Kattmatsråd, hjälpså snabbt som möjligt.

Empalie

Trådstartare
Jag vill ge mina katter både torrfoder och mjukmat. Har ni tips på vilka torrfoder som har högsta kötthalt??? Jag har innan köpt portionspåsar därför att kissarna ska få färsk och rumstempererad mat, dock finns ju inte mjau o portionspåsar som jag läst liknar kattens naturliga mat mest. Jag har innan varierat mellan icas och friskies men vilken ska jag ta??? Hur håller man maten fräsch i burken??? Hoppas ni kan ta er tid och svara för imorgon ska jag på foderrådgivning hos vet men känner att jag själv behöver vara lite självonformerad så man inte går på vad som helst:o
 
Sv: Kattmatsråd, hjälpså snabbt som möjligt.

Kolla tex orijen och eukanuba vad gäller torrfoder.

Ang. blötmat så sätt lock på burken alt. pytsa över till en matlåda och ställ in i kylen. Vill du ge rumstempererat så ta ut en stund innan eller micra. I kylen håller sig öppnad burk iaf några dagar (vet inte exakt hur länge).
 
Sv: Kattmatsråd, hjälpså snabbt som möjligt.

Torrfoder Eukanuba eller Orijen. De vanliga varianterna, inte Light.
De nya Mjau-tetrorna kan man typ återförsluta och förvara i kylskåp ett par dagar. Bara att ta fram en stund i förväg så blir den rumstempererad. Mjaus blötmat är riktigt bra, bara kött. Icas är inte lika bra med det nya receptet de har som innehåller spannmål.
Som komplement kan man ge rått kött, kycklingvingar är populärt hos vissa och ger katten bra stimulans.
 
Sv: Kattmatsråd, hjälpså snabbt som möjligt.

Bland torrfoder har jag för mig att det är carnia, orijen och acana som ligger högst i kötthalt.
Jag ger acana (grasslands, för att inte få för mycket fisk), har fungerat mycket bra på alla katter jag testat det på så jag är helnöjd :)
 
Sv: Kattmatsråd, hjälpså snabbt som möjligt.

Olivers är också ett foder med hög kötthalt (>76%). :)
 
Sv: Kattmatsråd, hjälpså snabbt som möjligt.

Jag brukar köpa ett torrfoder som heter "Perfect fit" /active.
Det innehåller hela 41%protein och det är det inte många torrfoder som gör.
Katterna som brukar vara lite tunna är runda och goda nu.
 
Sv: Kattmatsråd, hjälpså snabbt som möjligt.

Det innehåller hela 41%protein och det är det inte många torrfoder som gör.

Dock har mycket av det proteinet vegetabiliskt ursprung, och då är det lite "skit samma". Ser bra ut på papper, men majsgluten, soja och risprotein är inte fullvärdigt protein för en karnivor.
 
Sv: Kattmatsråd, hjälpså snabbt som möjligt.

Dock har mycket av det proteinet vegetabiliskt ursprung, och då är det lite "skit samma". Ser bra ut på papper, men majsgluten, soja och risprotein är inte fullvärdigt protein för en karnivor.

Jaså säger du det?Kan de inte tillgodogöra sej vegetabiliskt protein?Jag som lusläser alla innehållsförteckningar och tyckte att detta var det bästa......
Kan du rekommendera någor prisvärt med mycket kötttprotein för aktiva lite smalare katter?
 
Sv: Kattmatsråd, hjälpså snabbt som möjligt.

Om dina katter mår bra på och fungerar på fodret så tycker jag inte nödvändigtvis att du behöver byta. Det bästa fodret är det som passar dina individer, du kanske kompletterar med blötmat eller annat, så får de i sig ordentligt med animalier ändå. Men absolut finns det torrfoderfoder som jag skulle påstå håller högre kvalité.

Prisvärt är ju en tolkningsfråga, men om jag minns rätt har perfect fit ganska högt kilopris? Hur mycket de behöver äta per dag spelar ju också in.
Själv ger jag främst rå mat, och även en del burkmat men jag har även torrfoder hemma till en av mina honor, som inte tycks hålla vikten utan (hon blir smal oavsett vad jag ger henne, kattungefoder har blivit hennes "vinnande formula".)
Jag ger Oliver's Petfood, som innehåller över 70% kyckling. :) Vuxenvarianten innehåller 36% protein och 20% fett, men då är det ju nästan uteslutande från animaliska källor. Kitten, som jag ger trots att min katt är vuxen, innehåller 44% protein och 22% fett. Det är ett väldigt energitätt foder, många upplever att katterna kan bli lite knubbiga av oliver's om de inte får kontrollerad mängd av det. Så det passar min smalis jättebra. :D
Blir du nyfiken kan du beställa gratis smakprov från deras hemsida.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 688
Senast: mackan
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
20 348
Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 330
Katthälsa Har ni varit med om det innan? Jag har haft katter i hela mitt liv, men aldrig stött på en som denna.. Att dom inte fungerar på vissa...
Svar
1
· Visningar
2 949
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp