Sv: Katten försäkrad?
Hade inte förra katten försäkrad. Istället undanlagda pengar på ett särskilt kattkonto. Fungerade, men det var väl för man hade tur och att veterinärvård bara behövdes ett par gånger under hans långa liv. Hade ju bara EN katt då också, då kan det fungera utan försäkring. Förutsatt att "kattkontobeloppet" räcker till och att man inte nyttjar det till annat än det som det är till för.
Nuvarande katter är försäkrade. Fram till nu var de även livförsäkrade. Det blev aldrig tal om annat och jag fick aldrig någon information från föräkringsbolagets ombud att det var uppdelat i två delar. Så jag trodde först att man har "en försäkring" rätt och slätt, men var inte direkt medveten om vad det betydde annat än att försäkringsbolaget skulle hjälpa till med en del av betalningen vid behov av veterinärvård.
Sedan när jag läste in mig på det så förstod jag att föräkringen bestod av två delar. En liv och veterinärvård. Länge tänkte jag att det nog var onödigt med livföräkringsdelen. Skulle det tråkiga hända att en katt skulle gå bort, så är inte första tanken att "få ut pengar" för att köpa en ny katt. Men det har inte blivit att ändra förrän nu i höst när den stora årsräkningen åter kom med posten. Tog då tag i det ordentligt och ändrade till enbart veterinärvårdsförsäkring, samt ändrade även till autogiro. Det blir 177 kr per månad (för de fyra katterna). Bättre att ha det fördelat per månad istället för att betala en stor klumpsumma en gång om året. Undrar fortfarande varför försäkringsdamen inte informerade ordentligt om att det finns två delar med möjlighet att välja. Det nämndes aldrig, eller om det möjligen hastigt snubblades över men inte så man förstod alls. Ibland beror det ju på HUR de informerar om saker, inte bara ATT de informerar.
Förra året låg ena katten inlagd två veckor (utplockning av fastnad hårboll, men med operationskomplikationer). Slutnotan gick på strax över 30 000 kr. De drog av 1 500 kr på det beloppet, eftersom de hade orsakat de komplikationer som omedelbart tillstötte och blev livshotande. Kvar för mig att betala ur egen ficka blev ändå 9000 kr. Men utan försäkringen - det vågar man knappt tänka på. Min katt klarade sig ur det hela med livet i behåll, det hängde på
en skör tråd. Men han klarade sig, det är det viktiga. Om inte annat så förstod jag verkligen DÅ vikten av att ha försäkring på sina djur. Det ska inte hänga på pengarna om jag kan ge dem veterinärvård eller inte. Att man nu tyvärr blev rejält "rädd" för djurvården går ju inte att komma undan, men det var nog ett undantag får man hoppas.