Sv: Kattgift?

Jag såg att det kommit en nu ganska human grej för att hålla oönskade djur borta från tex ens gräsmatta.

Det är en vattenspridare med rörelsedetektor. Dvs när det kommer något inom detektorns område avger vattenspridaren en vattenstråle i rörelsens rikning samt ett klapparande ljud.

Jag tror detta hade varit effektivt mot just katt och katterna lär sig snabbat att där ska man inte gå eftersom man då blir BLÖT. Det skadar endast kattens självkänsla.

/KT

Det är en väldigt bra uppfinning, dock skulle jag aldrig lägga massa pengar på sådant för att hålla grannkatter borta. Det ska isåfall kattägarna betala..

Det är en väldigt bra uppfinning, dock skulle jag aldrig lägga massa pengar på sådant för att hålla grannkatter borta. Det ska isåfall kattägarna betala..

Och om dom vägrar? Inte många kattägare tar ansvar för vad deras katter gör, enligt domar så behöver dom inte ta ansvar för vad deras katter gör så länge dom inte förstör och då är det svårt att komma med några krav.

Och om dom vägrar? Inte många kattägare tar ansvar för vad deras katter gör, enligt domar så behöver dom inte ta ansvar för vad deras katter gör så länge dom inte förstör och då är det svårt att komma med några krav.

Det är dessutom upp till var och en att vidtaga åtgärder för att skydda sin egendom, tex lås på hus och bil, stängsel i tomtgräns och liknande.

Vill man inte att djur ska komma in i sin trädgård ( det gäller vilda såväl som tama får man ju se till att de håller sig borta).

Folk sätter ju tex upp höga nätstängsel om man har problem med rådjur.

Har man tex hund som går lös i sin trädgård litet då och då brukar tex katter inte gå in på hundens revir ens om hunden är inne i huset.

Jämför att vara allergiker.... man tar sin pollenallergimedecin, men man kan inte kräva att alla växter som har pollen utrotas.

Jag anser att om man lider svårt av att katter kommer in på ens egen tomt så är väl det första man gör att se till att dom inte går dit.... tex genom att skrämma bort dom när man ser dom, ha hund, sätta upp kattavskräckare av något slag etc etc.

Det är inte så himla svårt att lära katter var dom inte får vara.

Vår gård ligger vägg i vägg med en villa, men det är ytterst sällan katterna går in på den tomten trots att det inte ens är villastaket mellan vår gårdsplan och oss.

Grannarna säger till katterna nämligen, och jag ropar hit katterna när jag ser dom göra ansatser att gå in på granntomten. Katterna går in på villatomten OM jag själv är där inne tex om jag är bjuden på fika. De vill ju självklart vara där JAG är!!!

(Mina kisar är världens plåster nämligen! :D)

/kt

Det är dessutom upp till var och en att vidtaga åtgärder för att skydda sin egendom, tex lås på hus och bil, stängsel i tomtgräns och liknande.

Vill man inte att djur ska komma in i sin trädgård ( det gäller vilda såväl som tama får man ju se till att de håller sig borta).

Folk sätter ju tex upp höga nätstängsel om man har problem med rådjur.

Har man tex hund som går lös i sin trädgård litet då och då brukar tex katter inte gå in på hundens revir ens om hunden är inne i huset.

Jämför att vara allergiker.... man tar sin pollenallergimedecin, men man kan inte kräva att alla växter som har pollen utrotas.

Jag anser att om man lider svårt av att katter kommer in på ens egen tomt så är väl det första man gör att se till att dom inte går dit.... tex genom att skrämma bort dom när man ser dom, ha hund, sätta upp kattavskräckare av något slag etc etc.

Det är inte så himla svårt att lära katter var dom inte får vara.

Vår gård ligger vägg i vägg med en villa, men det är ytterst sällan katterna går in på den tomten trots att det inte ens är villastaket mellan vår gårdsplan och oss.

Grannarna säger till katterna nämligen, och jag ropar hit katterna när jag ser dom göra ansatser att gå in på granntomten. Katterna går in på villatomten OM jag själv är där inne tex om jag är bjuden på fika. De vill ju självklart vara där JAG är!!!

(Mina kisar är världens plåster nämligen! :D)

/kt

Det var ett svar på att Lycanthrope inte tänkte stå för några sådana kostnader själv utan kräva betalt av kattägarna runt om.

Det var ett svar på att Lycanthrope inte tänkte stå för några sådana kostnader själv utan kräva betalt av kattägarna runt om.

Jo jag vet.... jag tycker nog att Lycanthrope har en något rabiat åsikt i kattfrågan.

Men jag ser lösa katter litet mer som en resurs ( under förutsättning att de sköts av ägarna, får ordentlig mat, kastreras etc).

Tror nog de flesta som fått saker inne i sina hus söndergnagda av råttor, sorkar och möss med glädje ser en katt komma förbi bärande en död gnagare. Ytterligare en mindre som kan gnaga sönder.

Visst är det hundratals katter på ett litet område som springer vind för våg så är det ett problem, men inte i normalfallet.

Jag antar att det är många tiotals tusen möss och råttor som en stads eller ett samhälles katter sätter i sig per år.

Vår ena katt Grima har tex under sommaren setts komma med 3-4 sorkar och möss under bara ett par timmars tid. I extremfallet tog han kanske 5 på en timme. Men han är en erfaren ( kastrerad) jägare som alltid har riktig kattmat på en skål ute i stallet. ( Han nöjesjagar alltså mest,men äter även upp en del av sina byten).

/KT

Jo jag vet.... jag tycker nog att Lycanthrope har en något rabiat åsikt i kattfrågan.

Men jag ser lösa katter litet mer som en resurs ( under förutsättning att de sköts av ägarna, får ordentlig mat, kastreras etc).

Tror nog de flesta som fått saker inne i sina hus söndergnagda av råttor, sorkar och möss med glädje ser en katt komma förbi bärande en död gnagare. Ytterligare en mindre som kan gnaga sönder.

Visst är det hundratals katter på ett litet område som springer vind för våg så är det ett problem, men inte i normalfallet.

Jag antar att det är många tiotals tusen möss och råttor som en stads eller ett samhälles katter sätter i sig per år.

Vår ena katt Grima har tex under sommaren setts komma med 3-4 sorkar och möss under bara ett par timmars tid. I extremfallet tog han kanske 5 på en timme. Men han är en erfaren ( kastrerad) jägare som alltid har riktig kattmat på en skål ute i stallet. ( Han nöjesjagar alltså mest,men äter även upp en del av sina byten).

/KT

Min huskatt tog också möss och sorkar, jätteduktig tjej :love:
I dagsläget när jag har en kattilsk katt så vill jag förstås inte ha några katter på min gård (om jag köpt hus med trädgård) men får ju ändå acceptera det och försöka lösa det på annat sätt.

Hihi, min bonnis jag hade för flera år sedan då jag bodde mitt ute i igenstans typ^^(och kastrerad;)) hade jag kattlucka, men fick snällt sätta igen den, då han bar in sina byten, levandes. :eek:
Han ville ju bara vara snäll, visa upp flr mig och visa hundarna hur man jagade..INNE!
Han satte sig på köksbordet och släppte ner bytet till hundarna, totalt kaos när dom jagar skogsmus runt köks stolarna..
Inte en skråma gjorde han på mössen och sorkarna, lagom kul för min del att jaga sork i vardagsrummet. :p
(jag släppte ut dem i skogen på väg in till stan )

Och lagom kul, när vi hör att det är ovantligt tyst från hundarna.. :cool:
De hade fått middag av form råtta, i min dubbelsäng. :eek:
Då fimpade jag kattluckan haha..

Jag vill inte att man skall plåga några djur alls,men denna otroliga stolliga dubbelmoral som finns i denna delen av världen är rent ut sagt befängd.
Det är helt tilllåtet att plåga råttor och möss med gifter och andra vidrigheter,medan katter och hundar hyllas som avgudar.

Här plågas mössen rätt friskt. Men den avdelningen står katten för. Hon är en mästare på att hålla liv i dem rätt så länge.

Vilken vidrig dubbelmoral som ni har här angående kattgift.Vad har en katt för mer värde än vad en stackars råtta eller mus har? Kan ni acceptera plågsamt och vidrigt råttgift till råttor och möss,så kan grannen likaväl lägga ut kattgift till katter.Och kom inte och säg att råttor och möss är skadedjur,precis som om dessa stackare inte skulle lida på grund av denna stämpel.Så kallade skadedjur har minst lika stor rätt att slippa plågsamt råttgift, som att katter skall slippa kattgift.Är det okej att mörda råttor och möss,så skall det vara lika okej att döda katter.Kattgiftet skall isåfall vara minst lika plågsamt som råttgiftet.
Jag vill inte att man skall plåga några djur alls,men denna otroliga stolliga dubbelmoral som finns i denna delen av världen är rent ut sagt befängd.
Det är helt tilllåtet att plåga råttor och möss med gifter och andra vidrigheter,medan katter och hundar hyllas som avgudar.
I andra delar av världen säljer man kattgift för att avliva katter och man äter hundar,men stolliga västerlänningar protesterar högljutt som vanligt när detta sker.Och västerlänningar kräver,förväntar sig och kämpar för att alla andra skall följa västerlandets pipa.
Samtidigt förgiftas råttor och möss,och grisar,svin och kycklingar slaktas,och det tycker västerlänningen är helt okej.Råttor och möss används dessutom cyniskt nog som ormföda och övrig rovdjursföda och plågas i diverse avskyvärda djurförsök,och katter och hundar leker med värnlösa råttdjur och plågar dom till döds mm,utan att ens någon reagerar.Hur tror ni att indier och andra hinduer reagerar på vårt befängnda system där värnlösa råttdjur grisdjur och fjäderfän plågas till döds på alla tänkbara grymma sätt.Dom tycker det är vidrigt och avskyvärt! Råttor och möss är dessutom heliga i Indien.
Fy fan för den västerländska kulturen och den såkallade moralen här.Folk i den här delen av världen,och inte minst i Sverige talar med klyven tunga.Dessutom så har folk en otroligt korkad och cynisk dubbelmoral här.

Har du sett hur det ser ut när en katt tar en mus, sork, råtta, fågel eller vad det nu är? Det handlar inte direkt om en avlivningsspruta i ett rum fyllt med tända ljus.

kl
till

antimoralisten.....

Du e ett internettroll vad?

Föda upp, slå ihjäl äta.....

Allting lever , allting dör.....

Allting går i cirkel.... till slut äter masken oss, vi blir jord, jorden blir gräs, kon äter gräset, vi äter kon, masken äter oss.....
Det kommer inte an VAD man gör utan HUR man gör det...

Och när det gäller katter så är de en högt specialicerad jägare, inriktad på smågnagare....finns inget humanare sätt att ha ihjäl dom på gnagarna... och de smartaste gnagarna klarar sig från katten. Det om något är fair play!!! Gift är inte fair play.....på vår gård har vi använt gift en 2-3 ggr på snart 20 års tid. Och bara när vi haft katter som inte jagat så effektivt eller varit i "glappet" mellan 2 katter.

/KT

Senast ändrad:

Om de vägrar lånar jag hem kompisens hund som äter katter och har den i trädgården ett par veckor. Då får de skylla sig själva om de kommer dit.

Jag gillar överlag alla djur, men när katter förstör och dessutom klöser mina föräldrars stackars hund så jävlar.

Om de vägrar lånar jag hem kompisens hund som äter katter och har den i trädgården ett par veckor. Då får de skylla sig själva om de kommer dit.

Jag gillar överlag alla djur, men när katter förstör och dessutom klöser mina föräldrars stackars hund så jävlar.

Ahhhhh organiserad djurkamp!

En gammal "fin" sport...:angel:

/kt

Och jag är relativt säker på att lagen säger att du/din kompis är ansvarig för att hunden inte ska bita ihjäl en katt. Oavsett om det är på din mark eller ej så kan du åka på det. Eftersom katten enligt domar är fri att vara precis var den vill så är det svårt att komma undan. Först med hjälp från lag och domar kan vi påverka sånt här och i samma veva höja kattens status en bit.

Liknande trådar

Övr. Katt En i stallet hörde idag en kattunge jama o klättra inne i en vägg i ett gammalt förrådd vid stallet. Vi letade efter hål eller...
Svar
5
· Visningar
1 673
Senast: CeciliaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025