Katt unge med svaga bakben...

MiaMaria

Trådstartare
Vår stallkatt fick ungar för 4 veckor sedan. Vi har letat men inte hittat dem. Så idag kom kattmamman med dem till stallet och la dem på logen. Två stycken, pigga och verkar friska. Men, den ena har svaga bakben, inte förlamad för den kan gå men den går mer vingligt än vad den andre går. Ibland nästan släpas benen lite. Den är livlig och busig, och klättrar och rör sig. Jag vet inte hur långt hon burit sina ungar, men för att komma in på logen där de är måste hon klättra på takbjälkarna, är rädd att ungen fått en smäll eller nåt...

Någon som varit med om något liknande? Jag kommer att ringa veterinären på måndag för råd, för sent nu och det är ju inte akut.
 
Sv: Katt unge med svaga bakben...

Ser benen normala ut? Ibland kan benen ha legat lite illa i livmodern så att de är vridna när kattungen föds. Då kan det vara lite svårt för kattungen att gå, men man fixar vridningen med daglig sjukgymnastik.
 
Sv: Katt unge med svaga bakben...

Benen ser fullt normala ut när man bara tittar på benen, men svårt att se. När den går är de ju "vingliga", spretar både hit och dit. När jag känner på den känns allt bra. Inget snett i ryggen eller nåt sont. Fick också tanken att sjukgymnastik kanske skulle kunna hjälpa. Men hur gör man sjukgymnastik på en sån liten katt... :confused: Bara att hjälpa den att röra benen lite försiktigt? När den ligger på ryggen och busar vill den sparka men det är inte så stor kraft i sparkarna...
 
Senast ändrad:
Sv: Katt unge med svaga bakben...

Sjukgymnastiken kan bestå i att massera och böja försiktigt samt försöka få kattungen att trycka emot med benen. Det behöver ju inte vara något fel på kattungen heller. De utvecklas i olika takt.
 
Sv: Katt unge med svaga bakben...

Ja, jag blev så rädd att det var något fel på kattungen. Men redan idag går han lite bättre än tidigare. Verkar envis :laugh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 927
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 633
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp