Katten kräks

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Malinski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 561
M

Malinski

Hallå allihop!

Har haft ett långvarit problem med min katt och tänkte (och hoppas) att någon kanske har insikt i detta problem. Min katt är nu fyra år gammal, hon har alltid varit up-to-date på sina vaccineringar och har gått igenom flera hälsokontroller samt nyligt blivit röntgad och fått blodet analyserat. Inget har visats onormalt. Hon har varit frisk och pigg hela sitt liv, förutom när jag just fick henne. Tre veckor gammal och magen full i mask. (jag skojar inte, katten såg ut som en boll men ryggraden kändes tydligt igenom skinnet) När hon väl blivit avmaskad och skitit ut allt var hon en smal liten sticka men fick tillbaka energin och har sedan dess tagit ett fint hull och varit pigg och frisk som sagt. För lite över ett år sen, efter hon kommit ut ur karantänen började hon att kräkas...regelbundet. Jag pratade med karantänen och de sa hon inte haft något sånt medan hon var där.

Har provat alla möjliga foder, torrmat och burkmat av alla slag... Katten kräks ändå ofta. Kan vara uppehåll några dar i sträck (en vecka gick förbi utan att hon kräktes och jag hoppades innerligt att det skulle vara slut) men hon fortsätter ändå. Ibland har det verkat som att hon kan hålla ner burkmaten bättre så jag har gett henne mer av den men även den kommer upp i intervaller.

Det konstiga är ju att hon fortfarande har normalt hull (ngt trim, men det har hon alltid varit), är inte uttorkad, har normal avföring och är normalt aktiv.

Om någon har varit med om liknande eller har insikt om någon möjlig sjukdom det kan handla om, var snäll och dela med er. Jag börjar känna mig hopplös... :confused:

Sv: Katten kräks

Hur ser kräket ut?? Är det helt torrfoder i det?? Löst?? Stora bitar? En kaka eller bara slem???

Har det tagits några biopsier för att utesluta IBD (inflammatory bowel disese)? Regelbundna kräkningar är ett symptom till IBD, som kan vara svårt att diagnostisera.

Det kan vara lite av varje, jag har nog sett alla sorters kattkräks det finns. Med torrfoderbitar, halv smält, helsmält, med hårboll, bara galla, burkmat... ja, allt.

-Malin

Vet du något om denna IBD? Vi har inte gjort någon biopsi ännu, men veterinären berättade om kort om sjukdomen och sa att möjligheten fanns. Hon föreslog också två andra alternativ. Kontraströtgen och gastroskopi. Frågan är bara hur mycket jag har råd med (är student) och hur mycket mer man får lägga ner på behandling då eventuell diagnos ställts. Men vill gärna veta mer om IBD, hur den uppkommer, behandlas och hur allvarlig den är.

Tack för ditt svar!
-Malin.

Har du prövat att ge henne enbart burkmat under en längre period?

När mina katter fick enbart torrfoder kräktes den ene med jämna mellanrum, direkt efter maten. Så bytte jag ut hälften av maten mot mjukfoder och det blev lite bättre.

Sen hade han en period när han kräktes mycket mer igen - han kräktes upp mer blötmat än torrfoder.

Då drog jag in torrfodret nästan helt, för att se om magen skulle bli lite lugnare på sikt. Nu har han, peppar peppar, inte kräkts på över en vecka.

Samtidigt slutade jag ge tonfisk (blandade det eller tonfiskvatten i mjukmaten när han inte ville äta ordentligt av den). Slutade bara på chans, jag vet inte om kräkningarna hade med tonfisken att göra.

Men sen jag slutade med den - och drog ner torrfodret till max en kvarts deciliter max 2 ggr i veckan - har han faktiskt inte kräkts. Ta i trä.

Jo, vi provade med enbart burkmat men även den kom upp med jämna mellanrum. Vad bra att din kisse slutade! :bump:

Jag har läst lite om IBD på nätet och symptomen är ju ganska prick på, så nu ska jag först prova ge henne kokt lammfärs blandat med lite ris. Får ta bort torrfodret från den andra kissen då så att hon inte går och nallar... Måste hålla koll på vad hon äter nu. Kan hända att hon är allergisk mot de konserveringsmedel vi använder i Sverige. :idea: Jag ska prova det här ett tag och se hur det går, funkar det inte måste jag kläcka nya idéer eller ev. ta biopsi på tarmen. Håll tummarna nu!

Jag har själv ingen erfanrehet av IBD, men man behandlar det vanligtvis med kortison och specialmat. I många fall handlar det om livslång medicinering med kortison. Jag vet om de som "botat" sin katts IBD genom att börja göra egen kattmat. På http://www.catnutrition.org kan du läsa om katten Duke och hans IBD, hur han blev frisk.

Att göra egen kattmat är dock något många veterinärer sätter sig emot, men jag vet om fler än en katt som sluppit kortisonbehandling genom att istället få hemgjord mat.

I kommersiella foder finns så väldigt mycket katten kan reagera mot, i synnerhet i torrfoder, sådant som kan irritera mage och tarm t ex. spannmål, soja, jäst, färgmedel, surgörande medel (främst DL-metionin), konserveringsmedel osv.

Det bästa du kan göra är att läsa på om sjukdomen och surfa runt på internet för att höra hur andra människor har behandlat sina katter.

Har du provat att ge katten a-fil?

Min ena kräktes väldigt mycket som lite men med lite fil (rek av vet) lugnade magen ner sig och han älskade fil då.

Värt ett försök.

Enligt min veterinär så är det vanligt med någon typ av Vinterkräksjuka bland katter såhär års,vet inte om detta stämmer eller inte,bara ett alternativ...

Enligt min veterinär så är det vanligt med någon typ av Vinterkräksjuka bland katter såhär års,vet inte om detta stämmer eller inte,bara ett alternativ...

Det är ju värt ett försök men jag är oxå orolig för laktosen i fil, det är ju inte bra för deras små magar...

Jo det skulle man kunna tänka sig men det har ju pågått över ett år nu, så jag tror inte att det är något tillfälligt.

Jag kan faktiskt rekommendera den länken jag blev hänvisad till angående IBD till alla kattägare. :idea: Den tar inte bara upp IBD utan tar för övrigt upp väldigt intressant information angående katters dietiska behov, och olika sätt att tillfredsställa detta. Mycket bra sida!

Det finns låglaktosfil. Jag är laktosintolerant och Oliver slickar gärna av min filtallrik vid frukosten. Hade du inte bott så långt norrut hade du kunnat få ett smakprov utav mig.

Hihi, det skulle varit finemang! :bump:

Men du, vart får du tag på låglaktosfilen? Jag tror inte att min kisse kan leva på enbart fil, men det kanske kan hjälpa hennes mage lite på vägen...

Malinski skrev:
Hihi, det skulle varit finemang! :bump:

Men du, vart får du tag på låglaktosfilen? Jag tror inte att min kisse kan leva på enbart fil, men det kanske kan hjälpa hennes mage lite på vägen...

Det går även att köpa probioter (det som är nyttigt i A-fil, lactobacillus acidophilus, lactobacillus bifidus) i tablett/pulverform i hälsokostbutiker.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 833
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt... 2
Svar
21
· Visningar
3 968
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Först, ja, vi har varit i kontakt med veterinär via telefon under dagen.... De sa att det inte lät så akut att vi behöver åka på jouren... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
38 868
Senast: Prosit
·
Övr. Katt Hanoo har ju sedan tidigare konstaterat överkänslighet mot spannmål (gluten?), och tål inte heller laktos. Han kräks dessutom av äggula... 2
Svar
25
· Visningar
2 438
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar