Kattfrågor!!

FannyN

Trådstartare
Hejsan,
Jag är nybliven ägare till 2 helt underbara pojkar som är födda sista juli. :banana:
När ska de kastreras? Är det något särskilt att tänka på ? Vad kostar det?

Den ena har diarre,sedan några dagar, men han är mkt pigg och glad ändå.De äter Royal canin kattungefoder.
De har kommit på att det är urkul att fånga möss,kan det göra honom lös i magen.Att äta dem menar jag alltså.
Ska jag ta honom till veterinär eller har ni något tips att pröva? :confused:

Hoppas på svar/// Åsa, Nisse och Ceasar

Sv: Kattfrågor!!

Jag brukar ge missarna A-fil och/eller ris när dom är dåliga i magen. Sen finns det något som heter zolack eller nåt (levande bakteriekultur) som man kan beställa från apoteket...
Ang kastrering tror jag man kan göra från 6mån... Kostar ca 500kr för en hane... Passa på å idemärk samtidigt när dom ändå är sövda!

Katterna ska vara minst sex månader gamla vid kastrering. Troligtvis kommer veterinären också vilja idmärka och vaccinera mot kattpest samtidigt, men du kan ju såklart säga nej. Har man sån osis som jag hade får man behandla mot öronskabb också! Räkningen slutade på 1900, paketpris sa veterinären! Själva kastreringen kostade 475 kronor egentligen för en katt.
Mina kissar påverkades inte speciellt av kastreringen de är precis som innan fast lite kraftigare, är nog sämre om man väntar för länge så de hinner börja bli sugen på tjejer! Så ta iväg dem runt 6-8 månaders ålder skulle jag säga.

Och med lös i magen; det är nog vanligt med unga katter. Min ena hade samma problem, dock var han den som inte fångade råttor! Den andre som fångade råttor hade inga problem alls med magen. Det kom även lite blod när han med lösskiten bajsade men efter någon vecka gick det över. Kanske bara var magsjuka. Men blir han inte bättre kan du ju ringa och rådfråga veterinären i alla fall.

min hane vart en det precis när han fyllde 6 månader, passade bra i mitt tidsschema så att jag kunde vara hemma efteråt
jag öronmärkte samtidigt
vaccinerat gjorde jag vid 4 månaders ålder
kostnaden blev väl 600:- någonting

Du kan säkert kastrera dem direkt, de är ju sex månader. Om inte annat måste du göra det eftersom de tydligen är utekatter, så fort de är könsmogna kommer de att producera en massa kattungar.

När jag kastrerade så för hanen kostade det 500 kr för kastrering och ID-märkning (tatureing). Jag fick 50 kr rabatt av fodertillverkaren Hills på märkningen dock så det blev 450 kr. Hanen var 8 månader, och det var i grevens tid, han började gå runt och jama och intressera sig för ytterdörren och två dagar senare tog vi kulorna ;)

Honan var 7 månader och hade inte löpt när jag kastrerade henne. Det kostade för kastrering, ID-märkning (tatuering) samt vaccination 1415 kr.

Så det är betydligt billigare att kastrera hankatt (enklare ingrepp, både sövning och OP är billigare på hankatt). Om man märker vid kastraktionen så blir det billigare än att märka sen.

Liknande trådar

Övr. Katt Har två innekatter (hankatter) som är födda i mars respektive juli. Den ena är kastrerad. Dessa två är helt extremt hungriga jämt...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka