Corax
Trådstartare
Min äldsta kastrathona (åtta)var in på tandkoll i går och det konstaterades att hon har FORL. Framförallt är två tänder drabbade och de ska dras på tisdag (jag funderar ju lite på varför de inte kunde ta dem på en gång? ).
Jag har aldrig haft en katt med det även om jag såklart vet vad det är.
Vore lite skönt att få lite tips och även höra andras FORL-berättelser.
Eftersom jag har Birmor och de sägs sövas bäst på gas så var det också det hon fick nu vid kollen.
Men kattan har mått extremt dåligt och har inte ätit/druckit förrän nu.
På vanlig narkos har hon mått mycket bättre.
När jag pratade med kliniken i dag om kattens tillstånd så nämnde jag att vanlig narkos vore att föredra nästa gång.
Men se, Det gick inte för enligt lag måste alla "munhåle-ingrepp" ske under gas.
Jag kände bara, eh va?
Är det någon som vet om det stämmer?
Gäller det i så fall även ul vid tandsten?
En annan sak som gjorde att jag kände mig lite rutten är att kliniken ville ta njur/lever-värde "eftersom det är en äldre katt", men jag sa nej. Hon kollade för 1 1/2 år sedan och låg perfekt på normalvärde. Hon är även scannad flera gånger när hon var fertil.
Visst kan det hända mycket på kort tid (som ex FORL)men det är mycket extra pengar som ska ut... FORL:en går ju inte på försäkringen.
Hur hade ni gjort?
Jag har aldrig haft en katt med det även om jag såklart vet vad det är.
Vore lite skönt att få lite tips och även höra andras FORL-berättelser.
Eftersom jag har Birmor och de sägs sövas bäst på gas så var det också det hon fick nu vid kollen.
Men kattan har mått extremt dåligt och har inte ätit/druckit förrän nu.
På vanlig narkos har hon mått mycket bättre.
När jag pratade med kliniken i dag om kattens tillstånd så nämnde jag att vanlig narkos vore att föredra nästa gång.
Men se, Det gick inte för enligt lag måste alla "munhåle-ingrepp" ske under gas.
Jag kände bara, eh va?
Är det någon som vet om det stämmer?
Gäller det i så fall även ul vid tandsten?
En annan sak som gjorde att jag kände mig lite rutten är att kliniken ville ta njur/lever-värde "eftersom det är en äldre katt", men jag sa nej. Hon kollade för 1 1/2 år sedan och låg perfekt på normalvärde. Hon är även scannad flera gånger när hon var fertil.
Visst kan det hända mycket på kort tid (som ex FORL)men det är mycket extra pengar som ska ut... FORL:en går ju inte på försäkringen.
Hur hade ni gjort?
Senast ändrad: