Katten väcker mig varje natt!

G

Gadus

På senare tid har min katt börjat krafsa på dörren till mitt rum tills jag kommer och öppnar mitt i nätterna. Oftast vill hon komma in i rummet innanför mitt rum och där finns det ingen värme så kan inte ha båda dörrarna öppna, blir svinkallt då. Blir galen på det.:crazy:

Vad ska jag göra för att få lilla pissen att sluta? Så, hur ska jag få katten att förstå att det är natt och jag försöker SOVA?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katten väcker mig varje natt!

Om du låter bli att öppna dörren så kommer kisse snart lära sig att det inte lönar sig att krafsa på dörren.

Om du låter bli att öppna dörren så kommer kisse snart lära sig att det inte lönar sig att krafsa på dörren.

Försöker det men efter 20 minuter ger jag upp, otroligt störande. Fast jag kanske inte borde ge mig?

Gäsp, samma sak inatt. Gav upp direkt kände att jag inte orkade vänta ut helvetet idag :p Provar med öronproppar nästa natt...

Ja, genom att öppna när katten krafsar har du ju lärt den att det är så den ska göra.

Det kan ta lång tid (läs "nätter" och "veckor", inte "timmar") innan hon lärt sig av med det. Och sedan räcker det med att du ger med dig en enda gång så är du tillbaka på ruta ett.

Man måste vara utrustad med tålamod, envishet och - som du redan listat ut - öronproppar, för att lära katter att mattes nattsömn är helig. :D

jag tycker du ska ljudisolera rummet jag ;)

*kl*

Två av tre katter sätter sig och krafsar på dörren när de vill in. Den äldsta började och då följde den yngre initiativet men lade till att mjaua så att det skär i kroppen. Den äldre har börjat mjaua också. Vi släpper INTE in dem, men de försöker ändå. (vem vet liksom, människorna kanske har ändrat sig?) :p De brukar dock ge upp efter bara två minuter. De vill nog bara visa att de finns.

Jag har dörren öppen till sovrummet.
Hur ska de annars kunna komma och hålla mig sällskap i sängen!? :D

Jag har inga stängda dörrar och kattlucka så dom kan gå ut och in som dom vill = besvären borta!!

Ehh, nej.... Det är inte så säkert... Fd sambons katt lärde sig inte det på fem år. Och vad jag vet krafsar han fortfarande på den vid 3-tiden varje natt...:p

Min katt har med lite grejs för sig på nätterna...:crazy: Oftast mellan 3-4, så jag tror det är nån internationell jam-timme eller så...:D Min sover oftast i min säng men när han vaknar så springer han runt och jamar och hoppar upp på möbler och så. Då brukar jag stänga ute honom och oftast accepterar han det. Men ibland stångas han med dörren...:D Sen lugnar han sig och kommer och lägger sig igen. Om jag inte har stängt ute honom. Annars somnar han i soffan istället.

Ehh, nej.... Det är inte så säkert... Fd sambons katt lärde sig inte det på fem år. Och vad jag vet krafsar han fortfarande på den vid 3-tiden varje natt...:p

Usch, skräcksenario. :p
Tror jag börjar vinna långsamt nu, jag låg vaken och hörde att katten försökte komma in i broderns rum istället nu hahaha!

Vår lille bebis har fri tillgång till oss s.a.s. Vi har ingen dörr till vårt sov/vardagsrum. Men han jamar ändå varje natt. Han tycker inte om när vi sover.
Vi skyller på siamesen i honom, men det är drygt att aldrig få sova en hel natt.
Det är mer jobb med honom än med min dotter när hon var liten!

Usch, skräcksenario. :p
Tror jag börjar vinna långsamt nu, jag låg vaken och hörde att katten försökte komma in i broderns rum istället nu hahaha!

Skriker och ylar gör han med...:mad::p Fast han är go ändå gamle Sigge!!

Min Muffin har ju sina idéer på nätterna han med...:D Helst upp i fönstret och på möbler där jag blir rädd att han ska välta ned blommor och grejer...:devil:;) Eller så får han för sig att jag behöver tvättas och suttas på fingrarna vid 3-tiden om han är på goshumör!!:love: Inte jättepoppis... *haha*

GÅR det att vara envisare än en katt?

hihi om man har gott om is i magen så!

Min gamle katt Zeus bor hos mina föräldrar sedan flera år tillbaka.
Han har "lärt" min pappa att gå upp och släppa ut honom kl 04-05 på mornarna, till pappas stora förtret.

Stänger de dörren till sovrummet så krafsar han tills pappa öppnar, är dörren öppen hoppar Zeus upp på pappas bröst och jaaaaaamar högt tills pappa går upp. Gör han inte det skuttar katten upp i fönstret och puttar ner en kruka. En gång kissade han i sängen som hämnd när han var skadad och inte fick gå ut. DET ÄR EN TUFF KATT.

Men jag är tuffare ;)
När jag varit husvakt när de varit bortresta har min käre Zeus provat samma sak med mig. 3 försök första natten, jag puttade bestämt ner honom varje gång från sängen och sen gav han upp för resten av veckan. Han såg sin överman :p

Mamma ignorerar också honom totalt och river han ner en kruka struntar hon i det med, då tröttnar han. Så när pappa är bortrest över natten ibland så finner sig Zeus i att få gå ut först när familjen är uppe, men så fort pappa kommer hem kör han med honom igen! Pappa är mycket mesigare, lättstressad och avskyr när saker går sönder.

Är det katten som är taskig eller människan som är dum? :devil:

Orspråket "Stå på dig, annars står någon annan på dig" passar väldigt bra in :D

TS: Fostra din katt, annars fostrar hon dig!

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: astronaut
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30