Katt som kissar inne

höstmåne

Trådstartare
Hej. Jag har en honkatt som nu är 8 månader. Hon gillade inte sanden i lådan där hon växte upp och där hände tydligen en del olyckor. Jag har haft henne i flera månader själv och ibland hände det en olycka utanför då och då i början, men nu börjar det bli standard. Hon går alltid på lådan när hon ska skita men inte när hon ska kissa. Och det är inte småskvättar utan det är hela pölar. Gärna på någon mattkant eller bredvid skor, men också mitt på golvet. Jag har två lådor på olika ställen med olika sand i, och ibland går hon på den ena och ibland den andra. Jag kan inte säga att hon föredrar något mer än det andra. Kommer det bli bättre med kastrering tro?

Förhoppningsvis blir det bättre efter kastreringen men se till att få den gjord omgående, ju längre tiden går desto mer befäst blir beteendet.
Torka efter med ättikssprit där hon kissar och använd gärna ett citrondoftande rengöringsmedel vid rengöringen. Citrondoft gillas inte av katter och ättiksspriten tar bort lukten även för en känslig kattnos. Mattor och annat hon har kissat på som kan tvättas i maskin häller man i en skvätt ättikssprit i sköljmedelsfacket så försvinner lukten även på dem. Överallt där det luktar av hennes tidigare kissningar finns risken att hon kissar igen.
Torka ur lådorna med klorin. Klorin luktar i kattens nos som dess egen urin och det uppmuntrar henne att kissa på rätt ställe.
Har du huvlådor eller vanliga lådor? Om du har huvlådor så prova att ta bort huvarna. Många katter tycker att det är för trångt med huv och kissar utanför bara därför.
Vad har du för sand? Många katter är känsliga och vägrar att kissa i vissa sorter. Det kan vara lämpligt att prova annan sand.
Var står lådorna? Får hon lugn och ro där men på samma gång bra utsikt? Det kan vara helt avgörande för vissa katter.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
847
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 234
Senast: annie_cool
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 755
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama