Katt som inte kan bestämma sig...

Comatose

Trådstartare
...om han vill vara ute eller inne alltså. Vi är HELT i hans våld.

Vanligt schema:
Han jamar - vi släpper ut honom, två timmar senare jamar han och knackar på balkongfönstret - vi släpper in honom. Han är inne tre timmar, jamar - vi släpper ut och går och lägger oss. Han är ute i två timmar, jamar - vi vaknar och släpper in honom. Osv, osv.

Vi bor i lägenhet och den allra bästa lösningen hade ju varit om vi kunnat sätta in en kattlucka, men vi kommer inte bo kvar så länge att det lönar sig att behöva byta ut hela balkongdörren när vi flyttar. Samtidigt vill jag inte att grannarna ska bli störda av honom, så jag kan inte låta honom stå på balkongen och skrika, som han gör om vi inte släpper in honom (tillräckligt snabbt) :meh:.

Släpper vi inte ut honom står han och skriker, krafsar på dörren (eller kliver oss i ansiktet om han kommer åt). Han är helt enkelt lite av en egoistisk skitstövel på den här fronten, tänker bara på sig själv. :down: Tur att han är söt...

Vad ska vi göra? Om två månader kommer det dessutom en bebis och om han väcker oss alla tre om nätterna då finns det risk att vi kommer bli helt knäppa av sömnbrist. Hjälp emottages tacksamt!

Men hans frekvens är ju på flera TIMMAR!

Diktatorn här kan hålla på med tio minuters intervaller.

Jag hade satt in kattlucka om jag var ni. Det lär ju lösa problemet

:D Om vi har otur handlar det om en kvart också!

Katlucka funkar ju inte eftersom vi då kommer att behöva ersätta hela balkongdörren (50-talslägenhet och ska vi byta ut dörren måste vi i princip hitta en likadan 50-talsdörr). Men annars hade kattlucka varit en förträfflig idé!

:D Om vi har otur handlar det om en kvart också!

Katlucka funkar ju inte eftersom vi då kommer att behöva ersätta hela balkongdörren (50-talslägenhet och ska vi byta ut dörren måste vi i princip hitta en likadan 50-talsdörr). Men annars hade kattlucka varit en förträfflig idé!

Kan ni inte spara nuvarande dörr då? Bara att hänga tillbaka när ni flyttar, annars får ni leva med att han jamar eller gå upp släppa in/ut :)

Kan ni inte spara nuvarande dörr då? Bara att hänga tillbaka när ni flyttar, annars får ni leva med att han jamar eller gå upp släppa in/ut :)

Vi planerar inte att bo kvar mer än max ett år, en snabb googling säger att en ny balkongdörr går på omkring 5000:- och det blir helt enkelt en väldigt dålig affär. Tyvärr :(

Jag hade nog först och främst satt upp som regel att på natten är man inne. I med öronproppar och ignorera. Ang. dagtid så finns det nog inget smidigt sätt, det är ju så att han vill gå in efter en stund. Ha honom inne helt en period och se vad som händer? Han måste väl tröttna på att jama och vilja gå ut tänker jag. Eller så får ni fortsätta släppa in-ut-in-ut dagtid :p

Men hans frekvens är ju på flera TIMMAR!

Diktatorn här kan hålla på med tio minuters intervaller.

Jag hade satt in kattlucka om jag var ni. Det lär ju lösa problemet

Samma sak här. Dock då har herrn här inga större röstresurser. Jag bor på landet och behöver bara öppna dörren. Ändå överväger jag kattlucka då jag blir vansinnig på att alltid snubbla över en katt som snurrar runt benen och ska ut. Eller in. Eller för all del stå i dörren och fundera på saken i en kvart. Så hade också satt in kattlucka i TS läge om det gått.

Inga små vädringsfönster alls? Går den fritt eller kommer ut på nätad balkong "bara"?

Missen är ju alldeles normal. Han har rätt att hålla koll på reviret både ute och inne. Så jag tycker nog du ska vara glad att du har en nyfiken och aktiv vän och snällt ställa upp utan gnäll. När du blir trött på honom så tänk på att du inte behöver stå ut så länge till... bara ett ynka år! Sen flyttar ni och i sitt nya hem får han en kattlucka och sin fulla frihet. Jag har en kusin som har tre katter. Hon har MS och kan nätt o jämt gå. Katterna har lucka men tycker ändå att hon ska släppa ut dom genom dörren istället! IN igen tar dom snällt luckan men sedan ska nå´n av dom snart ut igen... Att hon klagar det kan jag faktiskt förstå.

Missen är ju alldeles normal. Han har rätt att hålla koll på reviret både ute och inne. Så jag tycker nog du ska vara glad att du har en nyfiken och aktiv vän och snällt ställa upp utan gnäll. När du blir trött på honom så tänk på att du inte behöver stå ut så länge till... bara ett ynka år! Sen flyttar ni och i sitt nya hem får han en kattlucka och sin fulla frihet. Jag har en kusin som har tre katter. Hon har MS och kan nätt o jämt gå. Katterna har lucka men tycker ändå att hon ska släppa ut dom genom dörren istället! IN igen tar dom snällt luckan men sedan ska nå´n av dom snart ut igen... Att hon klagar det kan jag faktiskt förstå.

Fast om katten inte tillåter en att sova på nätterna, då tycker jag nog den drivit det mer än ett steg för långt. De flesta katter har ju faktiskt lärt sig att när husfolket sover är det kört att få någon uppassning. Så en katt som envisas med att väcka husse och matte på nätterna för den ska ut och in, ut och in - den tycker jag man får beklaga sig lite över att det är jobbigt att leva med.

Fast om katten inte tillåter en att sova på nätterna, då tycker jag nog den drivit det mer än ett steg för långt. De flesta katter har ju faktiskt lärt sig att när husfolket sover är det kört att få någon uppassning. Så en katt som envisas med att väcka husse och matte på nätterna för den ska ut och in, ut och in - den tycker jag man får beklaga sig lite över att det är jobbigt att leva med.

Trådskaparen skriver inget om att missen tjatar om ut o insläpp på nätterna! Alla tvåbenta behöver nattro.

Trådskaparen skriver inget om att missen tjatar om ut o insläpp på nätterna! Alla tvåbenta behöver nattro.

Jo det är just det TS gör!
". Han är inne tre timmar, jamar - vi släpper ut och går och lägger oss. Han är ute i två timmar, jamar - vi vaknar och släpper in honom. Osv, osv."

Katten väcker dem på nätterna, och TS är vidare orolig för hur det blir när de fått sin bebis och om katten då kommer väcka babyn med.

Samma sak här. Dock då har herrn här inga större röstresurser. Jag bor på landet och behöver bara öppna dörren. Ändå överväger jag kattlucka då jag blir vansinnig på att alltid snubbla över en katt som snurrar runt benen och ska ut. Eller in. Eller för all del stå i dörren och fundera på saken i en kvart. Så hade också satt in kattlucka i TS läge om det gått.

Inga små vädringsfönster alls? Går den fritt eller kommer ut på nätad balkong "bara"?

Inga småfönster alls tyvärr... Han går fritt ute i en liten "skog" (nåja, en stockholmsk skog) nedanför vår balkong. Kattluckan hade verkligen varit det bästa alternativet, för då kan han sköta sig själv.

Som det se ut nu är väl det smartaste att som Emuliia säger lära honom att natt betyder att man är inne. Jag har köpt en förpackning öronproppar och börjat slänga ut honom på morgonen när jag går till jobbet, så att han ska vara "rastad" lagom tills jag kommer hem.

...Och som du säger är det ju nätterna som är det jobbiga, dagtid är det möjligtvis irriterande att släppa ut och in men det kan jag leva med. Nu har han däremot väckt mig fyra nätter i rad, klockan fyra, och när jag vaknar, vaknar bebisen i magen och sen är det kört för mig att somna om när den kör zumbapass mellan mina revben. Det blir svårt att jobba när det blir så! :meh::down:

Ett ynka år känns inte så ynka när jag inte får sova! (För det är ju det som är det stora kruxet.) Hur det ska gå när vi snart blir fler vet jag inte riktigt, men om han fortsätter att väcka oss då kommer vi inte kunna ha kvar honom hos oss, då får han flytta till sambons föräldrar (vilket jag tycker vore extremt tråkigt eftersom han ju är min pälskling! :love:)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
960
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 406
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.