kattmamman flyttar ungarna

M

Mellsan

Våra kattungar är över 12 veckor och sedan de ungar som skulle lämnas bort har åkt så flyttar kattmamman resterande två kattungar ut i skogen. Dit går hon och diar dem (och ger dem säkert möss och annat) men kommer själv hem och äter. Hon har även visat mig till ungarna de flesta gånger men jag undrar hur man ska göra? Ska man hämta hem ungarna eller ska hon få hålla dem undan? Är lite rädd att de ska bli förvildade, de är nu jättetama och kommer när jag kallar på dem när jag hittat dem. Någon som har något tips?

mvh Ann

Sv: kattmamman flyttar ungarna

Hämta hem ungarna innan de blir förvildade.Är åtminstone en av dom hona kan det starta en kattkoloni i skogen om ett par månader.
De borde också få annat att äta än modersmjölk och ev råttor.

är kattungarna mamman "flyttat" över 12 veckor så tror jag knappast att hon går och diar dem uti skogen. Frågan är ju varför hon flyttat dem då de är så gamla. Har ni förändrat något i hushållet eller är det så att han har fött en till kull där ute som ni ej vet om?
Du bör ta tillbaka katterna in från skogen för risken är att de snart är förvildade om inge rovdjur hinner ta dem.

Skulle nog även rekomendera att kastrera de katter som ni ska behålla... För mamma katt kan snart bli dräktig igen

Tack för svaren.
Jo jag vet att hon diar dem fortfarande för jag har sett det, trots att ungarna är över 12 veckor och hon verkar inte ha några planer på att sluta heller.

Kastreringstid är redan bokad och veterinären och jag kom överrens om att vi skulle kastrera alla samtidigt så tidigt som det går att kastrera ungarna, nu äter kattmamman p-piller.

Jag har också hittills tagit hem dem varje kväll för kattmamman visar mig var de är och jag brukar "hälsa på" dem i skogen någon gång under dagen så jag vet var de är, de brukar inte vara så långt hemifrån. Kattmamman började flytta ut dem utan att ta hem dem när de andra kattungarna flyttade.

Min fundering var om jag gjorde rätt som tog hem dem på kvällen. Nu vet jag att jag gör rätt.
Tack för det! :)

Den enda katt jag vet om som gjorde så var en katt min mamma hade.
De hade då redan fyra katter och min mors teori var att mammakatt tyckte att det blev för många när kattungarna började bli stora.
Mammakatt tog helt enkelt med sig ungarna till en ladugård och lämnade dem där.

Hon kanske inte vill att vi ska behålla dessa två heller då? :confused: Fast hon går dit och ger dem både di och det hon fångar och är hos dem... det vet jag... och hon visar mig vägen till dem... ja inte vet jag... :confused: det vore ju väldigt tråkigt om hon inte vill ha dem hemma längre...

Troligt är väl att ni "tagit ifrån henne" de andra ungarna och hon vill "rädda" dessa?

jag hoppas det och att hon snart förstår att de får stanna!

Jag tror på MsLunas teori.

Vi hade en katt som gav sig på vår schäfer när det saknades ungar i hennes systers kull (de hade flyttat till nya ägare). När hon sedan själv blev dräktig ett halvår senare & det närmade sig att föda så började hon attackera schäfern igen. Det var inga vanliga "flytta på dig attacker" utan hon såg ut som om hon skulle döda hunden & jagade den runt i huset. Vi särade självklart på dem & när hennes ungar sedan flyttade, alla samtidigt, höll hon sig helt lugn. Fattar inte varför den stackars hunden kunde få skulden så hårt..:confused: Denna katt flyttade även sina kattungar när hon tyckte det blev stökigt (att hennes mamma eller syster hjälpte till för mycket eller om schäfern råkade kika in).

Antagligen tycker din katt att det är farligt att ha kvar bebisarna hemma för då försvinner de. Försök ge dem ett helt ostört ställe att vara på så kanske hon lugnar sig snart.

Lycka till med kissarna!:bump:

Hon kanske inte vill att vi ska behålla dessa två heller då? :confused: Fast hon går dit och ger dem både di och det hon fångar och är hos dem... det vet jag... och hon visar mig vägen till dem... ja inte vet jag... :confused: det vore ju väldigt tråkigt om hon inte vill ha dem hemma längre...

Nej jag tror faktiskt inte på min mors teori, kanske var lite elakt att skriva det, hade tänkt skriva mer men blev avbruten, förlåt.

Jag tror att min mors katt var smart, hon visste vad som hände med ungarna (de blev ihjälslagna:mad::() kanske förstod hon inte det men att de var borta fattade hon ju.
Detta var en katt som fick minst fem kullar/år, från hon var könsmogen till sista kullen då hon var 21 år, de sista åren minskade kullarna till tre-fyra och antalet kattungar i varje kull minskade också.

Vadå sterilisera det kostar ju pengar:mad:

Av alla dessa kattungar var det en handfull som uppnådde vuxen ålder.
Hon blev så förhärdad till slut att hon inte ens gick tillbaka till kattungarna utan gick direkt ut för att leta upp en ny villig herre:(

Just den kullen jag tänkte på var en av hennes första, hon hade alltså fått några kullar och insett att de försvann men kom in och födde iallafall och tog sedan med dem en och en till ladugården en bit bort som inte användes.
Jag minns det som om det var igår hur jag i smyg hejade på mammakatt, jag var runt fyra år då och bönade för varje kattunges liv.

På det viset hann de bli så stora att min mor inte kunde ha ihjäl dem för då var de ju katter i hennes ögon vilket de inte var innan ögonen var öppna:confused:

Det var första och sista gången hon hade annons ute om att skänka bort kattungar.
De övriga som fick leva var för husbehov.

Jag tror att din katt blev orolig av att de andra ungarna flyttade, kanske tyckte hon att de inte var färdiga för flytt än i och med att hon fortfarande diar dem, de brukar ju ha slutat vid tolv veckor.

Se till att hon har ett lugnt tryggt hörne där hon får vara ifred med ungarna, gärna lite krypa-in-i men ändå bra utsikt.

Det finns en andledning till att min mamma tycker jag är konstig som tar hand om alla dessa katter som har valt att flytta hit och att jag kastrerar dem.
Hon brukar säga, men blir det inte dyrt? Visst katten blir det dyrt! Men vad ska jag göra?
Ingen annan bryr sig om alla katter som stryker omkring och de har också rätt till ett bra liv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 542
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 126
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama