Katter = nattdjur? Jo pyttsan!

Inte_Ung

Trådstartare
Våra katter är aktiva på dagen och sover inne med oss om natten.
Hela natten.
De kommer in sent på kvällen och letar upp en lämplig sovplats, helst en säng med en människa i, och sover sedan till morgonen.

Jag trodde att katter jagade på natten.

Hur gör era katter?

Sv: Katter = nattdjur? Jo pyttsan!

Olika, på vintern är hon inne mest hela tiden, men på sommaren går hon ut under natten/mycket tidig morgon för att jaga. På dagen, när alla är på jobbet, sover hon som djupast.

Mina katter är mest aktiva när vi i familjen är aktiva dvs. morgon, dag och kväll.

Forskning visar faktiska att katter (utekatter) är som minst aktiva på natten. Mer korrekt vore att säga att de är grynings- och skymningsaktiva.

Vår kille är ute dagtid, så länge det inte regnar eller snöar (han är mestadels innekatt på vintern :D).
Nattetid sover han i sängen med oss, eller i en fåtölj.

Sambon har numera två katter -en är nyadopterad.
Hans gamla sover mest jämt. Är ute någon gång dag/eftermiddag/kväll beroende på vad han känner för ("innekatt" på vintern enligt hans egen vilja). Sover hela natten, och ja, den större delen av tiden inne.
Den nya katten (innekatt hela livet, kommer slussa ut honom eftersom) däremot har ett schema som är ungefär 09.00-23.00 -sova och resten av tiden, särskilt runt 3-5 på morgonen härjar vi loss i lägenheten.

Kattpojken sover alltid mellan våra huvudkuddar, ragdolldrottningen sover alltid i min fotände. Svartvita gammelkatten kommer alltid nattvandrande och lägger sig på mig, men sover inte där hela natten, sen lägger hon sig på något annat ställe. Rymmaren är för tillfället på rymmen

Jag tycker det stämmer att de allra flesta är mest grynings och skymningsaktiva. Men så kan det bli en sväng mitt på dagen också! Förra katten, Såfin, var ovanligt stor och stark. Då hon var ung så tror jag inte hon sov mer än oss människor fast uppdelat på flera perioder om dygnet. Hon sov hos oss ca fyra timmar mitt i natten. För övrigt ut och in och upp och ner mest hela tiden... En rastlös, jaktgalen, revirhävdande men väldigt glad katta! Hon blev 19 år och det är rätt ovanligt att katter som får gå ut blir så gamla. Min lilla nya, Vessla, sover lika mycket som katter flest.

Vår katt är inomhus, sovandes, mellan 21-06 nästan varje dag. Han är väldigt "morgonpigg", noga med att få komma ut på morgonen så fort solen går upp. Ibland kommer han in tidigare på kvällen, vid 18-tiden, och då går han ut igen när hundarna kvällsrastas vid 00-tiden. :)

Minisarna sover oftast när jag sitter hemma vid datorn eller TVn. De rör sig lite spontant under hela dagen :p Men den "stora aktiviteten" sker vid 5 på morgonen. Då leker Minimannen att han är Batman i ungefär 45 minuter, innan jag får spader. Efter en stund går han och lägger sig igen och sover tills jag kliver upp. Minimorsan busar lite spontant då och då under dagen. Sedan brukar de ha som vardagssyssla att följa med mig överallt i lägenheten. Särskilt spännande är det när jag besöker toaletten, då ska Minimorsan gå på låda samtidigt (lådan står bredvid toan) medan Minimannen sitter vid mina fötter och tittar medlidande (medhejande?) på mig. Och nu på senaste tiden har han börjat hoppa upp i mitt knä och sitter där :eek: Så... Mina toalettbesök är väldigt sociala :rofl:

Men som sagt, spontana ryck under dagtid och alltid bus mellan 5-6 på morgonen. Det är vår grej tydligen :p

Jag tror att våra katter jagar morgon och kväll.
Och så fjantar de efter oss under dagen.
Det känns som att jag konstant har någon katt kring benen oavsett om jag är ute eller inne.

Min lilla hona, nio år och innekatt, sover mest men har sin aktiva tid mellan nånstans 03-06. Annars ligger hon helst på/bredvid en människa (jag). Kan dra nått enstaka kvällsrace, men det är sällan.

Mina katter är dagaktiva och kommer hem på em/kväll för att äta, gå på lådan och sova om de inte bara är ute i trädgården och håller reda på mig. Sover gör de företrädesvis i en stor hög på mig samt snor gärna båda täckena och försöker knuffa mig ur sängen om de kan. :crazy:

Vår katt är väldigt nattaktiv, vill alltid gå ut sent på kvällen, och sen ropar vi in honom på morgonen. Kalla vinternätter vill vi gärna ha honom inne (inte säkert att vi vaknar ifall han fryser och vill in nämligen) och han får då kattfnatt, härjar och gapar. Brukar få låta honom vara instängd (med kattlåda förstås) i köket de nätter vi vill sova gott.
Om dagarna växlar han mellan att vara aktiv och passiv, kan sova inne hela dan om det är dåligt väder.

De två av mina som får gå ut kommer in vid kvällsfodringen och så sover de hela natten. Kommer och går under dagen också.

Men det har nog till viss del att göra med att de inte FÅR vara ute på natten, de har lärt sig att när det blir mörkt så går man in och äter kvällsmat och så sover man.

Min katt sover när jag sover. Hon går och lägger sig på sin hylla när jag går och lägger mig, när jag sen somnat kommer hon och kryper ner i sängen och vill att man ska hålla om henne :love: Där sover hon tills man vaknar sen och hon är om möjligt ännu mer morgontrött än mig :D

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
922
Senast: jemeni
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
2 100
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Sassy
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: EmelieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka