Ewa-Lena

Trådstartare
I fredagskväll hände något hemskt. Mina katter satt på balkongen tillsammans, jag satt vid datorn och hade bara sporadisk koll på dem. Jag hörde från långt håll kattskrik men tänkte inte särskilt på det. Efter ett tag började mina katter att bråka på liv och död! Min hona (Masha) skrev som om kniven satt i henne och hon gav sig på min hankatt (Sune) som inget förstod. :eek:

Troligen beror detta på att det satt en hankatt (min granne såg honom) nedanför balkongen och på något sätt blev Masha skrämd av utehanen och irrationellt trodde att Sune var orsaken.

Så nu lever jag med stängda dörrar i lägenheten. Jag försöker få dem att träffas genom att ha Masha i buren så Sune kan gå runt henne. Det går inte så bra, Masha fräser och skriker så som hon hotas till livet. :cry: Tyvärr har detta bråk även satt sig på Sunes psyke också så han har blivit jätterädd för Masha. Jag låter katterna träffas via glasfönstret i köksdörren. Masha får gå runt i Sunes rum och känna hans doft. Ska göra detsamma med Sune ( i Mashas rum) ikväll tänkte jag. Jag tänker även låta saken få ha sin tid, inte pressa på dem varandra.

Tror ni att jag är på rätt spår? Min tanke är också att om de inte kan sammanstråla så får jag sära på dem. Men vem vill ha min älskade enmanskatt, Masha? Hon tyr sig bara till mig. :love:
masha2.jpg

Och jag kan inte leva utan Sune, den vackraste katt världen har skådat!:d
sune2-1.jpg

De två har alltid hängt ihop, i vått och torrt i 6 år. Masha har alltid avgudat Sune, hon har sovit i hans famn och inte varit "hel" utan honom.
SuneMasha.jpg

Nu tvingas båda vara ensamkatter och det svider i mitt hjärta! :cry:

Senast ändrad:
Sv: Kattbråk

Hoppas det bara är tillfälligt! Vore väldigt trist om du inte kan ha dem ihop. Jag har själv haft en katt som betedde sig lite irrationellt. Men det enda vi behövde göra var att ignorera honom, sen slutade han fräsa på den andra katten.

Ja, jag hoppas sannerligen att jag kan förlita mig på tiden!

Tyvärr fräser hon inte bara på Sune utan hon skriker, riktigt kattslagsmålsskriker! Så min puls går upp till 200 och adrenalinet börjar pumpa. Inte konstigt att han blir rädd.

Förstår att du blir rädd. Det hade jag också blivit. Hoppas som sagt att det löser sig med tiden. Det är förresten inte så att någon är könsmogen eller liknande?

Usch :(

Tänkte också på hormongrejen, det kan inte vara så att utekatten fått fart på Masha som därför vill ha bort den andra grabben (sune)?

Hoppas det lugnar sig och löser sig för dig.

Det ger nog med sig. Min katt traumatiserade pappas två katter, de började slåss efter det och undvek helst varandra men efter ett par veckor så var de som vanligt igen.

Köp en feliway och plugga in i vägguttaget. Håll dom åtskillda med ett galler eller liknande så dom kan umgås men utan slagsmålsrisk. Klipp klorna på båda två och vänta ut dom.

håller med Haukur.. klipp klorna på dom båda och låt dom träffas.. min ena katt vart lätt irriterad på min andra efter att han blivit på körd och skadad.. men jag höll dom alltid tillsammans och delade inte på dom.. nu är dom lika nära varandra igen.

Honkatten lugnar ner sig om ett tag.. och det går nog fortare om dom får umgås.. annars så tror hon att det är en ny katt som kommit i i hennes hem..

*kl*

Tack alla för stöd och förslag. Jag håller alltid klorna klippta på dem, så det är nog orsaken till att de hittills inte fått skador. :idea:

Jag fick låna en feliway första dygnet av grannen, men det hjälpte inte. Då alltså, kanske om vi haft den längre. När vi testade att släppa ihop katterna så skulle Masha döda Sune. Så illa var bråket. Som sagt, lite tid och att de får lukta i varandras rum innan sammanslagning blir nog bra. Har tyvärr ingen gallerdörr på lager. :crazy:

Masha har alltid varit enkel i sitt löp så jag har skjutit upp kastreringen av henne så vi (jag och grannen, kattok också) tror att det kan vara något i Mashas löpcykel. Så fort rötmånaden är över ska Masha kastreras! Nu finns det ingen återvändo längre...

Senast ändrad:

Honkatter som inte används i avel riskerar bara en massa onödigt lidande av att gå fertila så kastration rekomenderar jag absolut!
Tycker du ska ge feliway en längre chans, det brukar verka positivt på de flesta katter.

*kl*

Japp, nu är beslutet taget. Masha ska få flytta till min mamma imorgon.:cry::cry: Jag hoppas sannerligen att de kommer komma nära varandra, jag vet dock att Masha kommer få ett suveränt liv. Jag har ju växt upp med mamma och vet att hon är en sann djurvän och att hon väntar in katter som behöver tid. Hittills har Masha varit nöjd och trygg med att vara själv i v-rummet. Hon visar med all kraft att hon vill vara ensamkatt, så hon ska få vara det och "äga" min mamma alldeles själv. Men jag känner en stor sorg och jag kommer sakna henne enormt, min söta, lilla katt.

Sune däremot mår inte alls bra utan kattsällskap. Han kan inte vara själv och han får panik, skriker och klättrar på dörren när jag är inne hos Masha. Så igår var jag till Södertäljes katthem och tingade en kattunge. Han heter Stefan eller Oliver, är blå tabby, och var hur mysig och trygg som helst. Han låg på rygg och myste när jag smekte magen. Han lekte glatt med syskonen och leksaker. Det känns som att han kommer tillföra vårt hem glädje och kärlek. :love: Jag hoppas sannerligen att jag får köpa denna kattunge och att ingen tingat honom före mig. Tyvärr har de inte lagt ut bilder på hans kull på katthemmets hemsida så jag kan inte visa vem det är.

Ja, han är alldeles bedårande! Han är en drömkatt. :love: Han kommer nog få fullt upp när Stefan/Oliver kommer, Sune är ju så snäll och har så svårt att säga ifrån. Men jag tror också att han kommer glädjas åt den positiva energin en kattunge bidrar med.

På alla andra katter var det bilder på varje individ med tillhörande namn. I denna kull var det en svart/vit bild på kattungarna och tre namn. Eftersom det var två hanar och en hona heter katten antingen Stefan eller Oliver. Vem som heter vad vet jag inte, men det lär ju klarna snart. Jag hoppas lite att han heter Stefan. Coolt med Sune och Stefan. :)

Nu har jag ringt katthemmet och frågat. Kattungen heter Oliver, det duger ju med "Sune och Oliver" också fast det inte är lika coolt:cool:. Han fick sin första vacc 17/7 så han måste vänta minst två veckor innan nästa vilket bör betyda denna vecka. Hoppas att han blir levklar snart. Jag ser så fram emot hans hemkomst och att Sune får sällskap.:love:

fast oliver var finare än stefan på en katt haha
vad mysigt, och skönt att det inte dröjer så länge innan ankomsten :bump:

Korrigering, det krävs ju tre veckor mellan vaccineringarna så vi får vänta en vecka till. Men det ska nog gå bra. Vi har ju resten av livet framför oss sen! :p

Liknande trådar

Katthälsa Igår fick jag hem min alldeles fantastiska kattunge :love: och allt går super bra! Hon fick träffa min andra katt en stund igår kväll...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: Piek
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·
Katthälsa Har aldrig tidigare varit här inne på kattforumet men följande hände i morse; Jag sitter i godan ro med kaffekoppen i handen framför...
2
Svar
33
· Visningar
8 011
Senast: elbereth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar