Kattfoder - ok att diskutera?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 007
C

cissiny

Vi brukar ge Hill's Indoor när vi har råd, annars får kisen ett annat torrfoder som jag inte minns namnet på just nu, lila påse i alla fall. Brukar må finemang på det, lagom i hull, pigg och med jättefin päls.

Igår såg jag ett annat torrfoder som var väldigt billigt, läste noga på påsen och det verkade ok? Vi tänkte att vi kunde dryga ut det vanliga fodret med det?
(Han vägrar äta annat än torrfoder)
När vi kom hem med maten igår kväll var han väldigt intresserad, uppenbart luktade det väldigt smakligt om påsen... Fick litegrann direkt (ca 10 ml) som han slukade. (Han är väldigt kräsen).

Ca 30 min senare så skrek och ylade han något väldigt (har aldrig vart med om nåt liknande) och kräktes upp maten. (Kräktes två ggr) Helt osmält, efter vad det såg ut. Han fick av det vanliga fodret (lila påse) och allt verkade vara frid och fröjd. Vi trodde att han helt enkelt ätit för fort.

När vi skulle gå och lägga oss, vid midnatt ungefär, fick han ca 15 ml i "aktivitetsbollen" för att inte kunna äta för fort. Ungefär hälften av det gamla fodret och hälften av det nya. Vi höll koll på honom tills vi somnade ca en halvtimme senare, allt verkade ok. Vid ca halv två vaknar jag av att kisen ylade och hade ont... Kräktes igen. Bort med allt "nytt" foder, han fick av det gamla i aktivitetsbollen. Han verkar ha druckit ganska ok i alla fall. Satte också fram en ampellilja då han gillar att tugga på sådana och vad jag vet är det bra för honom? Kattgräset hade vi slut på.

Idag är han lite svag/slö men det kan ju vara värmen (30 grader i lägenheten :crazy:). Inte alarmerande i alla fall. Vi håller noga koll på honom.

Han har endast kräkts en gång innan under de 1,5 år vi har haft honom, då "skalperade" han en leksaksmus som tydligen innehöll kattmynta. Då kräktes han bara, skrek inte. (Vi köper ingenting med kattmynta numera, och håller noga koll på leksakerna).

3-årig "bondkatt" för övrigt, förmodligen med inslag av siames eller dylikt (av kroppsbyggnad att döma samt att han är väldigt pratig! :D). I perfekt hull enligt veterinär.

Ringde importören av fodret och skall skicka in prov av påsen. Av "bäst före datum" att döma är fodret fräscht och ganska nyproducerat (franskt foder).

Gissar att man ska hålla sig till sånt foder man väl känner till...

Nån annan som råkat ut för nåt liknande?

Mvh Cissi

Men det låter ju jättekonstigt! Först tänkte jag att han nog kräktes för att han åt för snabbt av det spännande nya fodret - mina katter gillar också att byta.

Men när jag läste vidare såg jag ju att det inte alls var så.

Det KAN ju vara något helt annat han kräktes av. Men jag skulle definitivt inte chansa med det nya fodret igen.

mandalaki

Tack för ditt svar! :D :bow: :D

Nu mår kisen bra, är ju trött pga värmen men var pigg och lekfull igår kväll. Äter av sitt gamla foder, dricker ordentligt.

Jag är övertygad om att torrfodret vi köpte var boven i dramat - han får inte en bit till av det! :crazy: :mad: Fast han är heltokig i påsen (sååå glad brukar han inte vara i mat, nästan som om det vore kattmynta eller något i det?).

Som sambon kommenterade - det han kräktes upp såg helt osmält ut, verkade som om torrfodret svällt upp i magen :mad:. Stackars katt vad han ylade... :cry:

Skönt att han verkar må bra nu! :D

Mvh Cissi

PS. Får man lov att nämna vad fodret hette? Bara som en varning... :crazy: DS.

Jadå. Märken/produkter är okej att diskutera, däremot inte enskilda butiker.

Fast att din katt mådde dåligt av fodret behöver ju inte innebära att andra gör det. Katter verkar reagera väldigt olika på torrfoder.

mandalaki

Lite uppdatering...

Kisen mår fint nu, äter sitt gamla foder.

Det vi köpte hette Festi.

Mvh Cissi

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden... 2 3
Svar
47
· Visningar
11 899
Senast: Centaur
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 397
Senast: SusieQ
·
Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 381
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 337
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka