Katt som kissar i lägenhet

brukshund

Trådstartare
Våran katt började för nästan ett år sedan att kissa ett x antal gånger i lägenheten så vi testade att ta ut henne till min sambos mamma som bor på landet. Vi tänkte att det kanske fanns något samband i och med att vi passade en hund ibland i lägenheten i samma veva och att hon kände sig orolig. Hon har varit ute på landet under hela sommaren och en bit in på hösten och ingen "olycka" har hänt. Vi tog med henne förra helgen tillbaka till lägenheten igen och nu har det skett två olyckor :(
Vi har kontaktat olika veterinärer och fick som råd att köpa feliway, skaffat en till kattlåda samt så trodde två att det kunde va hunden som orsakat det. Men nu har ju inte hunden varit där på ca ett halvår
Veterinären tyckte vi först och främst skulle testa detta innan ett veterinär besök

Vad kan det vara och/eller ska vi ta henne till veterinären ändå? Hon är 12 år
 
Eftersom hon inte kissat inne hos din mamma så kanske hon är missnöjd över något i er lägenhet? Och det kan ju vara svårt att veta vad i så fall. Hur har ni det med lådor nu? Vad är det för typ (öppna/med huv/annan typ)? Vilken sand? Kan även vara värt att testa ändra placeringen av lådan/lådorna och se om hon föredrar en annan plats. Hur ofta rengör ni?
 
Vi har köpt en till kattlåda idag, öppen som vi har placerat i badrummet. Den andra (med huv) står i vardagsrummet och har Mjau Katty klumbildande kattströ samt Ica premium kattsand klumpbildande
Förut så bytte vi 2 ggr/dag men nu så fort vi upptäcker att det är urin/avföring i lådan
Det konstiga är att hon kissade ca 2 m från där lådan stod andra gången och nyligen bytt! :confused:
Hon är pigg annars, som hon brukar vara. För tänkte först att det kanske var något med njurarna eller urinsten
Men om det inte blir bättre så blir det ju ett besök till veterinären
 
Vi har köpt en till kattlåda idag, öppen som vi har placerat i badrummet. Den andra (med huv) står i vardagsrummet och har Mjau Katty klumbildande kattströ samt Ica premium kattsand klumpbildande
Förut så bytte vi 2 ggr/dag men nu så fort vi upptäcker att det är urin/avföring i lådan
Det konstiga är att hon kissade ca 2 m från där lådan stod andra gången och nyligen bytt! :confused:
Hon är pigg annars, som hon brukar vara. För tänkte först att det kanske var något med njurarna eller urinsten
Men om det inte blir bättre så blir det ju ett besök till veterinären

Hon försöker säkert markera att hon är missnöjd. Kan hon gå ut hos din mamma? Har hon det större där?

Fortsätter hon kanske det kan vara aktuellt att hon får bo hos din mamma? :)
 
Hon försöker säkert markera att hon är missnöjd. Kan hon gå ut hos din mamma? Har hon det större där?

Fortsätter hon kanske det kan vara aktuellt att hon får bo hos din mamma? :)

Det märkliga är att hon är bott största delen av sitt liv i lägenheten, en stor 3:a och det har inte vart några problem förut . På sommaren har hon fått komma ut på landet och på hösten har vi tagit tillbaks henne då hon hatar regn och snö och går inte ut ändå :D

Ja om inte veterinären hittar något fel och hon fortsätter så är det ju helt klart bättre än avlivning. Det värsta är ju om hon skulle börja där också :(
 
Är kattlådornas kanter höga? Min kompis katt började också kissa i lägenheten helt plötsligt men det visade sig vara för att hon hade fått artros. Så det gjorde ont när hon skulle in i lådan som jag förstod det. Nu har de köpt en kattlåda med lägre kant och det fungerar mycket bättre. Det kan kanske vara det eller som de andra säger, något i lägenheten som hon är missnöjd med.
 
*kl* jag har två hanar hemma, har inte hunnit kastrera dom än och nu har dom börjat kissa och vad vi tror markera revir inne. Har tänkt att lämna iväg den ena då han visar tydligt att han inte trivs att vara inne så han ska bli bondkatt nu. Den andra är så lugn och social så jag har inte mage till att lämna honom också. Han är ca 2 år gammal nu. Är det "för sent" att kastrera nu?
 
*kl* jag har två hanar hemma, har inte hunnit kastrera dom än och nu har dom börjat kissa och vad vi tror markera revir inne. Har tänkt att lämna iväg den ena då han visar tydligt att han inte trivs att vara inne så han ska bli bondkatt nu. Den andra är så lugn och social så jag har inte mage till att lämna honom också. Han är ca 2 år gammal nu. Är det "för sent" att kastrera nu?
Det är aldrig försent att kastrera.

Tänk på att kastrera den katt du tänkt omplacera också, utifall nya ägaren inte har en tanke på det innan katten släpps ut.
 
*kl* jag har två hanar hemma, har inte hunnit kastrera dom än och nu har dom börjat kissa och vad vi tror markera revir inne. Har tänkt att lämna iväg den ena då han visar tydligt att han inte trivs att vara inne så han ska bli bondkatt nu. Den andra är så lugn och social så jag har inte mage till att lämna honom också. Han är ca 2 år gammal nu. Är det "för sent" att kastrera nu?


Kastrera bägge två. Den som inte verkar trivas inne kanske blir tidernas soffpotatis efter kastration
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 174
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp