verkligen hon klarar sig tills dess, och att de andra inte smittas av vad det nu än är hon har. :(

dom andra ser helt friska ut. den lilla har inte träffar sessan så mkt då hon bor på mitt rum. men hon har nosat på henne men det var typ 1 vecka sen och gizmo och sessan brukar busa ihop men det verkar som han har börjat ingornera henne och går inte till henne längre. kanske känner han på sig att hon är sjuk. risken finns att det är kattpest då grannens katt nyligen dog i det :(

SJÄLVKLART (inte eventuellt) ska de friska katterna vaccineras omgående om ni har en grannkatt som nyss dött av kattpest. Kattpestvaccinet är det mest effektiva kattvaccinet vi har och garanterar nästan 100% mot sjukdom.

Jag hoppas för er och den sjuka kattens skull att det inte är kattpest utan bara någon mildare, övergående sjukdom.

ja dom ska vaccineras alla tre. får hoppas sessan kommer tillbaka. börjar bli orolig att hon ligger död där ute :cry:

hon har fortfarande inte kommit tillbaka. :cry: jag tror att hon har gått ut och lagt sig i någon buske och dött :cry: har letar jättemycket därute och i buskarna men inget spår efter henne. det känns så hemskt :cry:

hon har kommit hem nu! tog tempen på henne och det e 40,2 nu så hon har gått ner. vi ska åka till vetten imorron bitti, ska vi ta med dom andra två katterna och behandla dom?

Friska katter behandlar man inte, det enda man kan göra för dem är att vaccinera dem och hålla dem isolerade från den sjuka katten Sedan behandlar man dem om de skulle bli sjuka.

var hos vetten idag och som tur är så är det inte kattpest! men det är ändå väldigt alvarligt då det antagligen är levern som är skadad. hon har fått dropp då hon var uttorkad och hon vägrar äta dricka så vi får försöka få i henne mat och vatten

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka