MrsScabtree

Trådstartare
Är ett problem som saktligen närmar sig vårt hem :) ..vad gör ni för att ha så katthårsfritt som möjligt hemma? Kan man kamma en katt varje dag (MCO) för att minimera katthårsproducering? Vad gör man för en så antistat fri päls som möjligt? In med tips! Jag älskar katter men inte deras hår ;)
 
Sv: Katthår

Furminator för att bli av med såmycket som möjligt, antistatspray till pälsen (jag tycker K9 är bäst), och skaffa en romba som dammsuger varje dag :D

Kamma försiktigt kan man göra varje dag, och under fällning blir man av med eländet fortare om man badar och sen kammar ur allt löshår som släpper. Nästa gång, köp en korat eller rex :D
 
Sv: Katthår

Furminator för att bli av med såmycket som möjligt, antistatspray till pälsen (jag tycker K9 är bäst), och skaffa en romba som dammsuger varje dag :D

Kamma försiktigt kan man göra varje dag, och under fällning blir man av med eländet fortare om man badar och sen kammar ur allt löshår som släpper. Nästa gång, köp en korat eller rex :D

Jaja jag vet att det är liite dubbelmoral att vara mindre förtjust i katthår och sedan kära ner sig i MCO :angel:

Tack för tipsen! Roomba blir dock lite dyrt :D
 
Sv: Katthår

Vi kör med Furminator, har en långhårig huskatt Perser/Skogkatt som ser ut som en hög med underull och hans päls sätter sig precis överallt...Furminatorn har hjälpt massor, har även vant honom vid att bli dammsugen :p:D
 
Sv: Katthår

Jag tänker mkt på vad jag har för möbler, Skinnsoffa, mattor som inte är luddiga osv. Jag damsuger varje dag, det är ett ganska bra sätt att hålla nere "hårnivån". Med skinnsoffan är det enkelt att bara damsuga den lite snabbt med så har man inget hår i soffan!
Ska man ställa ut sin katt så ska man nog vara försiktig med att borsta som en galning, det kan slita mkt på pälsen, pälsvård i måttlig mängd!

Men mitt bästa tips är helt enkelt, undvik saker i hemmet som "drar åt sig hår", damsug och torka av ytor dagligen. Det tar mig kanske 15 min om dagen att dra av det värsta och hålla det relativt hårfritt. Bor man stort kan det ju vara lite jobbigare att damsuga varje dag, men då kan man ju kanske ta där katten brukar hålla till mest.
 
Sv: Katthår

Vi kör med Furminator, har en långhårig huskatt Perser/Skogkatt som ser ut som en hög med underull och hans päls sätter sig precis överallt...Furminatorn har hjälpt massor, har även vant honom vid att bli dammsugen :p:D

Jag går också direkt på källan:

101003hanoodammsug.jpg


Dammsugarborste och låg effekt :D
 
Sv: Katthår

Blir inte katten flottig(flötig)? Vet inte varför med får känslan att dom borde bli de :P
 
Sv: Katthår

Varför skulle den bli det? De blir ju inte flottiga av att borstas, och att det sitter ett luftsug i änden spelar ingen roll. Har de redan från början en fet päls kan den upplevas fetare av att borsta, men då behöver den ändå badas!
Dammsugarborsten har ju inte varit omkring på golvet, den använder jag till att dammsuga möbler och katter :D

Däremot kan pälsen bli lite statisk om den är torr. Mina katter har sällan problem med det, men vissa pälsar kan behöva lite antistatspray också.
 
Sv: Katthår

Furminator är en "kam" som tar bort löst hår på katten hunden eller hästen. Förstår inte hur jag klarat mej utan en sådan förut. Helt suverän är den. Googla så får du upp hur en sådan ser ut.
 
Sv: Katthår

Min norska skogkatt fäller faktiskt knappt! Skaffade henne i juli när det var 30 grader varmt då fällde hon det sista. Köpte en furminator som tog det värsta. Och fick damma var tredje dag på de möbler hon hade varit på och hennes klösträd fick jag rolla men annars var det ok. Jag har knappt några mattor på sommaren och bara tunna korthåriga på vintern. Min katt är vit så jag har ljusa mattor och så har vi skinnsoffa. Borstade var tredje vecka men har glötm det nu i vinter och mängden hår märks knappt. Men vi dammsugar varje/varannan dag. Antar hon kommer fälla när värmen kommer och då har jag ju furminatorn!

Ett bra foder är nog ack så viktigt också! Jag har kämpat att få i min torrfoderjunkie blötmat som Mjau t ex och har fått ge upp. Hon äter nu en portionspåse med Opticat från lidl eller pussi små bitar, thats it. Resten äter hon Orijen. Men det är ju bra mycket bättre än det Friskies hon fick innan hon har gått upp 1 kg i rena muskler sedan jag fick henne och hon är helt perfekt nu med sina 3,7 kg.

st-3.jpg


cool.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 536
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
564
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp