Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag antar eftersom att de flesta vaccinerar sina katter mot kattpest numera så har antalet drabbade katter minskat.
Viruset är dock ovanligt motståndskrafigt, det kan överleva flera dagar utanför katten och spridas in med tex kläder och skor.
Kattungar dör vanligen, medan vuxna katter brukar överleva. Genomgången sjukdom ger livslång immunitet.
Katter som överlevt kattpest kan få kroniska problem med magen.
Jag antar eftersom att de flesta vaccinerar sina katter mot kattpest numera så har antalet drabbade katter minskat.
Viruset är dock ovanligt motståndskrafigt, det kan överleva flera dagar utanför katten och spridas in med tex kläder och skor.
Kattungar dör vanligen, medan vuxna katter brukar överleva. Genomgången sjukdom ger livslång immunitet.
Katter som överlevt kattpest kan få kroniska problem med magen.
@Agnetam - tråden är 14 år gammal och användaren du citerar har inte varit online sen augusti 2015 tyvärr.
Testat att googla? Finns ett kandidatarbete på SLU från 2015 där det skrivs om immunitet, kanske det kan hjälpa dig i din frågeställning.
Har dock inte läst det själv så vet inte om det är något du blir hjälpt av.
Personligen hade jag vaccinerat om jag var i din situation, hade inte velat chansa.
Vår veterinär tycker att vacc mot kattsnuva är onödigt om katten inte träffar andra katter särskilt ofta. Våra katter är utekatter, men hon tyckte det var onödigt. Katter som ställs ut ska vaccineras.Nikita vaccineras varje år för kattsnuva och vartannat år för kattpest enligt min vets instruktion. Nu är hon nästan enbart innekatt men jag vill vara säker. Däremot vaccinerar jag inte mot rabies eftersom hon bara behöver det om jag behöver åka utomlands så tycker det är onödigt.
Skyddet mot kattsnuva är ett år så det håller inte lika länge som det övriga de vaccineras mot. När vår veterinär tycker att det är onödigt för våra katter med vaccin mot kattsnuva varje år, så följer jag rådet att avstå.Det är ovanligt med allvarliga biverkningar från de vanligaste kattvaccinerna, men självklart måste man väga nytta mot risk. Dock har jag hellre mina katter skyddade mot herpes och calici än riskerar att de smittas och blir sjuka eftersom båda virusen kan orsaka stora problem om det vill sig illa. Däremot är smittrycket olika från hushåll till hushåll, men det är inte ansvarsfullt att avstå kattsnuvevaccin helt och hållet. Om man vaccinerar regelbundet mot kattpest får man dock med sig kattsnuvevaccin på köpet.
Skyddet mot kattsnuva är ett år så det håller inte lika länge som det övriga de vaccineras mot. När vår veterinär tycker att det är onödigt för våra katter med vaccin mot kattsnuva varje år, så följer jag rådet att avstå.
Vacciner innehåller aluminium och formaldehyd och kvicksilver har också funnits i vaccin. Vad exakt som finns i kattvaccin vet jag inte.
Vaccinera är bra men att övervaccinera kan skada.
@Sol är det något speciellt vaccin?
Jag vacc allt och alla mot kattpest. Men inte mot kattsnuva eftersom den "hinner gå ut" innan det är dags att förnya kattpestvaccinet. Så det där lät intressant!
Purevax RCP är ett av de vanligaste vaccinen, det och Nobivac Tricat/Ducat är de som brukar användas.