Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man grundvaccinerar kattungar med två sprutor med 3-4 v mellanrum. Oftast vid 9 och 12 veckor, jag föredrar 10 och 14.
Sedan är det en spruta om året som rekommenderas av tillverkarna, men det anses allmänt (och utställningsreglerna säger) att vartannat år är fullt tillräckligt.
När man väljer att ta första kullen varierar mellan raserna, de utvecklas väldigt olika. I vissa raser börjar inte honorna löpa förrän närmare ettårs ålder, och då kan man ju vänta till uppåt två innan man parar första gången. I andra (däribland min) ras löper honorna tidigt, 5-6 mån ålder, och då väljer man ibland att para tidigare (kanske ca 9 mån ålder) istället för att ha katten konstant löpande. Allt är ju en avvägning mellan vilka risker man är beredd att ta. P-piller har stora biverkningar, tomma löp är också ett stort riskmoment, samtidigt vill man förstås inte ta ungar på en kattunge.
Jag vill helst vänta tills katten är åtminstone 1 år, men som sagt, skulle jag få ett lööpmonster till unghona skulle jag hellre para.
Frågar du mig så: aldrig om den inte visar symptom/fångar levande byten.
På kattungar bör man hålla koll på maskläget, de flesta gör det genom att rutinavmaska men en bättre metod är träckprov. Ju mindre avmaskningsmedel som används desto bättre eftersom resistensen är ett reellt hot.
Vad gäller för vaccinationsschema för katter?? Grundvaccinering?? Revaccinering??
När är lämplig ålder att avla på sin katt? När kan man avla på sin katt utan att den är för ung?? Frågar därför jag är tveksam om en jag känner avlar för tidigt