Katter som inte kommer överens

Elektronen

Trådstartare
Hej!
Mina föräldrar har tre katter, de är 11, 4 och 1 ½ år gamla. Alla är honor och steriliserade, både ute och inne katter. Bor i stor villa, så finns mycket utrymmen.
Alla katterna har kommit bra överens förut, även om de inte älskat varandra.

Har senaste månaderna blivit som någon kraftmätning mellan den yngsta katten på 1½ år och den som är 4 år. Katten som är 4 år, har alltid bestämt över den äldre katten och ibland kunnat jaga henne, men de har aldrig slagits eller liknande.

Som vi tycker att det ser ut är det katten som är 4 år, som ska sätta den yngre på plats. Men det har resulterat i att den yngsta katten blir injagad under soffor t.ex. och att hon ofta morrar eller fräser åt den andra katten. De har även slagits några gånger.
Jag har inte jätte stor koll på hur det går till då jag inte bor där längre (är hemma hos föräldrarna nu) men det är en väldigt stor skillnad mot i hur det var under sommaren.

Går det att göra något åt det ? Eller kan det lösa sig med tiden ?

Är så tråkigt att se, då dessa katter verkade vara så bra kompisar när de var yngre.

Det kommer antagligen inte att lösa sig med tiden om det är så att de faktiskt slåss på riktigt. Det är viktigt att båda två kan känna sig trygga och för det rekommenderar jag alltid först och främst att man separerar katterna. Sätt en nätdörr mellan katterna. De kommer inte åt att slåss, de kan känna sig trygga och de kan långsamt vänja sig vid tanken att leva sida vid sida igen. Förutom att skilja dem åt försöker man sedan successivt att få dem att närma sig varandra genom att utfodra dem närmare varandra, eller genom att få dem att leka nära varandra. Allt i väldigt små steg.

Mina kissar (två st, lika gamla) fungerar bra med Feliway väggplugg, en på övervåningen och en på nedervåningen.

De gillar bara inte varandra och har aldrig gjort det. Har jag inte pluggen i blir det krig, inte så de slåss men det är väsfräs hela tiden.

Det kommer antagligen inte att lösa sig med tiden om det är så att de faktiskt slåss på riktigt. Det är viktigt att båda två kan känna sig trygga och för det rekommenderar jag alltid först och främst att man separerar katterna. Sätt en nätdörr mellan katterna. De kommer inte åt att slåss, de kan känna sig trygga och de kan långsamt vänja sig vid tanken att leva sida vid sida igen. Förutom att skilja dem åt försöker man sedan successivt att få dem att närma sig varandra genom att utfodra dem närmare varandra, eller genom att få dem att leka nära varandra. Allt i väldigt små steg.

Jag har inte sett dem slåss och förstått det som att det inte händer speciellt ofta. De sitter ofta och äter bredvid varandra och är inga problem vid maten. Verkar vara mer om vissa utrymmen det blir någon kamp. Som det är nu är det ingen utav dem som verkar rädd, ingen som går undan och gömmer sig utan de ligger fortfarande på samma ställen de gjort tidigare osv .

Mina kissar (två st, lika gamla) fungerar bra med Feliway väggplugg, en på övervåningen och en på nedervåningen.

De gillar bara inte varandra och har aldrig gjort det. Har jag inte pluggen i blir det krig, inte så de slåss men det är väsfräs hela tiden.

Tror mamma har köpt något liknande, var iaf något som skulle utsöndra några feromoner så det blev bättre stämning. Märkte du skillnad på en gång ?

Tror mamma har köpt något liknande, var iaf något som skulle utsöndra några feromoner så det blev bättre stämning. Märkte du skillnad på en gång ?

Mer eller mindre men vi ska komma ihåg att mina katter gick igenom ett rejält trauma. Jag var borta och jobbade, pappa försvann från dem (han dog för lite mer än ett år sedan när jag var i Norge). Givetvis hade katterna den tillsyn de ska ha (av människor som känner dem) men ändå var det givetvis jobbigt för dem.

De har som sagt aldrig tyckt om varandra med efter pappa gick bort blev det värre. Efter Feliway gick det sas tillbaka till det vanliga, dvs inte så mycket väsfräs utan de håller sig på sin kant.

Ett exempel är nu när jag tog dem med till särbon första gången. Den ena kissen bestämde sig för att hon skulle bo på nedervåningen och den andra på övervåningen :D

Mer eller mindre men vi ska komma ihåg att mina katter gick igenom ett rejält trauma. Jag var borta och jobbade, pappa försvann från dem (han dog för lite mer än ett år sedan när jag var i Norge). Givetvis hade katterna den tillsyn de ska ha (av människor som känner dem) men ändå var det givetvis jobbigt för dem.

De har som sagt aldrig tyckt om varandra med efter pappa gick bort blev det värre. Efter Feliway gick det sas tillbaka till det vanliga, dvs inte så mycket väsfräs utan de håller sig på sin kant.

Ett exempel är nu när jag tog dem med till särbon första gången. Den ena kissen bestämde sig för att hon skulle bo på nedervåningen och den andra på övervåningen :D

Tror mamma haft den där grejen ca 1 vecka. Får väl hoppas det blir bättre snart :). Än så länge är det iaf ingen som går och gömmer sig och det är bara ibland det blir kraftmätningar, vad jag förstått det som.
Vill ju inte behöva lämna bort en av katterna och hur skulle man välja vilken :O

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 574
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 700
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar