Kattnät och balkongblommor?

Chili

Trådstartare
Är det möjligt att låta blommor klättra i kattnätet på balkongen, eller håller det inte? Är det svårt att klippa ner och göra rent på hösten?

Jag tänkte pimpa min balkong nu, som är ganska liten. Dels ska det upp kattnät på något vis, jag hoppas att det går smidigt. Jag bor på bottenvåningen så jag kom på den briljanta idén att jag kan ju ändå ha balkonglådorna på utsidan eftersom jag kan stå på backen utanför och sköta dem. :idea: Vattna kan man nog göra genom nätet. Därigenom sparar jag utrymme i själva balkongen till annat!

Så, kan man nyttja nätet som spaljé eller bör jag i så fall köpa även en riktig spaljé och sätta upp förutom nätet? Det kommer ju växa in i nätet ändå, men nätet kanske inte håller för tyngden? Tar i så fall också gärna tips på ettåriga blommor som klättrar lite, men inte sådana som klär in hela balkongen till en djungel på en säsong. ;) Annars får jag hålla mig till icke-klättrande samt hängande blommor. Men det vore fint att få en liten växtvägg också.

VIlken sorts nät planerar du att ha?
Står själv i Preecccis samma sits, bottenvåningen (inte ens 50cm upp) o nybliven kattslav ;)
Vill defenetivt kunna ha balkongdörren uppe lite då o då o blommor på balkongen + tomater mm :)

Jag har använt helt vanligt grönt hönsnät, syns knapp och definitivt hållbart.
Dock så borde du nog kolla upp om det är okej att ha lådorna utanför balkongen även om du bor på botten våningen. Vet att vi inte får ha våra utanför egentligen pågrund av fallrisk har jag för mig, men för att det ska bli rättvist gäller det även bottenvåningen.

Jag har använt helt vanligt grönt hönsnät, syns knapp och definitivt hållbart.
Dock så borde du nog kolla upp om det är okej att ha lådorna utanför balkongen även om du bor på botten våningen. Vet att vi inte får ha våra utanför egentligen pågrund av fallrisk har jag för mig, men för att det ska bli rättvist gäller det även bottenvåningen.

Jaså, det har jag inte tänkt på. Tycker grannarna har lite olika, den bredvid har iaf på utsidan (bottenvåningen). Ska spana på övriga, tror dock inte det är så himla petigt. Hoppas iaf. Vi har även fransk balkong och där vet jag att vissa har lådor och då går det ju endast att ha på utsidan.

Jaså, det har jag inte tänkt på. Tycker grannarna har lite olika, den bredvid har iaf på utsidan (bottenvåningen). Ska spana på övriga, tror dock inte det är så himla petigt. Hoppas iaf. Vi har även fransk balkong och där vet jag att vissa har lådor och då går det ju endast att ha på utsidan.

Allt beror ju på vad huset har för bestämmelser. Detta är våra regler ni kanske inte har några om blomlådor med lite tur :)

Allt beror ju på vad huset har för bestämmelser. Detta är våra regler ni kanske inte har några om blomlådor med lite tur :)

Det verkar ju vara en allmänt förekommande regel, frågan är om det beror på fallrisken eller risken för jordvatten på balkongen nedanför när man vattnar... :p Kan man inte få ha sina blomlådor på utsidan som kompensation för att man bor på bottenvåningen och alla som går förbi kan kika in i lägenheten? :idea: Får nog ringa hyresvärden.

Klätterkrasse eller svartöga kanske?
Har aldrig haft problem att få luktärt att gro, men svartöga har vuxit och blommat bättre för mig :)

Jag hade också hönsnät, och en klematis som klättrade i, en alpklematis... Det blev lite väl mycket insynsskydd :P och en massa spindlar som bodde där, hu!
(Grannen under godkände det hela)

Det verkar ju vara en allmänt förekommande regel, frågan är om det beror på fallrisken eller risken för jordvatten på balkongen nedanför när man vattnar... :p Kan man inte få ha sina blomlådor på utsidan som kompensation för att man bor på bottenvåningen och alla som går förbi kan kika in i lägenheten? :idea: Får nog ringa hyresvärden.

Kan vara en bra ide :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka