Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Jag funderar på att skaffa en kattlucka till våran katt, eftersom hon inte gillar att kissa på lådan, och väcker oss kl 4 på morgonen de nätter hon sover inne.

Har ni några tips om vad man ska tänka på inför ett sådant köp? Jag hade tänkt mig en med magnetlås så inte grannskapets alla katter kommer in. Kollade runt lite på nätet, och priserna varierar ju ganska rejält.

Tacksam för hjälp!
//Stinaelin
 
Sv: Kattlucka

innan jag skaffa kattlucka skulle jag nog försöka lista ut varför katten är ovillig att kissa på lådan:crazy: Har det alltid varit så?
 
Sv: Kattlucka

Om du bara behøver en vanlig, enkel lucka så ær det væl inte så mærkværdigt... Jag konstanteade en gång att Granngården hade en prick likadan lucka som min och att dær kostade den hundra kr mer æn jag hade gett. Så det lønar sig att jæmnføra priser sådær som du nu gør. En sak du ska tænka på ær att om blåsten ligger mot luckan så drar det in. Det mærkte jag dær jag bodde førut. Nu har jag en liten skærm øver luckan men den skyddar ju inte mot vinden. Om det finns fler katter i grannskapet som lært sig det dær med kattlucka så kan de hænda att dom smiter in, i alla fall om din egen misse inte klarar att førsvara reviret! Då finns det specialare med sændare från kattens halsband till luckan, men de ær ju mycket dyrare!
 
Senast ändrad:
Sv: Kattlucka

innan jag skaffa kattlucka skulle jag nog försöka lista ut varför katten är ovillig att kissa på lådan:crazy: Har det alltid varit så?

Ja, sen hon blev utekatt har hon alltid föredragit att kissa ute. Vi har testat många olika varianter av kattsand och håller alltid lådan ren.

Jag vill nog skaffa lucka oavsett om katten kissa på låda eller inte, för ibland vill hon bara busa runt på nätterna och saknar sina polare misstänker jag, och tycker vi är tråkiga som bara sover... ;)
 
Sv: Kattlucka

Jag har en kattlucka, och det är nog det bästa jag någonsin skaffat till mina killar. Smidigt att de kan gå som de vill, under hela vintern har de inte kissat på lådan en enda gång utan går hellre ut.

Är dina katter chippade?? Det finns en lucka där man registrerar in chipnumret sen kommer endast dina katter in. Finns ju alltid en risk att en grannkatt som också har lucka har en likadan magnet. Då kommer han in. Magneter+halsband är ganska så dyra, runt 80:- per set får man ge om man köper hyfsat billigt, men katterna tappar halsband. Mina kom hem utan ibland upp till ett par gånger i veckan. Så jag har låst upp min lucka nu, grannkatterna verkar ha tröttnat på att komma in, men försöker de igen så blir det en sån lucka anpassad för chip. Lite dyrare i inköpspris, men man riskerar inte att katten kommer hem utan halsband och ändå inte kommer in.

En nackdel är att det kommer in möss o fåglar, inburna av katterna, ibland levande ibland döda. En annan är nu på vintern, jag skottar ca 10 kvm utanför luckan för att de ska kunna gå ut, inte lätt med en halvmeter snö att få upp luckan...

Tips, sätt inte luckan för nära ett element, det drar lite från den och elementet går hela tiden för fullt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 393
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 272
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp