Katterna kan inte komma överrens...vad göra??

Annie_92

Trådstartare
Vi har två katter, en honkatt och en hankatt- båda kastrerade. Problemet är att de väldigt ofta, säkert minst en gång om dagen hamnar i slagsmål med varandra.
Inte så att någon av dem skadar sig som tur är, men de låter inte speciellt vänliga av sig när det händer. fräser och "ryter"(mest honkatten).
Nu undrar jag om det finns något sätt att få dem mer vänliga och respektfulla med varandra?
De är inte så allvarligt att de inte kan gå nära varandra, de sover t.o.m ibland samtidigt på samma säng, men det syns att de inte gillar varandra ialla fall.
Tack på förhand!

//Annie

Sv: Katterna kan inte komma överrens...vad göra??

mina katter är nästan likadana.den lilla katten jagar gärna den stora o den stora katten skriker i högan sky,hon tror d är på alvar.räcker med att den stora bara går förbi den lilla så morrar hon eller fräser åt den lille.så här har d vart sen i somras,visst dom sover ihop o ligger o tvättar varann men den ska vara på den äldres vilkor.ligger den lilla i soffan så kommer inte gärna den stora o ligger samtidigt utan gör endast det när den lille inte är där.o är den stora i soffan o kelar med oss o den lille kommer så vips så sticker den stora,fattar inte varför för ibland är d inga problem allts:confused:
kanske det går över för dina katter eller inte.våra katter bråkar inte på det sättet(inte enligt den lille jallafall,men hade du frågat den äldre så hade d vart tvärtom:D )
låt tiden se vad som händer...

Prova gärna med Feliway (googla om du inte vet vad det är).

Kan inte skada men kan göra nytta om de känner sig säkrare och mindre stressade.

Tack för svaren!
Är nästan likadant med våra katter, men där är det mest den stora som jagar den mindre och yngre honkatten. Den lilla katten kom som vuxen för kanske 2-3 år sedan, så jag är ganska osäker på om det plötligt kan bli bättre efter så lång tid utan att göra något, men jag ska pröva med Vagis tips!:)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 620
Senast: MissFideli
·
R
Övr. Katt Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi...
2
Svar
28
· Visningar
4 529
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama