Sv: Kattgift?

Om de vägrar lånar jag hem kompisens hund som äter katter och har den i trädgården ett par veckor. Då får de skylla sig själva om de kommer dit.

Jag gillar överlag alla djur, men när katter förstör och dessutom klöser mina föräldrars stackars hund så jävlar.

Vilken dubbelmoral!
Det kan vara en stackars hemlösing som letar mat.
Tyvärr så vet inte katten vad privata trädgårdar betyder
eftersom dom inte är läskunniga.
Äter hunden katter så äter den även småhundar mm.
ingen riktigt kry hund i mina ögon.

Och jag är relativt säker på att lagen säger att du/din kompis är ansvarig för att hunden inte ska bita ihjäl en katt. Oavsett om det är på din mark eller ej så kan du åka på det. Eftersom katten enligt domar är fri att vara precis var den vill så är det svårt att komma undan. Först med hjälp från lag och domar kan vi påverka sånt här och i samma veva höja kattens status en bit.
Fast nog har det vart en hel del trådar på buke om hundar som "äter" katter och där är de inte ansvariga för det vad jag förstått.
Katter är inte fria att förstöra andras egendom, det är det de gör.

På vilket sätt ska kattens status höjas?
Jag tycker det skulle vara självklart bra om inte alla katter fick ungar hit och dit och folk inte skaffade katter på sommaren för att flytta ifrån dem, men hur menar du mer?
Katter har det jävligt bra som får gå dit de vill och förstöra vad de vill :crazy:

Vilken dubbelmoral!
Det förstår väl jag också men de ska inte förstöra och det gör dem.
Man ska hålla koll på sina djur!

Nej, den hunden är jätterar mot ALLA andra hundar, den gillar bara inte katter. Och den är väldigt kry också.

Vad gör du med rådjur som går in i trädgårdar och äter upp blommor mm,
Skjuter dom eller använder du hunden där också?

Rådjur förstör inte så de är ingen fara.
Men annars har vi en sån där sak som pyser med jämna mellanrum, den gillar de inte. Har inga problem med att katter går förbi här sålänge de inte förstör något, isåfall har svärföräldrarna en riktigt ond katt som jagar alla främmande katter.

Jag menar snarare som där mina föräldrar bor (jag och sambon bor på landet) i ett bostadsområdet där det är hundratals katter överallt.
De skriker hela nätterna och slåss, kissar på dyner, gräver och bajsar i rabatter, förföljer in i huset!! Det är då det är jävligt.
Så ska man inte behöva ha det!

Nu har det vart diskussioner på att fånga alla katter och de som äger får hämta ut dem mot betalning, resten avlivas. Det är bra tycker jag.

Fast nog har det vart en hel del trådar på buke om hundar som "äter" katter och där är de inte ansvariga för det vad jag förstått.
Katter är inte fria att förstöra andras egendom, det är det de gör.

Jag tycker det skulle vara självklart bra om inte alla katter fick ungar hit och dit och folk inte skaffade katter på sommaren för att flytta ifrån dem, men hur menar du mer?
Katter har det jävligt bra som får gå dit de vill och förstöra vad de vill :crazy:

Problemet är just att katter får gå och förstöra vad dom vill. Eller får och får, kan du visa ett tvättäkta bevis på vilken katt som förstört så kanske det kan gå, men hur ofta hinner man springa och hämta videokamera just när det händer?
Kattens status ska höjas på många vis. Ett bra första steg vore att likställa katt med hund i dom flesta avseenden, dvs inga lösa katter utan uppsikt i tätbebyggda områden, absolut ansvar på ägaren och märkningskrav/registreringskrav av alla katter oavsett användningsområde. Idag ställs löjliga låga krav på oss kattägare, det är för lätt att äga en katt. Det är en stor del i kattens låga status, det är fritt fram att behandla katten hur man vill, vara hur okunnig som helst och skita totalt i vad katten gör när den är ute.
Det är bara att åka och hämta en kattunge gratis hos närmsta "uppfödare", släppa ut "Oj, den försvann", åka och hämta ny, släppa ut "Oj, den försvann", hämta ny, släppa ut "Äh, nu ska vi flytta, katten får klara sig själv" och så lämna den helt till sitt öde.

Där håller jag med dig, så ska det ju verkligen inte vara.
Har dom satt upp lappar i området?
Är det ingen som bryr sig om katterna så är det rätt att ta hand om dom,
det låter ju som att det är okastrerade katter som förökar sig och slåss om revir.
Bostadsbolaget kan också skicka ut information till alla som bor
i området.

Nehej.... undrar då varför en hel del villaägare tex i Vomb har 2 meter höga viltstängselnät runt sina tomter.

Jo för att bla rådjuren går in och äter upp växterna...men man kräver inte att jakträttsinnehavarna i området ska gå ut och skjuta alla rådjuren...

Jag tycker fortfarande att dina föräldrar kan lägga 250 pix på en dynbox att ha dynorna till trädgårdsmöblerna i istället för att gnälla över förstörda dynor.

/KT

Senast ändrad:

Nehej.... undrar då varför en hel del villaägare tex i Vomb har 2 meter höga viltstängselnät runt sina tomter.

Jo för att bla rådjuren går in och äter upp växterna...

/KT

Ja, mina rabatter med omsorgsfullt planterade blommor, har blivit uppätna.:(
Har nyss börjat lära mig om plantering också, därför är det så kul att se dom växa upp.
Men jag kan inte bli arg, det finns inget vackrare än rådjur.
Har sett dom tidigt på morgonen och så fort man öppnar dörren är dom puts väck.
Nu sätter jag över blått nät på kvällarna, dom får äta på allt annat utom mina blommor.
Men rådjuren vill jag gärna se.

Senast ändrad:

Katter har det inte "jävligt bra", otroligt många dukar under varje vinter och tappar både öron och svansar av frostskador om dem överlever. Hela 42 stycken katter dödas även i trafiken varje dag, och det är dem som det rapporteras om - finns troligen ett stoort mörkertal. Många av dessa dör långt ifrån direkt och dör i stora plågor när dem försöker kravla sig hem.
Det är också vanligt att utegående katter plågas ihjäl av barn och psykfall.
Eller att dem inte kastreras och ger sig ut på vandring och aldrig hittar tillbaka.

Lite om status då: Vilket annat tamdjur dumpas så pass mycket som dem gör? Dränks eller skjuts ihjäl eller bryts nacken på av sina ägare?
Inte hundar och hästar kan jag rakt av säga.
Vilka tycker det är okej att släppa en hund lös med syftet att döda en lösspringande hund som stör men som ägaren skiter i?
Inte du, inte många, men så fort det är en katt så skiter man plötsligt i att det inte är kattens fel längre utan problemet ska försvinna med vilka medel som helst.
Vilket annat tamdjur köps för 50 öre tassen och skaffas nya på löpande band?
Hur många trådar skapas inte (t.o.m. här på Buke!) om folk som har allvarligt skadade eller sjuka katter och så frågar dem oss vad dem ska göra, för dem tänker inte gå till veterinären. Jag ser aldrig sådant på Hund och Hästforumen, gör du?

Katter behandlas förbannat illa i det här landet och dem katterna som du beskriver som slåss med varandra har det inte "jävligt bra". Deras ägare skiter i dem och de ska försöka samsas om ett för litet område/revir med för mycket hormoner i kroppen och skadar varandra och lever under stress.
Det är lika synd om dem som om man skulle ställa hingstar i en hage ihop med ston bredvid och dem skulle skada varandra och slåss på liv och död.

Katters status är jävligt låg helt enkelt.

Kattens status ska höjas på många vis. Ett bra första steg vore att likställa katt med hund i dom flesta avseenden, dvs inga lösa katter utan uppsikt i tätbebyggda områden, absolut ansvar på ägaren och märkningskrav/registreringskrav av alla katter oavsett användningsområde. Idag ställs löjliga låga krav på oss kattägare, det är för lätt att äga en katt. Det är en stor del i kattens låga status, det är fritt fram att behandla katten hur man vill, vara hur okunnig som helst och skita totalt i vad katten gör när den är ute.
Det är bara att åka och hämta en kattunge gratis hos närmsta "uppfödare", släppa ut "Oj, den försvann", åka och hämta ny, släppa ut "Oj, den försvann", hämta ny, släppa ut "Äh, nu ska vi flytta, katten får klara sig själv" och så lämna den helt till sitt öde.
Aah du menar så.
Det håller jag helt med om!
Om folk ansåg katter ha mer status skulle de ju inte släppa ut dem vind för våg heller, med alla risker som medföljer det.

Där håller jag med dig, så ska det ju verkligen inte vara.
Har dom satt upp lappar i området?
Är det ingen som bryr sig om katterna så är det rätt att ta hand om dom,
det låter ju som att det är okastrerade katter som förökar sig och slåss om revir.
Bostadsbolaget kan också skicka ut information till alla som bor
i området.
Jag bor inte där längre men föräldrarna och min bästa vän bor i området, tror det har suttit lapp några ggr, men ingen bryr sig.
Det är ju en del katter under åren som fått ungar ute och de har ju blivit vilda. Det har hänt att folk blivit attackerade för att de råkat gå för nära en buske där det är ungar.
*föreställer mig en skräckfilm där katterna tar över "världen"* :eek::angel:

Katter har det inte "jävligt bra", otroligt många dukar under varje vinter och tappar både öron och svansar av frostskador om dem överlever. Hela 42 stycken katter dödas även i trafiken varje dag, och det är dem som det rapporteras om - finns troligen ett stoort mörkertal. Många av dessa dör långt ifrån direkt och dör i stora plågor när dem försöker kravla sig hem.
Det är också vanligt att utegående katter plågas ihjäl av barn och psykfall.
Eller att dem inte kastreras och ger sig ut på vandring och aldrig hittar tillbaka.

Lite om status då: Vilket annat tamdjur dumpas så pass mycket som dem gör? Dränks eller skjuts ihjäl eller bryts nacken på av sina ägare?
Inte hundar och hästar kan jag rakt av säga.
Vilka tycker det är okej att släppa en hund lös med syftet att döda en lösspringande hund som stör men som ägaren skiter i?
Inte du, inte många, men så fort det är en katt så skiter man plötsligt i att det inte är kattens fel längre utan problemet ska försvinna med vilka medel som helst.
Vilket annat tamdjur köps för 50 öre tassen och skaffas nya på löpande band?
Hur många trådar skapas inte (t.o.m. här på Buke!) om folk som har allvarligt skadade eller sjuka katter och så frågar dem oss vad dem ska göra, för dem tänker inte gå till veterinären. Jag ser aldrig sådant på Hund och Hästforumen, gör du?

Katter behandlas förbannat illa i det här landet och dem katterna som du beskriver som slåss med varandra har det inte "jävligt bra". Deras ägare skiter i dem och de ska försöka samsas om ett för litet område/revir med för mycket hormoner i kroppen och skadar varandra och lever under stress.
Det är lika synd om dem som om man skulle ställa hingstar i en hage ihop med ston bredvid och dem skulle skada varandra och slåss på liv och död.

Katters status är jävligt låg helt enkelt.

:bow::bow::bow:
Heulwen, det var det bästa jag har läst på LÄNGE!
Det du skrivit nu skulle skickas ut till ALL media som finns!
Man blir så jävla ledsen och uppgiven på alla oansvariga katt-
ägare.

Vilken dubbelmoral!

Du kan verkligen ingenting om hundar va?:crazy:

Och ibland funderar jag på om du kan något om katter heller.

Tack. :) Men jag tror tyvärr inte många vill lyssna på det örat men kanske någon skulle få en tankeväckare.

Jag såg att det kommit en nu ganska human grej för att hålla oönskade djur borta från tex ens gräsmatta.

Det är en vattenspridare med rörelsedetektor. Dvs när det kommer något inom detektorns område avger vattenspridaren en vattenstråle i rörelsens rikning samt ett klapparande ljud.

Jag tror detta hade varit effektivt mot just katt och katterna lär sig snabbat att där ska man inte gå eftersom man då blir BLÖT. Det skadar endast kattens självkänsla.

/KT

Underbart! Dessutom får man ju inte problemet med arga kattägande grannar eller kadaver som ligger och luktar huggorm någonstans. Katter kryper ju gärna och gömmer sej när de känner att de mår dåligt.
Att överhuvudtaget komma på idén att förgifta djur är för mej en gåta...
Jag menar - vi gör ju en jäkla ceremoni av att låsa bilen, garaget och bommen till nedfarten till garaget - men ingen orkar lägga på locken till sandlådorna efter det att barnen har lekt klart....för att sedan sätta upp arga lappar om katter som kissar i barnens sandlåda.....
Jag förstår inte.... Avundsjuka eller kontrollbehov....?

Va? Vilken planet bor du på?

Dessutom sprider rådjur fästingar, något som kan vara direkt dödligt för till och med människor. Men det är ju inte att förstöra? Inte heller att få hela morotsplanteringen uppäten. Nä, det är ju bara gulligt.

Senast ändrad av en moderator:

?
På dåligt humör idag?:angel:

Ja.
Och det blir inte bättre av att folk och fä inte använder det dom har blivit välsignade med innanför pannbenet.
Människans hjärna är otrolig, den kan lagra så mycket information och människan är en fantastisk varelse på så vis att man kan lära sig nya saker tills den dagen vi dör.
Synd bara att inte alla tar till vara på vad vi föddes med.

Ang trådämnet.

Jag bor på landet, har haft problem med ytterst få grannkatter.
Närmsta grannkatt som var INNE hos mig, när ytterdörren stod öppen förra sommaren och hade fräckheten att pissa tamejfan överallt-
-Han fick sig en tur till veterinären för kastrering, som jag ordnande och betalade!
Bara för o slippa ha han springandes runt mitt hus, pissande på min rena tvätt, störa och stressa mina innekatter osv. Och det hjälpte.
Andra grannen, flyttade och lämnade kvar flertalet katter(ja anmält) som en annan granne fick avliva för deras eget bästa nu på höstkanten.
Så nu har vi inga problem för tillfället här i byn, men under sommaren akn jag väl tänka mig att det kommer några vagabonder igen. :(

Runtspringande katter är inte bra, på något sätt, för de stör folk!
Oavsett det är sönderpinkande utemöbler eller som spridare av sjukdomar.
Men att ge katter gift, så de ska dö, är vedervärdigt vidrigt beteende.
Mer humant är att om man bor i ett större (för all del mindre med) område att sätta upp lappar, att under en period, kommer alla lös springande katter, fångas in, och de som inte har hämtats av sin ägare inom en viss tid, eller någon som vill adoptera(mot att den skall kastreras och märkas) kommer att avlivas. (med kontroll av kommunen)
Ett djur lider inte av att dö, men ett djur lider av att leva ett miserabelt liv utan en trygg bostad med ansvarsfulla ägare.

Oavsett vart man bor, ska man kunna ha sina utemöbler ifred från husdjur.
Fåglar och andra viltlevande djur, får man efter egna bästa förmåga se till att de inte förstör egendomen, men husdjur ska bannimej ägare se till att de inte stör andra. Och har de inga ägare, ja då är det nog i många fall de eviga gröna vidderna som är bäst.

Underbart! Dessutom får man ju inte problemet med arga kattägande grannar eller kadaver som ligger och luktar huggorm någonstans. Katter kryper ju gärna och gömmer sej när de känner att de mår dåligt.
Att överhuvudtaget komma på idén att förgifta djur är för mej en gåta...
Jag menar - vi gör ju en jäkla ceremoni av att låsa bilen, garaget och bommen till nedfarten till garaget - men ingen orkar lägga på locken till sandlådorna efter det att barnen har lekt klart....för att sedan sätta upp arga lappar om katter som kissar i barnens sandlåda.....
Jag förstår inte.... Avundsjuka eller kontrollbehov....?
Men man ska inte behöva skydda sina saker mot andras huusdjur!
Folk ska ha koll på dem!
Annars får de skylla sig själva om en arg granne slår slint någon gång..

Va? Vilken planet bor du på?

Dessutom sprider rådjur fästingar, något som kan vara direkt dödligt för till och med människor. Men det är ju inte att förstöra? Inte heller att få hela morotsplanteringen uppäten. Nä, det är ju bara gulligt.
Jorden.

Rådjur förstör ingenting hos oss, de stör mig inte ett dugg.

Oavsett vart man bor, ska man kunna ha sina utemöbler ifred från husdjur.
Fåglar och andra viltlevande djur, får man efter egna bästa förmåga se till att de inte förstör egendomen, men husdjur ska bannimej ägare se till att de inte stör andra. Och har de inga ägare, ja då är det nog i många fall de eviga gröna vidderna som är bäst.
:bow::bow:

Men man ska inte behöva skydda sina saker mot andras huusdjur!
Folk ska ha koll på dem!
Annars får de skylla sig själva om en arg granne slår slint någon gång..

Får även djuren skylla sig själva? Det är dem som lider mest av att bli plågade till döds, många ägare till dessa lösspringande okastrerade katter rycker nog mest på axlarna och skaffar en ny katt för 50 öre tassen. Och så börjar det om igen ...

Liknande trådar

Övr. Katt En i stallet hörde idag en kattunge jama o klättra inne i en vägg i ett gammalt förrådd vid stallet. Vi letade efter hål eller...
Svar
5
· Visningar
1 673
Senast: CeciliaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama