Sv: Kattfoder

Om jag spånar på fri hand.

Katter är ju så gott som rena köttätare.
Således:
Den bör inte innehålla så mycket ren utfyllnad, dvs vete, korn, majs o. dyl vilket är vanligt, och i synnerhet i billiga foder (vete minst nyttig här). Det blir bara utbajat, det är bara litegrann av det som katten kan tillgodogöra sig.
Det står ofta 30% protein vilket låter bra, men det är inte bra om större delen av proteinet är egentligen växtprotein - så gott som värdelös för katten!

Kött och köttbiprodukter av god kvalite. (svenska köttbiprodukter är OK, men jag blev upplyst att i USA t.ex. förekommer det ren dynga under beteckningen köttbiprodukter, med fötter och näbbar som det bästa, men även sågspån(!), härsket blod och kadavermjöl...
Köttbiprodukter av god kvalite är alltså MYCKET OK som utfyllnad.

Fett och fettsyror, lämpligen av animaliskt ursprung. Fetthalten får variera beroende på målgruppen, men normalt inte för lite för normalaktiv katt.

Säg 30% protein, 18 % fett, allt huvudsakligen animaliskt, är bra.

Calciumkälla; benmjöl kanske. Eller just köttbiprodukter.

Aska som det ofta står också på kvalitetsprodukter, låter ruggigt men det är egentligen ett annat sätt att säga mineraler.

Kött innehåller taurin, men lite extra tillsatt taurin speciellt i kattungefoder bra. Definitivt bra om mycket utav innehållet är växtprotein...
Det är ytterligare nån aminosyra som katter också behöver...

Mycket havsfisk inte så bra pga ökad magnesiumhalt

Överskott vitamin A inte bra, vitamin E nästan alltid värdefullt komplement, Vitamin C faktiskt onödig - ofarligt men det är alltså inget vidare försäljningsargument..
Vitamin E+C används ofta som naturliga konserveringsmedel - vilket är bara bra - ofarligt - och vitamin E nyttig.

B-vitaminer är ju vanliga i kattgodis typ jästinnehållande. Överskott ofarligt.

Det som många gånger önskvärt vore är extra E-vitamin.

Ja, jag säger minimalt med vegetabilier. Helst inget spannmål och därmed sållades allt torrfoder bort :D

http://maxshouse.com/feline_nutrition.htm finns AAFCOs lista över minimi- och eventuella maximivärden för olika näringsämnen. Kom dock ihåg att de gäller MINIMI- och MAXIMIvärden. Inte OPTIMALA värden.

Maten ska helst inte innehålla några syntetiska antioxidanter, konserveringsmedel och/eller färgämnen (jodå, även de riktigt dyra fodren innehåller syntetiska antioxidanter som inte alltid är så nyttiga).

Står det majsgluten bland de 4 första ingredienserna kan du ge dig på att en väldigt stor del av proteinet är vegetabiliskt, inte bra.

Mina får kattarina kalaskyckling. Hur tycker ni att det verkar?

Har 30% protein och 10% fett, inga färgämnen eller konsgjorda smakämnen.

Båda katterna är i fint hull och har glansig päls. De är både inne och utekatter, äter alltså en och annan mus ute kan jag tänka mig, åtminstone de ena.

Saxar:

ANDVÄNDNING:
Kattarina Kalaskyckling är ett torrt, extruderat helfoder för katter. Serveras torrt tillsammans med friskt vatten. En vuxen katt äter 50-100 gram per dag beroende på storlek och aktivitet. 1 dl Kattarina Kalaskyckling väger ca 40 gram.

INNEHÅLL:
Vetemjöl, majsmjöl, köttgrevmjöl, kycklingköttmjöl (minst 4 %), fiskmjöl, animaliskt fett, majsgluten, kycklingbuljong, mineraler, melassjäst, metionin.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:
Vitamin A 7200 IE, vitamin D3 900 IE, vitamin E 45 mg (alfatokoferol), koppar 1,8 mg (kopparsulfat). Energitäta råvaror skyddas av EU-godkända antioxidanter (BHA och propylgallat). Kattarina Kalaskyckling innehåller alla de vitaminer och mineraler din katt behöver.

NÄRINGSVÄRDE:
Protein 30 % (varav taurin 0,1 %), fett 10 %, kolhydrater (NFE) 41,2 %, växttråd 2 %, mineraler (aska) 6,8 % (varav kalcium 1 %, fosfor 0,9 %, magnesium 0,1 %), vatten 10 %. Omsättbar energi 1400 kJ/100g.

Kattarina Kalaskyckling innehåller inga konstgjorda smakämnen eller färgämnen.

fetthalten är lite låg, proteinhalten inte så jätteimponerande speciellt som en stor del är ju lågvärdig vegetabilisk. Fetthalten vore OK för innekatter som behöver bantas, men för låg för aktiva katter. Vad BHA och propylgallat är egentligen vet jag ej. Väl mycket vete och majsmjöl, men det är ju vanligt - I övrigt är den OK för att vara ett billigt torrfoder, säkert bättre än vissa.

Okej.

Är det okej att fortsätta ge dom det här fodret så länge de ser ut att må bra? Eller är det läge att byta?

Tack för ditt svar!

Behålla eller byta?

Det är iaf inte bråttom med att byta... Speciellt som de tar lite möss ibland får de i sig extra animalisk protein och fett...

Men får ni syn på annat foder som verkar ha bra innehåll - och priset tillgänglig - fundera.

Mjau har ett rätt bra rykte för att vara livsmedelshalls-foder och rätt billigt är den också. Kolla den och jämför.

Bort med Kattarina. Mat baserad på vetemjöl och/eller majsmjöl går bort, det är inte sådant katter är gjorda för att äta. OK, dina katter fångar egen mat ute så det är ingen katastrof MEN propylgallat och BHA är i hund- och kattmatssammanhang ökända för sina mindre hälsosamma egenskaper. BHA har bl a visat sig vara cancerogent och orsaka leverskada.

Köp MJAU istället.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
463
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
208
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?