Katten vill inte vara ute...

T

trip

Hur tränar man upp en katt till att vilja vara ute längre stunder?
Vi har två katter ganska unga 4månader, hanen är kastrerad och har fått börja gå ut, (honkatten blir kastrerad om en månad). Problemet är att han inte vill vara ute.

Det fungerar inte riktigt som vi hade hoppats på här hemma med hund, katter och barn, det blir helt enkelt alldeles för vilt. Barnen är iofs. i skolan dagtid, men hund och katter har lite väl roligt i huset och jag börjar bli trött på att bo i ett hus som är avstäng överallt med kompostnät för att de inte ska fara rundor i 190knyck, det är ok för 2-3kg katter men inte när 40kg bjässen kommer efter...
Vi tänkte då att det blir ju betydligt lugnare några timmar om dygnet om katterna är ute. Men han vill alltså inte vara ute.
Hur kan man träna upp honom till att det ÄR kul att vara ute?
I en månad har vi kämpat för att hålla han inne och nu vill han inte vara ute, så fort vi har släppt ut honom så står han vid dörren och jamar högt...

Någon med tips?

Sv: Katten vill inte vara ute...

Är det inte bättre att träna hunden att inte härja runt inne än att "slänga ut" katten?
Jag har tre buskatter och en unghund i lägenhet och här flängs det inte alls på hunden, hon vet att man inte får härja inne.

Jo vi försöker absolut det med. Men katterna är rätt så fräcka och kan riktigt trigga igång henne, de går upp i hennes korg och vill kela med henne och det slutar med att de har trissat igång henne (de talar ju inte riktigt samma språk). Vi har ett rum som har barngrindar som bara katterna kommer in i.

Försöker man fostra katterna (typ fya dem om de kloar på soffan och bär bort dem till närmsta klösträd) så är hunden där direkt och passar dem och så är rejset igång.
Som det är nu har liksom katterna tagit över hemmet, nattetid så sover maken, jag och hunden instängda i sovrummet och katterna härjar fritt i övrigt, detta enbart för att hunden ska få lite lugn faktiskt.

Men jag tar gärna emot tips på hur jag får hunden att slappna av, det är ju ganska nytt för henne med. Hunden är själv ganska ung 1½år.

Jag känner nog iofs. int att jag slänger ut katterna, tanken var från början att de skulle få gå ut så fort de var kastrerade och vaccinerade. Men jag vill att de ska tycka att det är ok att vara ute...

Vi har varit ute med honom i trädgården, men han verkar ändå inte road, även om det går bättre då. Han har varit ute med syrran några gånger men de är lätträknade då hon inte är kastrerad ännu, och han verkar fortfarande vara en riktigt stugekatt.
Ta med honom på längre promenader vet jag inte om jag vill, är det inte större risk att han inte hittar hem igen om han följer med en bort?

Han tycker iofs. att det är kul att vara ute med barnen så han får nog ha sin ute tid på eftermiddagarna i stället med dem då.

(jag som ville ha lugn och ro att plugga på dagarna...:angel:)

Jag tror det är bättre om du tar hjälp av dem på hundforumet och tränar din hund istället. :)
Hunden ska kunna slappna av och ignorera katterna om flockledaren säger så, nu tar den för mkt "ansvar" själv. Tror det kommer bli lugnare för alla om du befäster din ledarroll.

Tycker det där kan var ganska olika från katt till katt. En del katter springer glatt ut direkt och kan vara ute hela dagen. En del är mer försiktiga i början.

Om den bara är 4 månader så har den väl kanske inte bott hos er så länge, om den inte är född hos er, den kanske helt enkelt inte känner sig trygg med sitt revir än. En katt går ogärna in på andra katters revir. Det växer med tiden.

Våran minsta katt som är 2 år nu, började inte gå ut längre stunder förrän i somras innan dess var hon bara ute kortare stunder och höll sig runt huset. Nu kan hon vara ute hela dagen och komma in för att äta och sen springa ut igen.
En del katter trivs bättre inne, en del tar god tid på sig.
Tycker ofta att det beror på hur de är uppväxta också. Våran gamla katt är uppvuxen på en bondgård och var ute mycket hos mamman, hin stötte bort ungarna tidigt och de fick sällskap av en gammal hankatt. Eftersom han var så van vid att gå ute så tog det inte lång tid innan han utforskat området hemma hos oss.
Medan den lilla katten var inne första tiden, och sen var ute i en "lekhage" av kompostnät på gräsmattan. Hon var alltså aldrig lös utomhus. Därför är det inte så konstigt att hon inte hade samma framåtanda, hon hade inte tryggheten att upptäcka utomhus med någon äldre katt.

Men katterna är ju "bebisar" fortfarande, 4 månader är ju ingenting!
Dels är de ju urbusiga den åldern, dels ska de inte vara ute lösa när de är så små anser jag.

Vore jag du så skulle jag vänta med att släppa ut honom (dem) alls tills de är 7-8 månader. Då är han större, tuffare, kastrerad och framförallt tatuerad/chipad så du får hem honom igen om nåt händer. Då misstänker jag att självförtroendet är större hos honom och kanske blir det då roligt att var ute!

Men det är också ditt ansvar att lyssna på katten, han kanske aldrig kommer vara trygg och glad i att vara ute, då ska han få vara. Hunden får inte gå före katterna.

Lycka till!

Jag tror det är bättre om du tar hjälp av dem på hundforumet och tränar din hund istället. :)
Hunden ska kunna slappna av och ignorera katterna om flockledaren säger så, nu tar den för mkt "ansvar" själv. Tror det kommer bli lugnare för alla om du befäster din ledarroll.

Ursäkta att jag blir lite grämse nu men hade jag tyckt att det var hunden som var problemet så hade jag postat tråden där. Men det är inget fel på hur min hund är tränad, visst kan hunden vara tränad ännu bättre men fullt tillräckligt. Hon lägger av när vi ber om det och det är jag fullt nöjd med. Däremot är jag inte nöjd med att ha två katter som fullständigt tagit över mitt hem genom att springa på möbler (sova i soffan är helt ok, men att använda sofforna som racerbana är inte ok). Jag har haft hundar i hela mitt liv, katter med men inte inomhus... och det nu det blivit problem.
Ledarrollen inför katterna är väl den jag så fall måste befästa och det vet jag knappt ens om man kan?

SOm läget är nu så är de inte kvar hos oss vid sju-åtta månaders ålder om det fortsätter så här...

Hade du läst ordentligt vad jag skrivit så hade du också läst att han är både kastrerad och vaccinerad och öronmärkt.

Visst är han bara bebis och behöver rasa ur sig allt...

Jag ska kanske döpa om tråden då...

Att jag gärna vill ge dem fler chanser, jag vill inte behöva ge upp katterna redan men som det är nu så fungerar de inte ihop med vår familj och tipsen vi fått så här långt i från andra är att släpp ut dem så kommer de hem och är lugnare när de är hemma.
Dessutom så fungerar de bättre var för sig. Honkatten var betydligt lugnare och trevligare när brosan var iväg och blev kastrerad och hankatten är ofta rätt så trött på sin syrra.
Ska man kanske sära på dem?

Hunden kommer gå före katterna, hon var här först så är det bara, däremot inte sagt att vi inte skiter i katterna för det vi vill gärna få det att fungera. Inte minst för barnens skull.

(har inte läst hela tråden)
är det inte lite tidigt att kastrera honkattor redan vid 5 månaders ålder? min vet har sagt att han inte vill göra det fören de är 7-8månader för att de slutar växa vid kastreringen. :confused:

när mina skulle vänja sig att vara ute (då var de runt 8-9månader) gjorde jag så att jag lät ytterdörren stå öppen så de fick springa in o ut som de ville. i början kom de in varannan minut för att kolla var jag var. Och de uppskattade mycket att jag var ute med dem ibland.. (de gör de iof än :) )

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Ja det ligger säkert mycket i det.

I början när han fick vara ute själv (utan att vi var ute med honom i koppel) så var han ute ca. en kvart sen var han plötsligt ute några dagar i över en timme, men nu vill han bara vara ute i ca. fem-tio minuter.
Hela tiden så håller han sig på vår tomt (en villaträdgård).
Han är inte född hos oss och är säkert inte alls trygg med sitt uterevir, en katt som bor i granngatan har precis slutat att gå i vår trädgård så hans lukter sitter ju säkert kvar.
Kan tänka mig att timmesutevistelserna är ren nyfikenhet som tagit över otryggheten, men nu är nyfikenheten stillad.

(har inte läst hela tråden)
är det inte lite tidigt att kastrera honkattor redan vid 5 månaders ålder? min vet har sagt att han inte vill göra det fören de är 7-8månader för att de slutar växa vid kastreringen. :confused:

Nej det är inte tidigt alls.
Orsaken är troligtvis att din veterinär inte har kunskapen om att kastrera en sån liten katt då operationen blir mer pillig.
Och nej dom slutar inte växa..

Till TS; ha katterna inne så lever dom längre.

Angående kastrationerna så går jag helt efter djursjukhusets rekommendationer, då de tittade och kände på dem när de vaccinerade dem.

Vi gör så nu att vi har en dörr från tvättstugan ut till trädgården som går att öppna och sen kan vi stänga till tvättstugan så att inte honkatten och hunden rymmer , då hör vi ju tydligt dessutom när han vill in i resten av huset igen också.

Kattlucka ska införskaffas så småningom, men vi ska antagligen byta altandörr först.

Till TS; ha katterna inne så lever dom längre.

No, they don´t:devil: OBS IRONI!

Nä men som jag sa så fungerar det inte som det är nu, de är helt enkelt förvilda för att ha inne och accepterar inte någon form av gränssättning. Vi behöver hjälp med hur man uppfostrar en katt och alla som man frågar säger bara att det går inte att uppfostra en katt.

På det vill jag säga bullshit för i min ungdom så lyckades vi få våra stallkatter att förstå att ligga på den filten var ok, men på fintäcket var inte ok osv...
Kommer dock inte ihåg vad vi gjorde och jag tror inte att vi tog till de allra bästa metoder, det var liksom no mercy, passar det inte så hitta någon annan plats att sova på...

Jag vet inte vad ni hade förväntat er, men kattungar är precis som andra djurbarn, väldigt lekfulla och busiga av sig.
Säkerligen var eran hund också busig som ung, sen blir det ju annorlunda när man har två av samma sort.

Två katter ihop busar oftast mycket, det är helt naturligt att de jagar varandra fram och tillbaka, speciellt när de är små.

Ni får nog räkna med att det kommer fortsätta så den närmsta framtiden och sen så kommer det trappa av när de blir lite större, men även vuxna katter leker, bara inte så ofta.

Har katten varit ute utan koppel, eller har den fått gå lös någon gång? Förstår självklart att man inte vill släppa dem lösa i början ifall de springer och gömmer sig nånstans. Annars är det nog ganska normalt, låt det ta lite tid.
Såg att du funderade på att lämna bort katterna, det är ju också ett alternativ om du känner att ni inte har tiden och orken att ha kattungar.
Kanske en äldre katt är ett bättre alternativ, oftast finns det många väldigt trevliga katter på djurhem som behöver nya hem. Har en kompis som har tagit katter från katthem som varit mellan 1 och 5 år, så det behöver ju inte vara en jättegammal katt. När de är runt 2 år så brukar de ha vuxit färdigt och blivit lite mer vuxna i sättet, lugnat ner sig ganske rejält. Kanske det hade passat bättre.
Vill ni ha två katter så är det inte heller helt ovanligt att det finns kattsyskon som söker hem tillsammans. Det hade kanske varit ett bra alternativ?!

Självklart går det att uppfostra en katt men att få dem att sluta busa är svårt. Och enligt mig så ska man inte ha katt om man inte tillåter dem att leka (inom rimliga gränser så klart, de får inte förstöra tex riva i soffor).
Finns ju många sätt att uppfostra en katt, blomsprutor funkar bra för många, i samband med soffor är det kanske inte det bästa. Annars brukar det funka utmärkt att säga åt dem på skarpen, tänk på att katter har bra hörsel så man ska inte skrika åt dem. Är de riktigt jobbiga så är det lättast att sära på dem en stund tills de lugnat ner sig. Eftersom det oftast är att de busar med varandra.
Sen om det är problem att de busar med huden så lär dem att de inte får vara i hans korg, låt hunden få en egen plats så han kan komma undan från katterna. Kommer de dit, så putta eller luft bort dem, säg nej och släpp dem en bit bort. Det gäller att vara ihärdig i början och ha tålamod, men när de väl lärt sig så brukar det inte vara några problem. Kanske kan ni använda vattenspruta där om ni vill, annars brukar det räcka att putta bort dem och vara bestämd.

Ursäkta att jag blir lite grämse nu men hade jag tyckt att det var hunden som var problemet så hade jag postat tråden där. Men det är inget fel på hur min hund är tränad, visst kan hunden vara tränad ännu bättre men fullt tillräckligt. Hon lägger av när vi ber om det och det är jag fullt nöjd med. Däremot är jag inte nöjd med att ha två katter som fullständigt tagit över mitt hem genom att springa på möbler (sova i soffan är helt ok, men att använda sofforna som racerbana är inte ok). Jag har haft hundar i hela mitt liv, katter med men inte inomhus... och det nu det blivit problem.
Ledarrollen inför katterna är väl den jag så fall måste befästa och det vet jag knappt ens om man kan?

I ditt första inlägg skrev du att det var okej för katterna att busa men inte när din stora hund for efter dem. Är det inte det som är problemet?
Jag kom med mitt tips då det är betydligt lättare och mer naturligt att få en vuxen hund som är flockdjur och har en instinkt att följa ledaren (annars blir den ledare) att lära sig att de aldrig är okej att busa med katterna.
Hunden har nu självmant tagit sig friheten till att det är han som måste hålla koll på katterna - ranglägre som dem är.
Han ska kunna slappna av i lugn och ro och lita på att du har koll och tar det ansvaret vare sig du är hemma eller inte.
Att däremot uppfostra små ungar att hålla sig lugna är svårare och inte ens rätt. Små ungar vars naturliga del i utveckligen är att leka med varandra för att utveckla balans, kattspråk och allt det viktiga som de lär sig genom att leka med varandra.
Okej för att du inte vill ha klösmärken i soffan men var inte det största problemet att de sprang på golvet öht så hunden hängde på och dundrade och störde dig?

Ledsen att du inte hör det du vill höra men det enda sättet som är rättvist och lättast för alla för att få bukt med det här är att lära hunden att överlämna ansvaret för katterna till dig = lugn hund som kan slappna av, katter som får utvecklas naturligt och matte som slipper störas.

Jag förstår inte riktigt varför du anser att mitt förslag inte är tillämpligt?

Kan också tillägga att jag inte vill utmåla dig som en dålig ledare för hunden. Man kan styra hunden på flera sätt och få den att lyda kommandon och ändå kan den få för sig att börja "ta över" vissa områden för att hunden tror att ledaren har överlämnat kommandot till hunden själv i vissa situationer.
Min mammas hund jagar efter katterna för att hon inte kan slappna av och lämna över ansvaret för katterna på henne. Samtidigt är hon den hund jag vet som går fot bäst etc men min mamma tillåter hunden att ta ansvaret för katterna så hon kan inte slappna av utan far efter dem. Ibland tycker hon det är kul men ibland blir hon bara stressad av att hon känner att hon måste hålla koll på dem.
Jag vill bara säga att jag känner igen situationen. Jag vågar lova att hunden kommer må bättre och absolut inte komma i sista hand om du arbetar med den först och främst. Det är inte lätt heller, det vet jag.

Blir faktiskt lite upprörd. Skaffa porslinskatt om du bara vill ha nåt som ligger och sover på soffan:(

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 386
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka