Kattfrågor

Wild Rein

Trådstartare
Vad gäller för vaccinationsschema för katter?? Grundvaccinering?? Revaccinering??

När är lämplig ålder att avla på sin katt? När kan man avla på sin katt utan att den är för ung?? Frågar därför jag är tveksam om en jag känner avlar för tidigt:confused:

Tack för svar:)

Sv: Kattfrågor

Man grundvaccinerar kattungar med två sprutor med 3-4 v mellanrum. Oftast vid 9 och 12 veckor, jag föredrar 10 och 14.

Sedan är det en spruta om året som rekommenderas av tillverkarna, men det anses allmänt (och utställningsreglerna säger) att vartannat år är fullt tillräckligt.

När man väljer att ta första kullen varierar mellan raserna, de utvecklas väldigt olika. I vissa raser börjar inte honorna löpa förrän närmare ettårs ålder, och då kan man ju vänta till uppåt två innan man parar första gången. I andra (däribland min) ras löper honorna tidigt, 5-6 mån ålder, och då väljer man ibland att para tidigare (kanske ca 9 mån ålder) istället för att ha katten konstant löpande. Allt är ju en avvägning mellan vilka risker man är beredd att ta. P-piller har stora biverkningar, tomma löp är också ett stort riskmoment, samtidigt vill man förstås inte ta ungar på en kattunge.

Jag vill helst vänta tills katten är åtminstone 1 år, men som sagt, skulle jag få ett lööpmonster till unghona skulle jag hellre para.

Man grundvaccinerar kattungar med två sprutor med 3-4 v mellanrum. Oftast vid 9 och 12 veckor, jag föredrar 10 och 14.

Sedan är det en spruta om året som rekommenderas av tillverkarna, men det anses allmänt (och utställningsreglerna säger) att vartannat år är fullt tillräckligt.

När man väljer att ta första kullen varierar mellan raserna, de utvecklas väldigt olika. I vissa raser börjar inte honorna löpa förrän närmare ettårs ålder, och då kan man ju vänta till uppåt två innan man parar första gången. I andra (däribland min) ras löper honorna tidigt, 5-6 mån ålder, och då väljer man ibland att para tidigare (kanske ca 9 mån ålder) istället för att ha katten konstant löpande. Allt är ju en avvägning mellan vilka risker man är beredd att ta. P-piller har stora biverkningar, tomma löp är också ett stort riskmoment, samtidigt vill man förstås inte ta ungar på en kattunge.

Jag vill helst vänta tills katten är åtminstone 1 år, men som sagt, skulle jag få ett lööpmonster till unghona skulle jag hellre para.

Tack för svar, men vad menar du med att tomma löp är ett riskmoment??
Så om man vill ta en kull på sin hona, då gör man det rätt "tidigt" och sedan kastrerar man henne är det ett vanligt förfarande??
Och hur många kullar tar raskattsuppfödare på sina honor??
*Frågvis*

Att katten går och löper var tredje vecka innebär dels en stor risk för livmoderinflammation, dels att den tappar enormt i kondition. Många honor äter inte alls under löpen, utan ägnar sig helt åt att skrika och leta dygnet runt... :crazy:

Det är relativt vanligt att man tar kull tidigt och sedan kastrerar, åtminstone bland de "högfertila" raserna. Vad som är bäst för katten finns det inget facit på, andra tycker de ska ha lång vila mellan kullarna. Vissa honor går ner sig av att ha kull, andra av att löpa. Man får vara lite flexibel.

Jag själv vill inte ta mer än tre-fyra kullar på en hona (och i min ras hellre två-tre eftersom vi är en väldigt liten ras och behöver täta generationsväxlingar) eftersom jag anser att p-piller är en nödlösning som ska användas så kort tid som möjligt. Har man en hona som bara löper några gånger om året är det ju ett mindre problem, men då får man å andra sida problem åt andra hållet: man kan få vänta väldigt länge innan det blir någon kull. Om man ser till vad som är rimligt för honan kanske 5-6 kullar kan fungera, jag har aldrig funderat i de banorna eftersom jag vill kastrera så fort jag anser att katten lämnat något "vettigt" vidare i avel.

Tack för svaren:)
Och när det gäller avmaskning på katt då?? Hur ofta skall man avmaska??

Frågar du mig så: aldrig om den inte visar symptom/fångar levande byten.

På kattungar bör man hålla koll på maskläget, de flesta gör det genom att rutinavmaska men en bättre metod är träckprov. Ju mindre avmaskningsmedel som används desto bättre eftersom resistensen är ett reellt hot.

Frågar du mig så: aldrig om den inte visar symptom/fångar levande byten.

På kattungar bör man hålla koll på maskläget, de flesta gör det genom att rutinavmaska men en bättre metod är träckprov. Ju mindre avmaskningsmedel som används desto bättre eftersom resistensen är ett reellt hot.

Jaha, ok...men kisseungarna är ju avmaskade av uppfödarna..det liksom räcker då ifall som du skriver inga symptom finns??
Tack för svaren!:)

Vad gäller för vaccinationsschema för katter?? Grundvaccinering?? Revaccinering??

Grundvaccineringen ska ske med två sprutor med 4 veckors mellanrum, är det en kattunge så ca vid 8 och 12 veckors ålder. Revaccinering behövs sen med en spruta varannat år

När är lämplig ålder att avla på sin katt? När kan man avla på sin katt utan att den är för ung?? Frågar därför jag är tveksam om en jag känner avlar för tidigt:confused:

Det är lite olika från katt till katt, men när katten är ca 1 år är den mogen för sin första kull, ibland tidigare och ibland senare

Nu ska jag förvirra dig ännu mer. ;) Hur katten bör vaccineras beror dels på katten men även på vaccinet. Idag har man insett att alla katter inte har samma vaccinationsbehov. En utställningskatt löper betydligt större risk att smittas med tex. kattsnuva än en innekatt som aldrig träffar andra katter, således behöver utställningskatten bättre skydd mot kattsnuva än den strikta innekatten.

Ska man följa vaccintillverkarnas rekommendationer (vilket kan vara rätt smart rent försäkringsmässigt) gäller grundvaccination med 3-4 veckors mellanrum (för alla vaccin tror jag), en revaccination efter 1 år och sedan skiljer de sig åt. I princip alla tillverkare rekommenderar årlig revaccination. Purevax skiljer sig. De rekommenderar årlig vaccinaton av kattsnuva men bara var tredje år mot kattpest.

Kort sagt, prata med din veterinär så kan ni avgöra hur ofta din katt behöver vaccineras.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 366
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 564
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama