Kattdrömmar

Araminta

Trådstartare
Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar till heltidsjobb, besöker familj 60 mil bort 3-4 gånger om året (tyvärr samma helger som alla andra) och saknar lämpliga kattvakter i bekantskapskretsen där jag bor. Å andra sidan så spenderar jag majoriteten av min övriga tid hemma, lägenheten är rymlig, ekonomi finns och jag har tillräckligt med katt-/djurvana från andra håll för att veta att intresset är genuint och bestående. Och, på ett rent egoistiskt plan, så hade rutinen och sällskapet varit bra för mig.

Så... Om jag hittar en vuxen innekatt med tidigare resvana? Eller kanske rent av två vuxna kompisar som kan hålla varandra sällskap när jag jobbar? Någon som hittat en "extern" kattvakt och fått det att fungera mot betalning? Är drömmen lika omöjligt som min rationella (pessimistiska?) sida vill få det till, eller finns det en lösning som kan fungera?
 
Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar till heltidsjobb, besöker familj 60 mil bort 3-4 gånger om året (tyvärr samma helger som alla andra) och saknar lämpliga kattvakter i bekantskapskretsen där jag bor. Å andra sidan så spenderar jag majoriteten av min övriga tid hemma, lägenheten är rymlig, ekonomi finns och jag har tillräckligt med katt-/djurvana från andra håll för att veta att intresset är genuint och bestående. Och, på ett rent egoistiskt plan, så hade rutinen och sällskapet varit bra för mig.

Så... Om jag hittar en vuxen innekatt med tidigare resvana? Eller kanske rent av två vuxna kompisar som kan hålla varandra sällskap när jag jobbar? Någon som hittat en "extern" kattvakt och fått det att fungera mot betalning? Är drömmen lika omöjligt som min rationella (pessimistiska?) sida vill få det till, eller finns det en lösning som kan fungera?

Vill en så går det enligt min erfarenhet. Jag tar med katten till fältkontoret och till särbon i Dorotea. Det gjorde jag med tidigare katter också men de var inte lika bekväma med det eftersom de var äldre när jag började ta med dem (det var efter att pappa gått bort). När jag skaffade nuvarande kisse tränade jag henne både att åka bil och att gå i sele så det skulle bli lättare att flaxa runt med henne.

Här hemma är hon utekatt men när vi är på resande fot får hon vara innekatt, med koppelpromenader. Det går utmärkt och jag tror inte hon mår dåligt av det. Vi är väldigt tajta och jag har jobbat på att vi ska ha en bra relation.

Skulle det inte fungera att ta med henne (jag är ju på konferenser odyl ibland) så ställer någon av mina grannar upp.

Jag skulle inte klara mig utan något djur. Jag var utan rätt länge mellan förra katten och Isis och när jag fick hem Isis insåg jag hur enormt dåligt jag mått under halvåret jag inte hade någon kurrmaskin :heart
 
Vill en så går det enligt min erfarenhet. Jag tar med katten till fältkontoret och till särbon i Dorotea. Det gjorde jag med tidigare katter också men de var inte lika bekväma med det eftersom de var äldre när jag började ta med dem (det var efter att pappa gått bort). När jag skaffade nuvarande kisse tränade jag henne både att åka bil och att gå i sele så det skulle bli lättare att flaxa runt med henne.

Här hemma är hon utekatt men när vi är på resande fot får hon vara innekatt, med koppelpromenader. Det går utmärkt och jag tror inte hon mår dåligt av det. Vi är väldigt tajta och jag har jobbat på att vi ska ha en bra relation.

Skulle det inte fungera att ta med henne (jag är ju på konferenser odyl ibland) så ställer någon av mina grannar upp.

Jag skulle inte klara mig utan något djur. Jag var utan rätt länge mellan förra katten och Isis och när jag fick hem Isis insåg jag hur enormt dåligt jag mått under halvåret jag inte hade någon kurrmaskin :heart

Tack för svar! Bra input ang kattens ålder vs. vänja vid olika saker. Min initiala tanke är att man mer vet vad man får med en vuxen omplacering (tänker särskilt kring aktivitetsbehov) men det vägs ju mot att det är lättare att forma en yngre förmåga. Hur gammal var Isis när du fick henne? Går det att göra en uppskattning för hur gammal är "för gammalt" för att träna/vänja vid nya situationer när det gäller katter?
 
Tack för svar! Bra input ang kattens ålder vs. vänja vid olika saker. Min initiala tanke är att man mer vet vad man får med en vuxen omplacering (tänker särskilt kring aktivitetsbehov) men det vägs ju mot att det är lättare att forma en yngre förmåga. Hur gammal var Isis när du fick henne? Går det att göra en uppskattning för hur gammal är "för gammalt" för att träna/vänja vid nya situationer när det gäller katter?

Jag köpte henne som kattunge och jag har för mig att hon var ca 16v när jag hämtade henne.

Hur det går att träna/vänja dem är väldigt individuellt. Sedan är jag av åsikten att vissa saker måste de bara gå med på hanteringsmässigt så jag har aldrig haft problem med hanteringen av dem. Jag tror även de äldre kissarna var helt ok med att kuska runt, det märktes efter första gången att de hade gjort både fältkontoret och särbons hem till "sitt" och var helt hemtama där. Missia var med upp till Sorsele när jag var testförare och även det gick jättebra (då hade jag bara en katt för jag hade fått lov att ta bort Tassa några år innan). Jag tror min värdinna där smög över till min lägenhet och gosade med katten när jag jobbade, hon älskade katter men de hade en jakthund som inte fungerade med katt :D
 
Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar till heltidsjobb, besöker familj 60 mil bort 3-4 gånger om året (tyvärr samma helger som alla andra) och saknar lämpliga kattvakter i bekantskapskretsen där jag bor. Å andra sidan så spenderar jag majoriteten av min övriga tid hemma, lägenheten är rymlig, ekonomi finns och jag har tillräckligt med katt-/djurvana från andra håll för att veta att intresset är genuint och bestående. Och, på ett rent egoistiskt plan, så hade rutinen och sällskapet varit bra för mig.

Så... Om jag hittar en vuxen innekatt med tidigare resvana? Eller kanske rent av två vuxna kompisar som kan hålla varandra sällskap när jag jobbar? Någon som hittat en "extern" kattvakt och fått det att fungera mot betalning? Är drömmen lika omöjligt som min rationella (pessimistiska?) sida vill få det till, eller finns det en lösning som kan fungera?
Kolla med Djurskyddet, Fonus djuränklingar eller liknande där du bor! :)
Jag tycker att jag ofta ser omplaceringsannonser från dessa där två vuxna katter vill flytta tillsammans!
 
Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar till heltidsjobb, besöker familj 60 mil bort 3-4 gånger om året (tyvärr samma helger som alla andra) och saknar lämpliga kattvakter i bekantskapskretsen där jag bor. Å andra sidan så spenderar jag majoriteten av min övriga tid hemma, lägenheten är rymlig, ekonomi finns och jag har tillräckligt med katt-/djurvana från andra håll för att veta att intresset är genuint och bestående. Och, på ett rent egoistiskt plan, så hade rutinen och sällskapet varit bra för mig.

Så... Om jag hittar en vuxen innekatt med tidigare resvana? Eller kanske rent av två vuxna kompisar som kan hålla varandra sällskap när jag jobbar? Någon som hittat en "extern" kattvakt och fått det att fungera mot betalning? Är drömmen lika omöjligt som min rationella (pessimistiska?) sida vill få det till, eller finns det en lösning som kan fungera?

Jag har en innekatt, burma, och vi har rest tillsammans en hel del, tåg, buss, pendeltåg, tunnelbana. Megara är otroligt cool. När vi åker tåg så somnar hon i sin bur (min profilbild är när jag väckte henne för att fota när hon sov på tåget). Vi har varit ute i snöstorm och satt fast i Gävle i ett antal timmar. En gång fick vi gå av i Tierp eftersom tåget vände mitt i vintern. Jag tog av mig min jacka och svepte in Megara och fick lite underliga blickar på mig från de andra passagerarna. Vi har också bott på diverse främmande platser. Jag visar henne lådan, hon får mat som hon glufsar i sig. Och går sedan en runda och undersöker allt mycket omsorgsfullt innan hon somnar. Efter att ha kloat lite ibland för att markera vem som äger.

Summan av kardemumman är att om man väljer en vuxen omplacering som är van innekatt vill vara ensamkatt, kan resa och är trygg i sig själv så är det inga problem med att ha katt under dina förutsättningarna. Med en vuxen katt vet man vad 'man får'. Inte att förglömma att katter sover 15-16 timmar om dagen så de lider inte av att vara ensamma. Sedan är de sällskapliga när man kommer hem.

Att ha Megara som enbart innekatt går utmärkt, faktum är att man rekommenderar att burmor ska vara innekatter förutom att vara ute under kontrollerade former (eg koppel eller liknande) eftersom de har noll självbevarelsedrift och är ofta heeeej bästa kompis! Oh, vad spännande en öppen dörr, det måste undersökas. Jag kan verkligen rekommendera både att ha katt i allmänhet och en burma i synnerhet. Så gosiga och mysiga varelser som ger så mycket kärlek.

Burmor är kanske inte för dom som vill ha en soffpotatis. Men de är så fantastiska och vill du ha sällskap så passar en burma dig som handen i handsken.
 
Jag ser inga problem med det. Bor du i lägenhet borde du rimligtvis ha grannar. Prata med dem om någon kan vara kattvakt. Det är ju rätt simpelt ändå, mata, byta vatten och se att de lever och städa lådor ett par gånger per dag 😄

Sen om du vill ha vuxen eller ungar är upp till dig.
Jag har en speciell ras, vald pga trivs som innekatter, markbundna, snälla och sociala.
En var 7 månader, en var 14 veckor och en 5 1/2 år när de flyttade in. Alla har blivit precis lika sociala och trevliga. Den äldre levde ett tryggt liv sina första år men blev vanvårdade sista halvåret pga sjukdom/dödsfall, men det var inget som påverkade honom. Tvärtom så är han den mest sociala och tacksamma katt jag någonsin träffat.
 
Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar till heltidsjobb, besöker familj 60 mil bort 3-4 gånger om året (tyvärr samma helger som alla andra) och saknar lämpliga kattvakter i bekantskapskretsen där jag bor. Å andra sidan så spenderar jag majoriteten av min övriga tid hemma, lägenheten är rymlig, ekonomi finns och jag har tillräckligt med katt-/djurvana från andra håll för att veta att intresset är genuint och bestående. Och, på ett rent egoistiskt plan, så hade rutinen och sällskapet varit bra för mig.

Så... Om jag hittar en vuxen innekatt med tidigare resvana? Eller kanske rent av två vuxna kompisar som kan hålla varandra sällskap när jag jobbar? Någon som hittat en "extern" kattvakt och fått det att fungera mot betalning? Är drömmen lika omöjligt som min rationella (pessimistiska?) sida vill få det till, eller finns det en lösning som kan fungera?
Jag skulle säga att min livssituation är mycket lik din, men jag åker lite kortare när jag besöker familjen. Jag har två katter, och utan dem hade jag nog inte fungerat! Världens bästa vänner och sällskap. :heart

Jag har haft mina sedan de var kattungar (de fyller 7 respektive 4 i år) och de har liksom fått vänja sig vid att åka runt när jag ska ut och resa. Resan till familjen kan ta mellan 2-4 h beroende på resesätt och om saker flyter på eller inte. Det har alltid funkat bra. ☺️ Börjar man öva dem redan som små så brukar det gå bra för dem att lära sig.

Om du köper en (eller ännu hellre, två!) raskatter så har du ett hum om vilken aktivitetsnivå de kommer att ligga på som vuxna. Köper du en huskatt så är det mer av ett lotteri eftersom man ofta inte vet vilka gener som gömmer sig bakåt i släktledet. Underbara individer lär du få oavsett. ☺️

Jag har skogisar, vilka passar utmärkt som innekatter! De är lagom aktiva - absolut busiga, men inte så att de river lägenheten. Med flera klösträd, höga hyllor, och en inglasad balkong som de har tillgång till dygnet runt, året runt, så lever de livet. Den äldre katten var ensamkatt sina första nästan 3 år, vilket fungerade utmärkt, men då pluggade jag/jobbade inte heltid. När jag började jobba mer så tyckte jag att det skulle kännas bättre med en kompis, och det har jag aldrig ångrat! Särskilt om man skaffar kattungar så är det lämpligast med två.

TLDR: JA, du kan definitivt välkomna en katt eller två i ditt liv! Katter gör livet bättre, och eventuella knepigheter hittar man alltid lösningar på.
 
Väcker denna tråden igen och tackar (på tok för sent) för allt engagemang! Ni har varit en stor del i att jag nu bestämt mig för att hitta en kattkompis inom en inte för avlägsen framtid :heart En vuxen omplacering som trivs som ensamkatt. Jag hade gärna haft två men jag kan bara inte se hur jag ensam ska kunna släpa med mig två katter på ett tåg. Jag har inte bil och reser till 90% utan resepartner.

Nu till frågan om hur man hittar kattstackarn? Är man helt galen om man överväger att svara på en blocketannanos? :o Förutsatt att annonsen är välskriven och att man gör en noggrann koll av katten (/ägaren) innan köp, finns det något fel eller riskabelt med det som jag missar?

Jag håller koll på katthemmen runt omkring också. Det känns ju etiskt bättre men jag kommer inte riktigt förbi en (irrationell?) rädsla för att få hem en katt med behov jag inte kan tillgodose. Jag tvivlar inte på att det finns perfekta nybörjarkatter även på katthemmen, men det känns på något sätt svårare att hitta.

Och att kontakta uppfödare direkt känns om möjligt ännu svårare för en total nybörjare, utan kontakter och som någonstans egentligen vill ha en bondkatt. Jag har googlat och försökt läsa på om raser och uppfödare men fastnar inte riktigt. De raser jag kan tänka mig (små, korthåriga, ej plattnäst och låg-måttlig aktivitetsnivå) verkar vara relativt svåra att få tag på. Main coons och ragdolls finns det i mängder men de är ju både håriga och gigantiska.
 
Väcker denna tråden igen och tackar (på tok för sent) för allt engagemang! Ni har varit en stor del i att jag nu bestämt mig för att hitta en kattkompis inom en inte för avlägsen framtid :heart En vuxen omplacering som trivs som ensamkatt. Jag hade gärna haft två men jag kan bara inte se hur jag ensam ska kunna släpa med mig två katter på ett tåg. Jag har inte bil och reser till 90% utan resepartner.

Nu till frågan om hur man hittar kattstackarn? Är man helt galen om man överväger att svara på en blocketannanos? :o Förutsatt att annonsen är välskriven och att man gör en noggrann koll av katten (/ägaren) innan köp, finns det något fel eller riskabelt med det som jag missar?

Jag håller koll på katthemmen runt omkring också. Det känns ju etiskt bättre men jag kommer inte riktigt förbi en (irrationell?) rädsla för att få hem en katt med behov jag inte kan tillgodose. Jag tvivlar inte på att det finns perfekta nybörjarkatter även på katthemmen, men det känns på något sätt svårare att hitta.

Och att kontakta uppfödare direkt känns om möjligt ännu svårare för en total nybörjare, utan kontakter och som någonstans egentligen vill ha en bondkatt. Jag har googlat och försökt läsa på om raser och uppfödare men fastnar inte riktigt. De raser jag kan tänka mig (små, korthåriga, ej plattnäst och låg-måttlig aktivitetsnivå) verkar vara relativt svåra att få tag på. Main coons och ragdolls finns det i mängder men de är ju både håriga och gigantiska.

Jag skulle prata med katthemmen och förklara precis vad du skrivit. De kommer para ihop dig med den perfekta katten. Du behöver också oftast träffa katten några gånger innan den får komma hem till dig och de flesta katthem har en 'ångringsperiod' där du kan lämna tillbaka den igen om du känner att det inte klickar. Alla katter på katthem är inte skyggisar. Det finns tex en del katter från dödsbon eller matte/husse har tvingats flytta till äldreboende.

Visst finns det guldkorn på Blocket men det är mer en chansning. Många katter som annonseras har en problematik, tex kissar inne. Med en katthemskatt vet du också att den är frisk, vaccinerad, kastrerad och besiktigad av veterinär.
 
Finns någon av dessa i närheten av dig går det säkert att få besöka dem i jourhemmet. :)
Djuränklingar
Även om några av dem är i samarbete med Djurskyddet är det ju inte säkert att de är problemkatter. ;)
De seriösa katthemmen jag har hört om har ofta bra koll på hur katterna fungerar och är bra på att para ihop rätt människa och katt efter bägges förutsättningar.
 
Jag skulle prata med katthemmen och förklara precis vad du skrivit. De kommer para ihop dig med den perfekta katten. Du behöver också oftast träffa katten några gånger innan den får komma hem till dig och de flesta katthem har en 'ångringsperiod' där du kan lämna tillbaka den igen om du känner att det inte klickar. Alla katter på katthem är inte skyggisar. Det finns tex en del katter från dödsbon eller matte/husse har tvingats flytta till äldreboende.

Visst finns det guldkorn på Blocket men det är mer en chansning. Många katter som annonseras har en problematik, tex kissar inne. Med en katthemskatt vet du också att den är frisk, vaccinerad, kastrerad och besiktigad av veterinär.
Great minds think alike! :D
 
Ett bra katthem kan vara väldigt duktiga på att matcha rätt katt till rätt ägare, och åtminstone här finns det många helt okomplicerade katter på katthemmet också. :)

Om du vill att den ska vara resvan kan det dock bli lite lurigare, då hade jag absolut kunnat titta på blocket och liknande. Har själv omplacerat vuxna katter den vägen en gång, och det blev jättebra. Det svåra är ju att veta vem man kan lita på i sammanhanget, tyvärr är det ju vanligare att folk omplacerar katter som de av någon anledningar har problem med.

Just om man vill ha en vuxen och resevan katt brukar ju omplacerade raskatter vara en bra idé. En européhona som ska pensioneras från avel hade kunnat vara ett bra val i ditt läge, bortsett från att det inte är en huskatt då...

Sen är det som vanligt vid djurköp, besiktning och kolla så att all grundläggande vård är skött under kattens liv (id-märkning, vaccinationer, kastrering). Jag hade inte skaffat en omärkt katt eftersom det faktum att man inte lever upp till reglerna för märkning för mig skulle vara en varningsflagga om att man förmodligen inte haft koll på annat heller ordentligt.
 
Jag bokade just in ett katthemsbesök nu på söndag! :bump:Kommer vara 100% ärlig och gör mitt bästa för att hålla huvudet kallt och inte låta drömmarna sticka iväg med mig. Hade egentligen inte tänkt skaffa katt förrän till våren men nu när jag faktiskt bestämt mig så vill jag inte vänta så länge.
 
Jag bokade just in ett katthemsbesök nu på söndag! :bump:Kommer vara 100% ärlig och gör mitt bästa för att hålla huvudet kallt och inte låta drömmarna sticka iväg med mig. Hade egentligen inte tänkt skaffa katt förrän till våren men nu när jag faktiskt bestämt mig så vill jag inte vänta så länge.
Håller tummarna för dig!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min fina katt trivs inte😿 Han är nu 2,5 år och har varit innekatt i lägenhet hela livet. Vi bor på 6:e våningen mitt i stan, så att gå...
Svar
12
· Visningar
3 185
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 612
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 969
Senast: EmmaW
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 859
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp