Katter och råttgift

mackan

Trådstartare
Hur bekymrad ska man vara över att stallkatter får i sig råttgift om man använder sånt i stallet? vi har sånt där som är som en liten klutt av gift som sitter på en pinne på golvet. behöver man oroa sig att katterna skulle äta av det?

om katterna äter möss som ätit gift - blir katterna sjuka då?
 
Sv: Katter och råttgift

Det är inte så vanligt att katter äter råttgift, men det händer.
Skulle rekommendera dig att införskaffa en låda för råttgiftet istället så katterna inte kommer åt det.
Det händer även att katter tar möss som ätit råttgift men enligt anticimex så behöver en katt äta många förgiftade möss för att bli påverkad, vilket inte är så troligt att det sker.
 
Sv: Katter och råttgift

Lägg giftet i en betesststation eller i en plastburk du gjort ett litet hål i. Då har du minskat risken för att de ska få i sig det genom att de slickar i sig vad som fastnat på tassar och i päls om du har det öppet. Att de skulle äta det direkt tror jag inte är vanligt.
Risken finns att de får i sig genom att äta förgiftade möss men verkan blir inte så stark då. För säkerhets skull kan du läsa på förpackningen vilket motgift som gäller och ha det tillgängligt. Råttgift brukar verka blodförtunnande så att de dör av inre blödningar. Om katterna ser ut att må dåligt kan du kolla om de har blödningar i tandköttet- då är det bråttom att söka veterinär.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
21
· Visningar
851
Senast: Emmi
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
743
Senast: Sassy
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp