Katter och grädde/låglaktos?

Yukionna

Trådstartare
Vad jag har förstått så är grädde/mjölk inte bra för katter då de är laktosintoleranta. Hur är det med låglaktosgrädde? Funkar det, eller är det bara "mindre dåligt"? Vår katt har alltså fått en pytteskvätt mellangrädde regelbundet som "godis" (absolut inte som ersättning för vatten) och har inte verkat må dåligt. Men när jag lärde mig att det inte var bra (som jag visserligen borde kollat upp innan, men men) blev det självklart slut på det. Men som sagt, låglaktos - kan man ge det istället?

Ska tillägga att det inte handlar om att proppa i katten grädde till varje pris, utan eftersom han tycker det är så gott så hade det varit trevligt att hitta en sort som han kan fortsätta att få lite av ibland, men som han inte riskerar att må dåligt av. Finns det inte så får han nöja sig med vanligt kattgodis:).

Jag hade inte gett alls, men annars finns det ju laktosfritt. Varför då ge låglaktos? Jag hade hellre gett äggula dock, som är nyttigt! Om det inte ges för ofta.

Tillägg: Det bör även finnas kattmjölk på djuravdelningen.

Inte alla katter är intoleranta, men majoriteten. Det märks som på människor, att dom blir lösa i magen. Jag skulle absolut ge låglaktosgrädde om katten gillar det och klarar det, men inte dagligen. Kanske då och då som godis :)

Jag hade inte gett alls, men annars finns det ju laktosfritt. Varför då ge låglaktos? Jag hade hellre gett äggula dock, som är nyttigt! Om det inte ges för ofta.

Tillägg: Det bör även finnas kattmjölk på djuravdelningen.

Kattmjölken på djuravdelningen är vanlig låglaktosmjölk i mindre förpackning och till väldigt mycket dyrare literpris så man kan precis lika gärna köpa vanlig låglaktosmjölk till katten om man nu vill ge det :)

Tack allihop för svaren:)
@Sasse : jag tänkte inte alls på att det finns laktosfritt också, men det har du ju rätt i att det är bättre i så fall. Aha, visste inte att äggula är nyttigt. Alltid lär man sig något!

Men jag kanske provar med laktosfritt/låglaktos då och ser om det går bra. Och testar om han vill ha äggula någon gång ibland.

@TinyWiny Du har säkert rätt. Jag har inte koll på priserna, mina katter är inte förtjusta alls - mer än när jag själv äter och de häver sig ner i tallriken för att provsmaka ;)

@Yukionna Det kvittar säkert som de andra säger. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 234
Katthälsa Hej! Min äldsta katt (3-4 år) har på senare tid börjat dricka betydligt sämre och kissar mindre än tidigare. Förut var det jämt 3...
Svar
8
· Visningar
6 301
Senast: Zarro
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 479
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar