G
Galathea
En vän till mig ringde nyss från skåne och var jätteledsen. Jag kan inte alla turer men det rörde sig iallafall om en sjuk katt. När dom var in med den till veterinären upplevde hon sig otrevligt bemött, men hon vågade inte säga ifrån. Nu när dom senare skulle avliva katten och fick hjälp av samma veterinär så kände dom likadant. Hon var en aning osammanhängande när hon berättade, men tydligen hade veterinären inte haft tid att "ta hand om" ledsna ägare utan varit ganska kall i sitt bemötande. När katten hade fått sömnmedel och avlivningsmedel hade veterinären bara klämt katten på magen och sagt helt kort att dom nu kunde ta med sig katten hem. När dom sedan hade kommit hem hade katten börjat röra sig och försökt lyfta huvudet. Sedan hade den legat och ryckt i en timme innan den faktiskt verkade helt död.
Brukar man inte kontrollera mer noga att katten faktiskt är död? Jag har aldrig varit med om en avlivning, är det "normalt" att katten kan lyfta på huvudet och röra sig så där efteråt? Min vän hade nyligen varit med och avlivat sin egen katt (detta var systerns) och då hade allt fungerat helt annorlunda, personalen hade varit trevlig och ompysslande och katten hade inte rört sig efteråt. Hon undrar nu om det är något man kan "gå vidare med"? Anmäla eller så? Dels att dom känt sig så otrevligt bemötta och dels att dom upplevde att katten faktiskt levde ett bra tag till. Allt hon kan tänka på nu är ju om katten led.
Brukar man inte kontrollera mer noga att katten faktiskt är död? Jag har aldrig varit med om en avlivning, är det "normalt" att katten kan lyfta på huvudet och röra sig så där efteråt? Min vän hade nyligen varit med och avlivat sin egen katt (detta var systerns) och då hade allt fungerat helt annorlunda, personalen hade varit trevlig och ompysslande och katten hade inte rört sig efteråt. Hon undrar nu om det är något man kan "gå vidare med"? Anmäla eller så? Dels att dom känt sig så otrevligt bemötta och dels att dom upplevde att katten faktiskt levde ett bra tag till. Allt hon kan tänka på nu är ju om katten led.