Katter som plötsligt börjar slåss

M

MalinB

Jag har en kompis som har två stycken steriliserade honkatter, ett syskonpar på drygt två år. Det är innekatter och fram tills nu har de varit bästa kompisar. Tidigare idag hade hon gäster hemma varpå den ena får ett sms (en signal som tydligen retade katterna?) och helt plötsligt flyger de ihop och slåss på liv och död enligt henne. De lyckades få isär dem och in i vars ett rum, helt galna bägge två. Senare på eftermiddagen kommer den ena ut och de ryker ihop igen, den ena katten kissar då på sig...

Är det någon som kan svara på vad det är som händer? Hur kommer det sig att de helt plötsligt slåss efter att ha kunnat sova ihop osv. tidigare? Vad gör man nu? De hade ringt någon "kattpsykolog" som sagt att de skulle ha dem åtskilda i två dagar för att sedan återförena dem... Är det bara att släppa ihop dem igen och hoppas att det fungerar igen? Vad gör man om det inte fungerar?

Någon som varit med om detta...?
 
Sv: Katter som plötsligt börjar slåss

Jag har en kompis som har två stycken steriliserade honkatter, ett syskonpar på drygt två år. Det är innekatter och fram tills nu har de varit bästa kompisar. Tidigare idag hade hon gäster hemma varpå den ena får ett sms (en signal som tydligen retade katterna?) och helt plötsligt flyger de ihop och slåss på liv och död enligt henne. De lyckades få isär dem och in i vars ett rum, helt galna bägge två. Senare på eftermiddagen kommer den ena ut och de ryker ihop igen, den ena katten kissar då på sig...

Är det någon som kan svara på vad det är som händer? Hur kommer det sig att de helt plötsligt slåss efter att ha kunnat sova ihop osv. tidigare? Vad gör man nu? De hade ringt någon "kattpsykolog" som sagt att de skulle ha dem åtskilda i två dagar för att sedan återförena dem... Är det bara att släppa ihop dem igen och hoppas att det fungerar igen? Vad gör man om det inte fungerar?

Någon som varit med om detta...?

Mina stallkatter(som sover inne i huset på natten och är inne när de har lust) levde tillsammans helt problemfritt i ett par år, de är bröder.

Helt plötsligt så kom en främmande katt till vår gård, som spöade upp den ene av bröderna och från den dagen så ryker mina ihop ute.
De kan inte vara ute samtidigt, dom slåss på liv och död, händer inne någon gång ibland, men dock så är vår innekatt "topdog" här inne så dom vågar inte bråka så ofta, innekatten kommer och bryter dom direkt och tjuter som en siren så fort han ser att det är på gång.. Sen dammar han till någon av dom.

Så det funkar hyfsat inne, de surar mest på varandra, men ute, där är det stört omöjligt att få det att funka, har vart såhär i snart 4 år, ingen bättring alls..

Skulle gissa på att det rör sig om rangproblem för mina likväl som för dina katter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 233
Senast: Mischmasch
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp