Ja.
Och det blir inte bättre av att folk och fä inte använder det dom har blivit välsignade med innanför pannbenet.
Människans hjärna är otrolig, den kan lagra så mycket information och människan är en fantastisk varelse på så vis att man kan lära sig nya saker tills den dagen vi dör.
Synd bara att inte alla tar till vara på vad vi föddes med.
Ang trådämnet.
Jag bor på landet, har haft problem med ytterst få grannkatter.
Närmsta grannkatt som var INNE hos mig, när ytterdörren stod öppen förra sommaren och hade fräckheten att pissa tamejfan överallt-
-Han fick sig en tur till veterinären för kastrering, som jag ordnande och betalade!
Bara för o slippa ha han springandes runt mitt hus, pissande på min rena tvätt, störa och stressa mina innekatter osv. Och det hjälpte.
Andra grannen, flyttade och lämnade kvar flertalet katter(ja anmält) som en annan granne fick avliva för deras eget bästa nu på höstkanten.
Så nu har vi inga problem för tillfället här i byn, men under sommaren akn jag väl tänka mig att det kommer några vagabonder igen.
Runtspringande katter är inte bra, på något sätt, för de stör folk!
Oavsett det är sönderpinkande utemöbler eller som spridare av sjukdomar.
Men att ge katter gift, så de ska dö, är vedervärdigt vidrigt beteende.
Mer humant är att om man bor i ett större (för all del mindre med) område att sätta upp lappar, att under en period, kommer alla lös springande katter, fångas in, och de som inte har hämtats av sin ägare inom en viss tid, eller någon som vill adoptera(mot att den skall kastreras och märkas) kommer att avlivas. (med kontroll av kommunen)
Ett djur lider inte av att dö, men ett djur lider av att leva ett miserabelt liv utan en trygg bostad med ansvarsfulla ägare.
Oavsett vart man bor, ska man kunna ha sina utemöbler ifred från husdjur.
Fåglar och andra viltlevande djur, får man efter egna bästa förmåga se till att de inte förstör egendomen, men husdjur ska bannimej ägare se till att de inte stör andra. Och har de inga ägare, ja då är det nog i många fall de eviga gröna vidderna som är bäst.