Kattbäbis som kissar,HJÄLP!

Lilla

Trådstartare
Jag har skaffat en kattunge eftersom jag vill ha sällskap till min andra.Fick honom av en dam som jag fått katt av tidigare.Han är söt,snäll och gosig och den andra katten gillar honom!

Hon jag fick honom sa att han går på "toan" och vi fick med lite strö som luktade hans kiss som jag hällde i en kattlåda som jag lånade av mamma och pappa. Han gick där och när vi såg att det gick bra så fick han gå på samma "toa" som andra katten.Även det gick bra! Men dom körde race i lådan så jag införskaffade en toa med huv på dag 4.Det var heller inga problem.Vi lyfte in honom och han krafsade runt direkt och har gått där hela tiden men sent på tisdag kväll.(kvällen när vi fick lådan) hade han kissat i täcket som jag hade i hop vikt i min sacko säck. Kvällen efter gjorde han samma sak på samma ställe.Jag tryckte ner honom i täcket och lyfte sen in honom på toaletten.
När jag var på jobbet i går hade han kissat i säcken(då låg inte täcket där) och bajsat i täcket som låg i soffan.(Pojkvännen var hemma) och när jag kom hem hade han kissat i säcken igen....
När jag hade tvättar säcken i går hällde jag massa peppar på och runt säcken och vad jag kan se har han inte varit där. Nöjd satte jag mig i soffan för att upptäcka att han hade kissat på filtarna som skyddar soffan.

Vad ska jag göra????????????

Sv: Kattbäbis som kissar,HJÄLP!

MarieJ skrev:
Jag har skaffat en kattunge eftersom jag vill ha sällskap till min andra.Fick honom av en dam som jag fått katt av tidigare.Han är söt,snäll och gosig och den andra katten gillar honom!

Hon jag fick honom sa att han går på "toan" och vi fick med lite strö som luktade hans kiss som jag hällde i en kattlåda som jag lånade av mamma och pappa. Han gick där och när vi såg att det gick bra så fick han gå på samma "toa" som andra katten.Även det gick bra! Men dom körde race i lådan så jag införskaffade en toa med huv på dag 4.Det var heller inga problem.Vi lyfte in honom och han krafsade runt direkt och har gått där hela tiden men sent på tisdag kväll.(kvällen när vi fick lådan) hade han kissat i täcket som jag hade i hop vikt i min sacko säck. Kvällen efter gjorde han samma sak på samma ställe.Jag tryckte ner honom i täcket och lyfte sen in honom på toaletten.
När jag var på jobbet i går hade han kissat i säcken(då låg inte täcket där) och bajsat i täcket som låg i soffan.(Pojkvännen var hemma) och när jag kom hem hade han kissat i säcken igen....
När jag hade tvättar säcken i går hällde jag massa peppar på och runt säcken och vad jag kan se har han inte varit där. Nöjd satte jag mig i soffan för att upptäcka att han hade kissat på filtarna som skyddar soffan.

Vad ska jag göra????????????

Grattis, om du fortsätter som du gör (trycker ner katten i sin avföring) kommer du knäcka kissen helt :( Det är en kattunge, en bebis! Man får förvänta sig att rumsrenheten inte är 100 %.

Tips: Plocka undan sådant han har kissat eller bajsat på. Lukten från avföringen sitter i länge. Man kan vara tvungen att tvätta flera gånger och använda mycket ättika innan lukten inte längre finns kvar.

Ni får helt enkelt börja om men rumsrenhetsträningen. Ha kattungen på en begränsad yta och se till att det finns reda lådor inom räckhåll. Ser ni att katten håller på att sätta sig någon annanstans ska ni lyfta den till lådan MEN INTE FYA ELLER LIKNANDE. Uppmuntra gärna katten när han gjort sitt på lådan, positivt förstärkning är bra.

Bli inte arg på kattungen, det är som sagt bara en bebis som inte förstår eran ilska/besvikelse.

Jag gör inte mina djur illa med flit men att trycka näsan i kisset är det de flesta gett som tips och som jag även läst i kattböcker! Det är svårt att veta vad som är rätt och fel!

Att kattungar inte är 100% rumsrena fattar även jag men det jag undrar är om det handlar om rumsrenhet eftersom han söker sig till en viss plats hela tiden!?

MarieJ skrev:
Jag gör inte mina djur illa med flit men att trycka näsan i kisset är det de flesta gett som tips och som jag även läst i kattböcker! Det är svårt att veta vad som är rätt och fel!

Att kattungar inte är 100% rumsrena fattar även jag men det jag undrar är om det handlar om rumsrenhet eftersom han söker sig till en viss plats hela tiden!?

Som sagt, lukten sitter kvar. Även om vi inte kan känna den så känner katten av den. Om katten söker sig till ett särskilt ställe får man göra det stället antingen otillgängligt för katten eller genom att göra det oattraktivt för katten. Man kan t ex. placera en skål med ättika där, eller spraya FY-spray eller citrus där.

Men det säger sig väl självt att katten inte förstår vad du menar om du trycker ner nosen i kisset? Fruktansvärt dumt gjort. Och elakt.

Har du fått tipset av vänner kan de själva inte ha katt. Om du har läst det i böcker är det antagligen inte speciellt nya böcker.

Hur länge lämnar du honom ensam per dag? Om du kan ta honom på bar gärning kan du flytta honom till lådan när du ser att han börjar krafsa för att kissa.

Du kan även lägga ut lite torrfoder där han kissar, katter brukar inte vilja använda matplatser som toalett. Annars finns det fyspray att spraya. Eller så kan du lägga plast där, om han kissar så kommer det på tassarna = inte populärt. Annars får du begränsa de rummen han får vara i, och uttöka succesivt, tills han klarar att vara i rummen utan att kissa.

Men att få en katt rumsren tar tid.

Jag har inte gjort det igen men de som jag fått tips av är väldigt katt och hundvana! Böckerna är inte skrivna i år men inte jätte gamla!

Jag vet att det tar tid att få en kattunge rumsren men han var det ju när han kom och skulle varför kissar han inte på golvet också?

Jag har tagit honom på bar gärning många gånger och bara burit honom till lådan.
Jag har berömt honom när han är på "toan"

tyävärr,den katten är alldeles för liten för att lämna mamman,minst 12 veckor skall de vara innan man tar dem.

Inte konstigt att han blir förvirrad och kissar på saker och ting då...

Väldigt kattvan,tillåt mig tvivla,finns många som haft katt hela livet och säger si och så...utan att ha en aning om det.Katter (främst huskatter) ses ofta som något man bara slänger till lite mat och ger en klapp så klarar de sig vilket är helt fel.
Det finns mycket att lära sig om katter,dock har de fått stämpeln som lite slit och släng djur,kanske just därför att det finns så många av dem och de är gratis,tom en råtta betalar man en 250 kr medan en katt ofta är gratis.

Bra att du berömmer honom när han gör rätt,min stora kisse kissade ett tag på mattan (mysigare än i kattlådan),dock fick han beröm varje gång han gick på lådan och detta gjorde honom såpass nöjd att han nu går in i lådan och ut varje gång vi ses utanför,allt för att "apa" sig och få beröm :angel:

Att trycka ner nosen funkar inte,katten blir bara rädd och osäker,och som din som dessutom inte är redo att lämna mamman och komma till ett nytt hem så blir det ännu värre.
Det är ju inte kissandet i sig som är fel,utan VAR han gör det,fortsätt att beröm när han gör rätt och flytta honom till lådan när han gör rätt där så beröm.

Vet att det finns kvar att katter ska kunna lämna mamman vid 8 veckors ålder,då de klarar att äta själva,men det sociala betendet lärs även in vid den åldern och då behöver de mamma och sina syskon,tar man katten såpass ung finns risk för beteendestörningar och dyl...En del katter är inte ens mogna att lämna mamma då.

En bra sida med information om katter hittar du på www.katter.nu
Sen finns ju vi på Buke också....

Lycka till hur som helst

Zaria.Tack för ditt svar! Jag har slutat att trycka ner honom efter era svar och lyfter honom bara till lådan.

Har täckt soffan så gott jag kan och försöker att inte ge upp hoppet.

Jag har hört att man tycker att katterna ska vara lite äldre när de lämnar mamman! Dock verkar den här väldigt trygg i sig själv plus att min andra katt är plastmamma:)

Vi får se vad som händer...*suckar*

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 837
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten... 2
Svar
24
· Visningar
4 725
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 330
Senast: Gumman123
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 173
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?