Katten "hugger"

Boerperd

Trådstartare
Vår katt som vi har adopterat från ett katthem, Gosar och åmar sig, men efter en stund hugger han efter en utan förvarning... Numer går det inte hål och han mer varnar. Men våra gäster kan tycka att det är lite obehagligt! Funderar på vad detta kan bero på och om det finns något man kan göra för att minska beteendet?? Man får nte heller klappa långt bak annat än om man stryker längst ryggen, och med lite protester, och absolut inte ta nära magen, då får man synliga påminnelser!!
Jag älskar vår katt och han trivs hos oss efter 2 år som jourhems katt i en lägenhet bor han nu på landet och kan gå ut!
http://www.pixbox.se/pic_show_id19748944.html

Sv: Katten "hugger"

Han markerar att ni passerar en gräns. Att få klappa en katt på magen är ett stort steg, det är en fötroendefråga. Katten blottar det allra känsligaste. Om katten inte litar på en helt och fullt är klappning på magen inte aktuellt.

Lär er läsa katten och be bekanta att bara klappa katten på platser ni vet katten tillåter.

Låt bli att klappa på otillåtna platser helt enkelt. Med tiden kommer katten antagligen släppa till, men så länge den inte gör det... låt bli.

Tack!
Det är ungefär så vi tänker oxå!!!
Kattpsykologi skiljer sig en del från häst psykolgi..
Han lägger sig nu på mage och myser, så et visar att hans förtroende för oss ökar!? jätte roligt isåfall! Då är vi på rätt väg med honom iallfall! Vi gillar att han har integritet och visar vad han vill!
Gäster får alltid en liten föreläsning om vad som är lämpligt att göra med honom! Annars talar han om det!
Du har inget svar på varför han hugger efter oss efter en stunds kelande, men ligger kvar knät???

Du har inget svar på varför han hugger efter oss efter en stunds kelande, men ligger kvar knät???

Överslagshandling. Ganska vanligt förekommande. Det blir för mycket av det goda och katten vet inte vad den ska göra. Man löser det lite på samma sätt som när han markerar med "hugg" dvs. man försöker läsa av katten och se i vilka situationer han slår över och så försöker man undvika dem.

Det kan handla om ett lekfullt beteende också, katter är ganska hårdhänta när de leker.

Då gör vi rätt där oxå! F-n vi är rätt bra katt människor iallafall! Nejdå, men det känns skönt att veta att vi gör rätt! Tack Tack

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 597
Senast: Safir
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 114
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama