Katt som tappar i vikt.

Killaloe

Trådstartare
Vi har en äldre herre på 14 år som alltid har varit en rätt så stor/halvfet katt, även under senare år när han har varit utekatt på heltid. Men på senaste tiden har han börjat tappa i vikt och är inte alls någon stor katt längre.

Förutom att han har börjat magra så är han ändå pigg, glad och väldigt kelig. Han äter kanske aningens mindre kattmat, men vi försöker kompensera detta till viss del med annan mat som han uppskattar mer (han har alltid varit lite småkräsen av olika anledningar).

Vad kan finnas för anledningar till att han magrar och när ska man börja bli orolig för honom?

Sv: Katt som tappar i vikt.

Är kisse 14 år är det dax att göra en seniorkoll hos vet. Annars är det ganska normalt att äldre katter faller ur lite, försök ge ett mer proteinrikt foder när du kollat att allt är som det ska med kissen.

På katter i den åldern är det inget ovanligt att njurarna börjar fungera sämre och det kan leda till att de äter sämre och går ner i vikt. Kolla värdena hos veterinär och se hur läget är.

Tack båda för svaret.
Vi bokar helt enkelt vet.tid och skjuter upp oroandet ett tag till :)

Liknande trådar

Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 940
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama