Katten försäkrad?

alazzi

Trådstartare
Min gamla huskatt var inte försäkrad men jag hade tänkt att försäkra min nya tills jag insåg hur dyrt det är. Åtminstone i Tyskland...Känner mig lite kluven, vet ju att om katten blir allvarligt sjuk så kostar det massor med pengar. Men skulle det bli läge för lång vistelse på djursjukhus så känns det i dagsläget som om jag inte vill utsätta katten för det i alla fall.

Hur resonerar du kring detta?

Sv: Katten försäkrad?

Jag har en ganska billig grundförsäkring veterinärvård på mina katter. Så att jag får hjälp om mindre operation behövs eller något som drar ut på tiden.
Det räcker. Större operationer eller komplicerade behandlingar vill jag inte utsätta mina katter för iaf.

Kattförsäkringen ligger på ca 50kr i månaden per katt för mig.

Jag är mycket glad över att jag har mina katter försäkrade. Ena kissen har vi två tillfällen varit inlagd ca 4 dagar var gång och det har kostat ca 11000kr / gång med försäkring har vi betalat ca 2500. Jag har folksam i Sverige då och den kostar ca 450/år.

Idag är kissen levande och mår jättebra. Skulle aldrig komma på tanken att inte låta kissen stanna på sjukhuset om det är botbart och då drar det iväg. Och även om det är osäkrt om kisse klarar sig så skulle jag iallafall gett honom chansen att bli bra. Har man då ingen försäkring så blir det lätt en fråga om pengar i stället. Då man inte kan veta i förväg vad det kommer att kosta.

Så jag rekommenderar verkligen försäkring.

Jag tycker en försäkring är självklar. Jag har mina tre försäkrade så det täcker det mesta. Jag vill inte hamna i den sitsen då jag inte kan göra mer för min katt bara för att jag inte har råd.

Jag hade inte haft mina försäkrade om jag hade vetat att jag kunde slänga upp pengar den dagen det behövs. Givetvis tjänar försäkringsbolgaen bra med pengar på att de flesta katter är friska, och det finns ändå många undantag som inte täcks... Dock ska man komma ihåg att det inte krävs någon besvärlig vård för att pengarna ska springa iväg dramatiskt, ett akutbesök och några dygn inlagd blir många kronor oavsett problemet.

Mina uppfödarkollegor i andra länder har sällan katterna försäkrade, de svenska försäkringarna är väldigt prisvärda i sammanhanget.

Jag har mina två huskatter försäkrade och de har betalat sig många gånger om.

Ena katten har varit inlagd för juvertumör ena gången och livmoderinflammation den andra (sprucken livmoder och var i hela buken) Det är fortfarande hon som är boss här hemma och daskar till hundarna om de, enligt henne, inte flyttar sig snabbt nog när hon ska spatsera fram. 11 år gammal.

Hade jag haft tillräckligt mycket pengar att lägga upp om nått händer, så hade jag inte heller haft mina försäkrade. Men jag har inte det och här i Sverige kan ett "ynka" benbrott kosta 25.000:- att fixa.
Jag betalar lite mer än 200 kr per månad för mina 2, men jag tror att om man tar bort livdelen så minskar det rätt mycket. Mina är livförsäkrade för 5000:- st, och jag tror att det kostar en hel del. Kanske vore nått? Vet inte hur det funkar i Tyskland.

Att försäkra min katt skulle kosta ca 450-500:- kr per månad. Det tycker jag är väldigt mycket pengar för försäkring. Även hästen kostar en förmögenhet att försäkra i Tyskland så det är inte bara kattförsäkringen som kostar. Bilförsäkringen är också skitdyr.

Jag var i samma sits som du för elva år sedan med min blandras hund, det var svindyrt att försäkra honom och jag valde att spara premien istället.

De gånger jag har behövt uppsöka veterinär med honom har det aldrig kommit upp i självrisken så för mig var det ett bra val, han är nu tolv år gammal, med valpen var det små summor (100 kr/månad) så där var valet enkelt att försäkra honom.

Det blir ju ganska mycket pengar på ett år med 500/månad, så jag hade sparat pengarna på ett särskilt konto, då finns ju pengarna om något skulle hända.

Har hört, väldigt osäker, att man kan försäkra djur i andra länder än där man bor, kanske något du skulle kolla upp?!

vad kostar vet.vård där nere då?

har man ett svenskt djur och åker utomlands täcker den svenska vetvården i vissa länder. Kanske värt att kolla med agria?

Nu är ju både hästen och katten tyska så jag kan inte föra över någon försäkring. Vet andra som har gjort så och fått behålla sin svenska försäkring i annat land.

Veterinärvården är lite billigare i Tyskland eftersom det är en lägre moms.

Hade inte förra katten försäkrad. Istället undanlagda pengar på ett särskilt kattkonto. Fungerade, men det var väl för man hade tur och att veterinärvård bara behövdes ett par gånger under hans långa liv. Hade ju bara EN katt då också, då kan det fungera utan försäkring. Förutsatt att "kattkontobeloppet" räcker till och att man inte nyttjar det till annat än det som det är till för.

Nuvarande katter är försäkrade. Fram till nu var de även livförsäkrade. Det blev aldrig tal om annat och jag fick aldrig någon information från föräkringsbolagets ombud att det var uppdelat i två delar. Så jag trodde först att man har "en försäkring" rätt och slätt, men var inte direkt medveten om vad det betydde annat än att försäkringsbolaget skulle hjälpa till med en del av betalningen vid behov av veterinärvård.

Sedan när jag läste in mig på det så förstod jag att föräkringen bestod av två delar. En liv och veterinärvård. Länge tänkte jag att det nog var onödigt med livföräkringsdelen. Skulle det tråkiga hända att en katt skulle gå bort, så är inte första tanken att "få ut pengar" för att köpa en ny katt. Men det har inte blivit att ändra förrän nu i höst när den stora årsräkningen åter kom med posten. Tog då tag i det ordentligt och ändrade till enbart veterinärvårdsförsäkring, samt ändrade även till autogiro. Det blir 177 kr per månad (för de fyra katterna). Bättre att ha det fördelat per månad istället för att betala en stor klumpsumma en gång om året. Undrar fortfarande varför försäkringsdamen inte informerade ordentligt om att det finns två delar med möjlighet att välja. Det nämndes aldrig, eller om det möjligen hastigt snubblades över men inte så man förstod alls. Ibland beror det ju på HUR de informerar om saker, inte bara ATT de informerar.

Förra året låg ena katten inlagd två veckor (utplockning av fastnad hårboll, men med operationskomplikationer). Slutnotan gick på strax över 30 000 kr. De drog av 1 500 kr på det beloppet, eftersom de hade orsakat de komplikationer som omedelbart tillstötte och blev livshotande. Kvar för mig att betala ur egen ficka blev ändå 9000 kr. Men utan försäkringen - det vågar man knappt tänka på. Min katt klarade sig ur det hela med livet i behåll, det hängde på :( en skör tråd. Men han klarade sig, det är det viktiga. Om inte annat så förstod jag verkligen DÅ vikten av att ha försäkring på sina djur. Det ska inte hänga på pengarna om jag kan ge dem veterinärvård eller inte. Att man nu tyvärr blev rejält "rädd" för djurvården går ju inte att komma undan, men det var nog ett undantag får man hoppas.

Jag skulle lätt strunta i försäkringar om jag hade ett bra sparkonto och en stabil inkomst. Det har jag inte i dagsläget så just nu måste jag ha katterna försäkrade för att ha råd med veterinärvård om de blir sjuka.

Om du har möjlighet att lägga undan pengar för sådana oväntade kostnader kanske det är bättre att göra det än att lägga 450 kr/mån på en försäkring. Om ingenting händer under ett år så har du ju kommit upp i ett veterinärvårdskonto på över 5000 kr, efter två år över 10000 kr.

Jag skulle nog faktiskt inte betala 450 kr/mån för en kattförsäkring. Då skulle jag hellre lägga undan de pengarna på ett eget sparkonto.

Jag har en ganska billig grundförsäkring veterinärvård på mina katter. Så att jag får hjälp om mindre operation behövs eller något som drar ut på tiden.
Det räcker. Större operationer eller komplicerade behandlingar vill jag inte utsätta mina katter för iaf.

Kattförsäkringen ligger på ca 50kr i månaden per katt för mig.

Det gör min också, om jag inte missminner mig. Bara veterinär, ingen livförsäkring (liv är ju knappast meningsfullt på en huskatt, den andra katten är visserligen en raskatt men kastrerad, så hon är inte heller värd så mycket i rena pengar). Annars har jag maxbeloppet på veterinärvård och minimibeloppet på självrisk.

Tycker lätt att det är värt 50 kr/månad att veta att det inte kommer vara pengar som avgör ifall vi ska avliva eller försöka bota om katterna blir skadade.

Jag tycker tvärtom .. att katt e väldigt billigt o försäkra om man jämför med hund=)
Jag betalar ca 300 kr per år i försäkring per katt/lite mer lite mindre kanske beroende på vilken katt. Betalar de halvårsvis o då blir de ju ingen summa alls o bråka om, sen kan man ju betala de månadsvis med o då blir de ju verkligen ingen stor summa.
Jag e glad att mina katter e försäkrade för de har verkligen behövt försäkringar.
Ena katten kunde jag rädda livet på pga att han va försäkrad, han fick ligga på djursjukhus 3 veckor efter att en bil kört på han o detta kostade 40 000Kr och med försäkring behövde jag bara betala självrisken på 2000kr .. så idag e han en frisk o glad katt igen detta pga av att jag hade försäkring :)

Ja, hade det varit så billigt att försäkra så hade jag naturligtvis aldrig ens funderat över kostnaden...Men att betala kattens inköpskostnad per år i försäkringskostnad känns faktiskt mycket. Katten kostade 500 Euro och försäkringen kostar ca 40-50 Euro per månad.

Om veterinärvård är billigt, och katten inte ovanligt sjuklig så skulle jag nog inte ha den försäkrad då om jag vore du. Utan hoppas på det bästa, och se till att ha lite pengar på sparkontot ifall det värsta skulle hända.

Ena katten kunde jag rädda livet på pga att han va försäkrad, han fick ligga på djursjukhus 3 veckor efter att en bil kört på han o detta kostade 40 000Kr och med försäkring behövde jag bara betala självrisken på 2000kr .. så idag e han en frisk o glad katt igen detta pga av att jag hade försäkring :)

Ojsan... vad bra! Bara 2 000 av 40 000 kr.
Jag fick som sagt betala 9 000 av 30 000 kr.

Men har hört att något försäkringsbolag har en försäkring där man aldrig behöver betala mer än typ 2 000 eller 2 500 kr oavsett hur hög vårdräkningen blir. Fast då får man väl betala en högre årspremie, men vis av erfarenheten kunde det verkligen vara något att tänka på.
När det klättrar upp i summor av 30 000-40 000 kr, då är det mycket att betala på en gång (som för mig 9 000 kr).
Vad har du för slags försäkring som man betalar så liten del på, på själva vårdnotan? Låter ju mycket bra.

If är idag dom enda som har en helt fast självrisk. Men dom har ett lägre ersättningstak också (max 40.000:- mot Agrias 60.000:- ), samt lite högre premie. Men som sagt, titta på If 's hemsida.

Edit: Försökte räkna på vad Abbie skulle kosta hos If, men dom ville ha ca 73000:- / år :eek: :eek: :rofl:

Senast ändrad:

Jag hade ingen försäkring på min katt eftersom han var för gammal för att försäkras när jag tog hem honom från vanvård. Jag la ut ca 10 000 kr per år på veterinärvård, det hade dock inget med hans tidigare status att göra utan rena olyckor som slagsmål, glas i tassen, infektion efter slagsmål, bröt svansen etc.
Han dog 2005 då låg han på sjukhus ett dygn, det kostade 5000 kr ungefär inkl behandling, övernattning och avlivning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 491
Senast: Calmiche
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst