Katt som kissar i sängen

L

Loppan05

Vi har en liten kattpojke på 16 veckor. Han är underbart kelig och mysig och allt har fungerat bra, utom en sak: Han kissar nämligen i sängen :crazy: I början gick allt jättebra, han gick på lådan och sov hos oss i sängen på nätterna. men så en dag när jag kom hem från jobbet hittade jag en stor kissfläck mitt i sängen. Jag gick genast ner och tvättade allt, men sen har det fortsatt, varje gång han är själv i sovrummet kissar han i sängen, men aldrig på nätterna när vi är där.

Sovrummet är på övervåningen och lådan är nere på bottenvåningen. Jag funderade ett tag på om han kanske inte hinner ner när han blir kissnödig, men häromdagen sprang han uppför trappan och in i sovrummet och kissade, när jag satt i ett annat rum vid datorn.

Snälla, någon som har bra tips på vad vi ska göra?? Han är ju så himla underbar, men det är fruktansvärt jobbigt att tvätta sängkläderna och dubbelsängsmadrassen hela tiden...

Sv: Katt som kissar i sängen

Tyvärr blir detta nog inte lätt att göra nått åt. Han katter brukar bli så.....de kissar lite överallt. Har två små somkissar på golvet....precis bredvid lådan. Hade för länge sedan en hankatt som kissade i soffan. Om kan bara kissar i sängen....skulle jag råda dig att hålla dörren stängd till det rummet. Det växer bort ibland när de blir äldre....annars går det ofta bort när de kastreras....de handlar om att de vill markera revir.

Så små ungar ska inte kissa revir, då är det något annat som är fel. En 16-veckors som kissar i sängen skulle jag börja om toa-träningen med, det verkar som han aldrig varit befäst i sin rumsrenhet. När flyttade han hemifrån?

Börja med att stänga sovrumsdörren, och ta bort allt mjukt och "kissvänligt" på golvet. Använder ha överhuvudtaget låda att kissa i? Om han sällan kissar där kan det vara fel typ av sand, eller så vill ha ha separata kiss- och bajslådor. Håll honom på en begränsad yta med olika toalådor, se om han föredrar någon annan typ. Kan ni inte stänga till sovrummet så kan man lägga plast eller tex ett duschdraperi över sängen så slipper man få den förstörd. De flesta katter vill inte kissa på plast eftersom det skvätter på tasarna, men det är inte 100%-igt.

Tack för era svar! Jag stängde dörren när han hade gjort det några gånger och det gick bra i ett par veckor, inget kiss någon annanstans. Men så öppnade jag en dag för jag hoppades på att det blivit bättre, men efter några timmar hade han kissat igen. Vi hämtade honom när han var 10-11 veckor gammal och han har hela tiden gjort allt på lådan. När jag hade dörren stängd kissade han ju i lådan, så jag förstår inte varför han gör så just där :confused:

Grejen är också den att det är ett gammlt hus och när man stänger dörren till sovrummet går det inte in någon värme där, så det blir svinkallt. Visst gör det väl inte så mycket egentligen, men när det är riktigt kallt ute är det jobbigt...

Jag ska prova plast i sängen i alla fall, så får vi se...

Du kan också prova att ställa matskålarna där, många katter skiljer på mat och toalett, och sedan finns det ett preparat som heter Feliway man kan spraya på. Det är en kopia på de feromoner katter utsöndrar när de gnuggar ansiktet mot saker. Det kan hjälpa, men det funkar inte alltid.

Min hona hade en period när hon var överkänslig mot använda lådor (hon var 5-6 mån då), så vi fick ha tre lådor stående för att hon inte skulle kissa på fel ställen. Vi använde Feliway på sängen och bytte strö i lådorna, numera är hon helt säker även under löp.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 768
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar