KattlÖp...?

Wild Rein

Trådstartare
Har haft katter hela mitt liv...dock kastrerade och steriliserade...jag är en stor förespråkare för kastrering/sterilisering på sina sällskapsdjur som inte platsar i aveln....

Har nu en misse som inte är steriliserad....min fråga är...hur ofta löper katthonorna??

:banana:

Sv: KattlÖp...?

Det kan handla om allt från 2 ggr/år till en vecka var tredje vecka. Enorm variation finns.

Mina honor löper varannan vecka, om de inte äter p-piller, är parade, eller digivande.

Tack för svar...:laugh:

Jag ska para henne och har just hittat en lämplig hane, samma dag som hon är i värsta höglöpet...nu är jag lite orolig att hon kanske löper bara två gånger om året...men hur ofta är vanligast? Och kan man påverka löp överhuvudtaget??

:banana:

Den här tiden och fram mot sommaren är det nog vanligast att de löper iaf en gång i månaden. Det är hyfsat ovanligt att de bara löper 2 ggr/år.

Man kan påverka löp på lite olika sätt. En katt behöver 14 timmars dagsljus (eller artificiellt ljus av rätt styrka) för att komma i löp så håller man undan ljus kan man hålla en katt från att löpa. Sedan finns p-piller, p-spruta och att framkalla skendräktighet (brukar ge 6-7 veckors löpuppehåll). Hormoner har dock sina risker, men de kan behövas.

Den här tiden och fram mot sommaren är det nog vanligast att de löper iaf en gång i månaden. Det är hyfsat ovanligt att de bara löper 2 ggr/år.

Man kan påverka löp på lite olika sätt. En katt behöver 14 timmars dagsljus (eller artificiellt ljus av rätt styrka) för att komma i löp så håller man undan ljus kan man hålla en katt från att löpa. Sedan finns p-piller, p-spruta och att framkalla skendräktighet (brukar ge 6-7 veckors löpuppehåll). Hormoner har dock sina risker, men de kan behövas.

Jätte tack för svar...:bow:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 924
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar