Katten kom in med en kaninunge...

Bansan

Trådstartare
... & det lilla livet var väldigt chockad men för övrigt oskadd.
Hon (tror jag) kan max vara 5 veckor, om ens det & att särtta tillbaka henne ut i buskarna vore ju att döma henne till en ganska säker död.
Jag satte henne i en gammal fågelbur & rev tidningspapper, gav henne mat & vatten & satte buren torrt & varmt.

Men vad gör jag nu? Finns det något djurhem i södra Skåne som tar emot vildkaninungar? Kan en kanin som fötts vild bli helt tam eller kommer hon att må dåligt av att vara instängd. Borde jag ha tagit bort henne eller gjorde jag rätt som tog vara på det lilla livet?

Sv: Katten kom in med en kaninunge...

Hmm, har läst att man absolut inte ska mata eller vattna ett djur i chock. Googla efter viltrehabilitering så kommer det upp en bra sida med tips och sånt.

Hur går det med mitt tips om 4H-gård eller liknande?

Har skickat iväg ett par mail & hoppas på positivt svar från något ställe.

Tycker så synd om den lilla stackaren att hon ska sitta i den lilla fågelburen.

Hmm, har läst att man absolut inte ska mata eller vattna ett djur i chock. Googla efter viltrehabilitering så kommer det upp en bra sida med tips och sånt.

Hon fick inget att äta eller dricka förrän hon var "återställd".

Hon (tror jag) kan max vara 5 veckor, om ens det & att särtta tillbaka henne ut i buskarna vore ju att döma henne till en ganska säker död.
Jag satte henne i en gammal fågelbur & rev tidningspapper, gav henne mat & vatten & satte buren torrt & varmt.

Men vad gör jag nu? Finns det något djurhem i södra Skåne som tar emot vildkaninungar? Kan en kanin som fötts vild bli helt tam eller kommer hon att må dåligt av att vara instängd. Borde jag ha tagit bort henne eller gjorde jag rätt som tog vara på det lilla livet?

Hej

Klart du kan ta hand om den lilla kanin ungen. E den dessutom cirka 5 veckor ska den säkert klara sig(annars e kaninunga svåra att klara)!!! Den blir tama ganska så fort bara de får ta det lugnt i början, men det tror jag nog du tänkt på.
Inte e det svårt att mata den heller... Gräs, hö, pellets är en bra start för den eftersom den inte är van vid vårt "tam"kanins foder. Om du väljer att behålla den så blandar du i kanin mat från djur affären lite smått i början.(om man inte väljer att enbart ge den pellets å hö) Det finns inte gulligare än vildkanin och jag tror nog att ni kan ha det jätte mysigt när den blivit tam
Om du nu tänker behålla ska du kanske hålla katten ifrån den ;)

// Rroxy

Hej

Klart du kan ta hand om den lilla kanin ungen. E den dessutom cirka 5 veckor ska den säkert klara sig(annars e kaninunga svåra att klara)!!! Den blir tama ganska så fort bara de får ta det lugnt i början, men det tror jag nog du tänkt på.
Inte e det svårt att mata den heller... Gräs, hö, pellets är en bra start för den eftersom den inte är van vid vårt "tam"kanins foder. Om du väljer att behålla den så blandar du i kanin mat från djur affären lite smått i början.(om man inte väljer att enbart ge den pellets å hö) Det finns inte gulligare än vildkanin och jag tror nog att ni kan ha det jätte mysigt när den blivit tam
Om du nu tänker behålla ska du kanske hålla katten ifrån den ;)

// Rroxy

Ja, jag har haft mängder av tamkaniner som liten så jag har lärt mig det mesta om att ta hand om de små liven & vore det bara upp till mig så skulle jag inte tveka att behålla henne. Hon tyr sig redan till mig :love:

Problemet är att jag för tillfället är inneboende hos mina föräldrar & de får krupp om jag så mycket som nämner att ha ett djur till :angel:

Hon är sååååå söööööt!

Rätta mig om jag har fel, men är det inte olagligt att behålla den?!

Jag är nästan helt säker på att du bara får ta hand om ett vilt djur i max 48 timmar..

Kontakta lokala katastrofhjalp for faglar och vilt!

http://www.kfv-riks.se/

Dom har erfarenhet av att hjalpa alla sorts vilda djur som hamnat i nod av nagot slag! OCH har tillstand att ta hand om dom!

Man kan bli stodmedlem om man vill stotta deras arbete med att hjalpa vilda djur!

/KT

Senast ändrad:

Tack för era svar allihop!

Har påbörjat lite kontakter med olika viltrehabiliterare & väntar på svar.

Jag var faktiskt inte medveten om att vi har ett såpass fungerande system för rehabilitering av småvilt i Sverige så nu blev jag glad :bump:
Kanske kan lilla ninan få leva i frihet igen snart :)

Jadå... dom kan bli helt tama (tror jag)
Jag själv hade en hermelin/vilkdkanin-korsning och hon var helt underbar.. kan du inte ta hand om den själv så kan jag ta hand om den.. bor oxå i skåne...

Min kanin blev 9 år gammal och var jätte snäll mot MIG, men inte mot andra...
Men känner du att du vill prata med mig så Pm:a

Kram och lycka till

Jag är nästan helt säker på att du bara får ta hand om ett vilt djur i max 48 timmar..

Detta är helt rätt, men tyvärr så är myndigheterna inte så noga med denna sortens djur. Mer med storvilt.
Om denna lämnas till djursjukhus el vet så avlivas den bara så jag kan tycka att då kan man ju ta hand om den OM man kan/vill vill säga.

Vårt nät av hjälporg i sverige e väldigt stort vilket är kanon tycker jag

// M

Ta hand om den själv! Inte hamnar du i fängelse för att du förbarmat dig över en liten kaninunge!

Ta hand om den själv! Inte hamnar du i fängelse för att du förbarmat dig över en liten kaninunge!

Problemet där är bara det att jag har varken tid eller plats för det lilla livet & eftersom jag för tillfället är inneboende så kan jag inte smälla upp en but vart som helst bara sådär.
Jag måstepå ett eller annat sätt bli av med den.

hej igen!!

Du kan ringa mig så fort du ser detta, för jag kan hämta den imorgon (lördag). Spelar ingen roll vilken tid på dygnet..

Mvh Felisia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka