kattmamma som biter sina ungar

A

-anki-

Är det någon här som kan ge mig något råd angående min katt och hennes ungar? Ungarna är sju veckor och för någon dag sedan började mamman med att ta stryptag och sparka på dem. Jag har haft kattungar tidigare men aldrig varit med om detta beteende! Är det någon form av hormonrubbning hos honan eller ett konstigt sätt att säga till ungarna? Är det någon som vet något?

Sv: kattmamma som biter sina ungar

Hon håller på att lära dem hur man försvarar sig, tror jag. Vid sju veckor är det helt normalt att hon börjar med det. Hon vet nog vad hon gör, så låt henne hållas. ;)

jag har oxå haft de funderingarna men jag har aldrig tidigare sett en hona göra så mot sina ungar, daska till med tass och bita i nacken men inte bita i strupen...
Ungarna blir ju inte rädda för henne utan busar vidare, men in mina ögon ser det otäckt ut:smirk:
Fast jag är ju inte katt så det är inte helt enkelt alltid förstå vad de menar:angel:

Så länge du inte ser att ungarna skadas av det eller verkar rädd för sin mamma så är det normalt och en viktig del av ungarnas uppfostran. De måste lära sig att "prata kattspråk", och nedtryckandet av dem är en del i det hela. Min hona sätter sig dessutom på den, eftersom ungarna nu är stora och starka och hon är en liten och nätt tjej. Förmodligen har dina ungar också blivit stympade på sina morrhår :D

Mamman är duktig och följer konstens alla regler när det gäller uppfostring. De brukar göra detta, mer eller mindre. Själv blir man lite rädd och arg för det kan se väldigt brutalt ut men oftast så händer inget. Är väldigt viktigt för kattungarna att genomgå.

Om du har handen mellan honan och ungen när hon gör så kommer du att känna att honan har klorna indragna....

Hon är alltså som tidigare skrivit inte ute efter att skada ungarna utan efter att lära dom "kattvett"

Ja jag har oxå chockats av när kissarna fåt stryk av de vuxna katterna. För att sen häpnas av att se en liten kisse gå i anfall mot en vuxen katt och få stryk igen. För att sen se den lilla upprepa atackerna gång på gång och få stryk gång på gång. Visst är det en brutal lek men det ingår i kattuppfostran. Låt dom hållas!
Just nu lär din kattmorsa den lilla att: När någon biter dej i halsen ska du sparka dej loss! Ja det gör ont! Vakna nu du måste försvara dej om du ska överleva i vår farliga värld. Självförsvarskurs.

Senast ändrad av en moderator:

Min honkatt gjorde också så mot sina ungar, ser väldigt läskigt och
brutalt ut..men det är ju djurens sätt att uppfostra. :smirk:

Tänk om ungara inte skulle få lära sig veta hur det är att vara en ordentlig katt..:D

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
796
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve