katt som pissar inne

MinIan

Trådstartare
Jag har ett problem med en honkatt som pissar inne..
först trodde jag att hon pissade för att hon löpte, men hon löper inte just nu. har inte gjort det på länge..
men ändå pissade hon överallt.
så jag har testat lite olika knep..
hon har nu varit instängd på toan med en kattlåda i en månad,, först pissade hon i handfatet, men sen blev det bättre och hon gick på lådan.. så nu ar jag släppt ut henne.
har börjat gå ut med henne i sele också.. för hon var en utekatt i någon månad förut, så jag tänkte "pissandet kanske är en protest för att hon inte får gå ut längre?"

men, vad ska jag göra om hon fortsätter å pissa ner?
hon går å pissar i sängen också, det är mindre trevligt, och på kattleksaker och ja allt..

och jag kanske ska flytta till sudnsvall snart, vill hellst inte att hon ska pissa ner den lägenheten..
har försökt ge bort henne till en kille som brukar ta hand om katter och som omplacerar dom, men han kan inte ta henne.. så ja.. jag måste få henne rumsren på nått vis.. några tips på vad jag kan göra?

hon har varit rumsren förut..
jag tog hand om henne från en kattsamlare..

Sv: katt som pissar inne

jo, jag har tänkt på det.. men just nu finns inte dom pengarna.. för jag har två honkatter som ska kastreras så fort jag får ett jobb.

men märker inte dom på samma sätt? iaf när dom löper?
men frågan är ju om hon slutar pissa överallt.. för det r väl mer för att hon inte vill gå på lådan är markerar? och då, hjälper kastrering?...

någon som har fler tips på vad man kan göra? för en som nästan har testat allt? :p

Jaa, först och främst när du säger att du har testat "allt" skulle jag vilja säga att hon kan ju ha något fysiskt problem med tex urinvägsinfektion eller liknande. I detta fall kan det vara värt att rådfråga vet för att i alla fall utesluta!

I annat fall skulle man kunna tro att det har att göra med en protest från hennes sida. Hon har varit rumsren förut, säger du. En del katter kan uppleva en flyttning som oerhört stressande och kisseriet kan vara ett symptom på detta. Nog för att man kan tro att hennes situation på pappret ser bättre ut nu än hos en djursamlare, men trots det har ju hennes trygghet ändå vänts upp och ner.

Ytterligare saker man kan testa är ny sand, fler lådor i olika rum, lådor utan/med tak, vara VÄLDIGT NOGA med att göra rent lådorna.

Viktigt är att aldrig straffa henne om hon skulle ha gjort fel, på något sätt! Det enda du kan göra är att om du ser att hon är på väg att sätta sig på fel ställe, lyft bara upp henne och sätt henne på lådan, helt odramatiskt.

Hur länge har du haft henne?

Jaa, först och främst när du säger att du har testat "allt" skulle jag vilja säga att hon kan ju ha något fysiskt problem med tex urinvägsinfektion eller liknande. I detta fall kan det vara värt att rådfråga vet för att i alla fall utesluta!

I annat fall skulle man kunna tro att det har att göra med en protest från hennes sida. Hon har varit rumsren förut, säger du. En del katter kan uppleva en flyttning som oerhört stressande och kisseriet kan vara ett symptom på detta. Nog för att man kan tro att hennes situation på pappret ser bättre ut nu än hos en djursamlare, men trots det har ju hennes trygghet ändå vänts upp och ner.

Ytterligare saker man kan testa är ny sand, fler lådor i olika rum, lådor utan/med tak, vara VÄLDIGT NOGA med att göra rent lådorna.

Viktigt är att aldrig straffa henne om hon skulle ha gjort fel, på något sätt! Det enda du kan göra är att om du ser att hon är på väg att sätta sig på fel ställe, lyft bara upp henne och sätt henne på lådan, helt odramatiskt.

Hur länge har du haft henne?

ja, att det kan vara en protest har jag varit inne på länge. därför jag har börjat gå ut med henne nu för att se om hon blir "gladare" eller vad man ska säga. å sluta pissa inne.
hon har ju flyttat en del, hon var hos min mamma då jag flyttade från ett ställe till detta stället, det var där hon började pissa och då ville mamma bara ta bort henne men jag tog tillbaka henne då.

har redan bytt kattsand, från pussi (vad det nu hette) till klumpe som det heter och så har jag två lådor, en i badrummet helt öppen och en i hallen med tak (för den luktar mindre)

problemet med att ta henne på bar gärning är att hon gör det på nätterna då vi sover.

och så den andra honkatten som vi har kanske spelar en stor roll i att hon kanske pissar överallt? för hon är väldigt bestämmnde över henne, och skulle hon börja gå någonstans så kommer hon flygande (i mina ögon ser det ut som att hon bara vill leka, för hon är en kattunge i en vuxen kropp :p) men det kanske är nått annat i deras värld.
så hon kanske inte vågar gå till lådorna helt enkelt? för att hon kanske inte får röra sig för den andra.. för hon ligger mest å trycker i kattställningen vi har.. hela dagarna kan hon ligga där å sova och gör hon inte det kryper hon under soffan.

vi har haft henne sen 2004-05 tror jag.. det var då vi hämtade henne och hennes bror ifrån kattsamlaren.

kom å tänka på en till sak,kan hon sakna sin bror också? för dom levde ihop under badkaret hos första ägaren, och vi hade dom tillsammans ett tag hos oss också innan pappa tog över honom.
Och dom var väldigt bra vänner faktiskt..

Senast ändrad:

Kastrera är ett bra sätt på hanar eftersom de sprejar sitt revir.. men med honor är det inte samma sak.

Det kan fungera ypperligt på honor också, de kan också revirmarkera. Det vet jag av egen erfarenhet och honkatten slutade med det omedelbart efter kastreringen.

och så den andra honkatten som vi har kanske spelar en stor roll i att hon kanske pissar överallt? för hon är väldigt bestämmnde över henne, och skulle hon börja gå någonstans så kommer hon flygande (i mina ögon ser det ut som att hon bara vill leka, för hon är en kattunge i en vuxen kropp :p) men det kanske är nått annat i deras värld.
så hon kanske inte vågar gå till lådorna helt enkelt? för att hon kanske inte får röra sig för den andra.. för hon ligger mest å trycker i kattställningen vi har.. hela dagarna kan hon ligga där å sova och gör hon inte det kryper hon under soffan.

Citerar detta för detta kan nog oxå ha en del med det hela att göra! Dels flyttandet och sedan att finns en som vakar över henne gör kanske att hon sätter sig på de ställen där hon för tillfället känner sig tryggast. Speciellt att du sa att hon satte sig i handfatet borde visa på detta. Hon sätter sig ju inte på första bästa ställe utan "offrar" sig en del o klättrar upp till handfatet som borde vara ett väldigt bökigt ställe att kissa på. Men, där har hon överblick och den andra katten har svårare att dominera henne där.

Såg att du lade till det där om saknaden efter borsan med. Visst kan de sakna varandra ett tag efteråt, det har jag upplevt med mina. Slutar äta och är hängiga på något sätt. Men jag tror mer på att kissandet i din katts fall mer är en kombination av olika saker. Att hon inte är riktigt tillfreds i sin vardag.

Senast ändrad:

frågan är då hur man ska få den andra honkatten å sluta hoppa på henne..
för jag avbryter henne ofta då jag ser att hon smyger å lurpassar på henne... för det är ju så fort hon hoppar ner från ställningen då är hon där nästan direkt å lurpassar..

det är därför jag också överväger å försöka hitta ett nytt hem till henne, just för att dom två honkatterna inte "gillar varandra"
men det är ju ingen som skulle vilja ta hand om en katt som pissar =/
så.. ja.. bästa vore å göra dom vänner, men det är väl lättare sagt än gjort :p

Ställ ut en låda till, gärna långt från den andra lådan. När jag skaffade Dimma så slog Isola vakt om lådan i badrummet, Dimma vågade helt enkelt inte gå dit. Hade en till låda i andra änden av lägenheten under en tid, sen flyttade den lådan in i badrummet och nu har jag bara en låda igen då Dimma visat Isola var skåpet ska stå.

Ställ ut en låda till, gärna långt från den andra lådan. När jag skaffade Dimma så slog Isola vakt om lådan i badrummet, Dimma vågade helt enkelt inte gå dit. Hade en till låda i andra änden av lägenheten under en tid, sen flyttade den lådan in i badrummet och nu har jag bara en låda igen då Dimma visat Isola var skåpet ska stå.

jo, jag har ju två lådor.. fast den i hallen och den i badrummet är ju väldigt nära, det ska vara i nått hörn i köket i sånna fall.. kanske väldigt nära kattställningen, så du när hon klättrar ner finns den precis där..
ska genast ställa dit den då jag kommer hem ^^

än så länge har hon inte pissat i lägenheten, hon har varit ute i några dagar.. kanske hon får gå till lådan nu för henne..
den honkatten som lurpassade har ju fått kattungar så hon kanske har blivit snällare...

Ta bort taket med på den andra lådan i hallen. Taket gör ju att den andra katten kan lurpassa mycket lättare.

eller så byter jag plats på lådorna.. för hon går ändå inte in i den lådan själv.. utan hon går till den öppna mer..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
5 429
Senast: Dopy
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 411
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama