Katt som spyr

aneka

Trådstartare
Melvin som min yngsta katt heter blev kastrerad för några veckor sedan och nu har han börjat att spy. Det som kommer upp är en gul sörja med torrfoder som inte blivit tuggad. Detta har hänt 3-4 gånger på ett par dagar nu.

Han har spytt upp nån hårboll förut men nu är det ingen hårboll.

Men han äter och dricker precis som vanligt fortfarande.

Jag ska ringa vetrinären men tänkte höra med er först.

Alla tips är välkommna!

Sv: Katt som spyr

Det har nog inget med kastreringen att göra iaf. Enstaka spyenden kan de göra, och då syns det att det är osmält torrfoder. Men flera gånger på kort tid...
Bra att du är på väg att kontakta veterinär.

Fundering. Otuggad torrfoder skriver du. Kan det vara så enkelt att han vräker i sig torrfoder? Nästa fråga: kan ha tugga? Hör du honom tugga iaf ibland?? Jag menar, om han fått ont i tänderna eller så, och inte kan tugga...

Tycker inte att han kastar i sig maten, och tuggar gör han.
Vet inte hur han kan ha hela bita i magen. Men bitarna är ju så små (Royal Canin) Maten är för katter med känslig mage.

Ska till Falun imorgon kl 10 så får se vad dom säger då.

Min ena kisse spydde oxå för ett tag sedan, samma sorts spya... otuggat torrfoder med gulaktig vätska, ibland bara vätska..
Hon hade mask visade det sig (spydde senare upp maskar oxå) och då hade jag ändå avmaskat henne för inte så längesedan, men jag avmaskade henne på nytt med ett annat preparat och sedan dess har hon inte spytt mer... :)

Den andra katten har oxå hållt på att spy en period, men då var hon dessutom allmänt hängig och varken åt eller drack.. hon hade svalt nått föremål som hade fastnat (var hos veterinären) hon spydde tillslut upp det själv som tur var och efter antibiotika kur så var hon pigg och glad igen :)

Hoppas ni hittar vad som felar med din lilla vän

Hur är det med avmaskningsmedel, får man köpa det bara sådär eller måste man ha recpet från en vetrinär?

Hur är det med avmaskningsmedel, får man köpa det bara sådär eller måste man ha recpet från en vetrinär?

Både ock. Finns receptfritt på apoteket....

Men om man av någon anledning vill ha andra sorter, så kan man få dem hos veterinär. De har tex en spruta, där om katten HAR mask, får den lös bajs nån dag, annars märks ingenting. :)

De flesta innekatter behöver aldrig avmaskas. Men nån gång kan det bli aktuellt ändå...

Jag måste säga som "aida" här ovan.. Min hankatt gjorde exakt lika.. Tycker ju att han var för gammal (han blir 2 nu) för att ha spolmask men ikke.. Hade inte sett några maskar i spyorna så var påväg in till veterinär med honom.. Men just samma dag jag skulle in med honom i bilen spydde han igen och då såg jag en spagettiformad mask.. Ringde vet. och de sa att jag skulle avmaska med axilur och sedan avvakta.. Gissa om jag blev lättad.. Han blev mkt bättre och spyr nu kanske bara nån ensta gång om året då han är för glufs :)

Hoppas det inte är nå alvarligare än det var för mig, ibland har man tur.. Men oturen hinner ikapp en.. Skall in till vet. med nästa nu som förmodlingen har en släng av vingelsjuka -håll tummarna-

Mask är en möjlighet, men det är även möjligt att fodret helt enkelt inte passar honom. Det är inte ovanligt med katter som inte tuggar torrfodret tillräckligt och det kan leda till kräkningar. Har haft en sådan katt själv. Vad gör man då? Tja, antingen byter man till ett torrfoder med större bitar eller så ger man våtfoder. Man kan blöta upp torrfodret men det brukar inte katter tycka är någon hit.

Jag har även hört att katter kan spy när håret inte kommer ut den naturliga vägen... då ska man visst ge rapsolja så att matsmältningen glider på bättre!

Visst kommer det upp hårbollar från katter... men det ska ju inte komma sånt allt för ofta... då kan det ju vara detta som är kruxet!

Hårbollarna kanske gör att maten också kommer upp... låter kanske lite långsökt men det är iaf ytterligare ett tips!

Hoppas du finner svar på gåtan! :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
34
· Visningar
2 370
Senast: Keb71
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 931
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama