Katter som lärt sig ett trick från ett annat djur

A

Aatos

Jag hade en dalmatiner från 1986-2000 och han lärde sig av sig själv att visa att vattnet var slut i vattenskålen genom att skrapa på den med tassen. Under hans sista år skaffade jag mig en katt (blandras, definitivt norsk skogskatt och ev. siames) Denna katt började också visa mig att vattnet var slut genom att skrapa på skålen med tassen.
Som ni säkert förstått är jag en urusel matte som aldrig har vattnet alltid påfyllt. Så jag lärde min nya dalmatiner att göra samma sak när han var törstig.
Nu undrar jag om era katter har lärt sig ett trick från ett annat djur? Eller vice versa?

Sv: Katter som lärt sig ett trick från ett annat djur

har 4 katter. 2 katter på ett år. När de var små gulliga kattungar var de sååå söta när de jamade titt som tätt.
Lärde dom att jama så fort de ville nånting, då kom matte rusande så fort hon kunde!
Lärde pojken först och därefter tar tjejen över, även att krafsa på dörren när de vill ut har de härmat varandra ifrån.

Lillflickan härmar gammeltanten och lillkillen härmar låtsaspappa :)

Jag tror bestämt att min katt har lärt sig tigga mat, precis som hundarna försöker göra. :crazy:

Vår förra katt ställde sig likadant som vår hund när de ville komma in efter att ha varit ute på gården.
De stod uppställda på baktassarna och tittade in genom altandörren (där fönstret börjar) så när man såg ut såg man ett welshterrierhuvud och så ett litet katthuvud bredvid!:love:

En kompis katt var ganska vild på nätterna men det gick bra att stänga sovrumsdörren under de vildaste timmarna och så röjde katten nöjt runt på egen hand. Det upphörde raskt när min Isola bodde där under en vecka, för hon accepterade INTE att bli utestängd. Hon satte sig och skrek utanför dörren och givetvis gav min kompis upp till slut. Efter att Isola åkt hem igen så hade min kompis katt lärt sig hur man ska göra för att dörren ska öppnas, så sedan den dagen är det dödsdömt att stänga ute henne. :angel:

Jag tror också att Isola lärt Dimma (min andra katt) att "prata", då hon inte sa flaska under första året hon bodde här, men nu har hon också börjat jama och låta på allehanda konstiga sätt. :D

haha va roligt! jag hade en katt som kunde "sitt" på komando, det var ganksa coolt. Hon var hemlös och hade lärt sig att "arbeta" för att få mat, på så vis var det inte alls omöjligt att få henne att göra som man ville, bara hon fick mat efteråt. Så småningom gjorde hon det även utan mat, otrolig katt, hon började även lära sig ligg, men plötsligt blev hon gravid och strax efter att ungarna blivit stora nog att klara sig utan henne så försvann hon spårlöst. Ingen har sett henne.

Min egna nuvarande katt kan öppna dörrar och krafsar på dörren när han vill in, han är den enda som gör det av våra katter och även den första, ingen har tränat honom till det utan han har hittat på det själv :P Likadant så kommer han när jag kallar på honom oftast. Detta beror på att han sprang bort och försvann ett tag, detta var inte likt honom då han alltid är i närheten. Jag blev orolig och gick skallgång efter honom själv sent en kväll när han varit borta i 3 dagar, det visade sig att han var inlåst i ett garage, jag kallade på honom och lyckligtvis kände han igen min röst. Så han jamade tillbara och blev helt överlycklig när jag hittade honom. Nu är han mycket mån om att komma när jag kallar på honom :D

Vår katt Emil har alldeles själv lärt sig att om man vill gå in ska man hänga sig med framtassarna i spröjsen på köksfönstret. Det fungerar nästan varje gång :D

Doris gapar som en galning och klöser på stängda innedörrar. Tycker hon är väldigt praktiskt då hon brukar få som hon vill.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 355
Senast: mandalaki
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama