Katt som börjat morra & fräsa på svansen

Trott

Trådstartare
Min farmor har en innekatt, steriliserad hona på snart 2 år. Inte så kelsjuk och lite ängslig av sig, men mer social med farmor nu än när hon skaffade henne som kattunge (efter katten var 12 veckor).
Nu senaste veckorna har hon börjat morra, fräsa och nästan attackera sin svans. Inget blodvite har uppstått än. Detta sker flera gånger om dagen.

Någon som vet vad det kan bero på och om nån annan har vart med om liknande?

För övrigt har inget nytt hänt som ny kattsand, mat eller flytt som kan tänkas vara orsaken.
 
Min farmor har en innekatt, steriliserad hona på snart 2 år. Inte så kelsjuk och lite ängslig av sig, men mer social med farmor nu än när hon skaffade henne som kattunge (efter katten var 12 veckor).
Nu senaste veckorna har hon börjat morra, fräsa och nästan attackera sin svans. Inget blodvite har uppstått än. Detta sker flera gånger om dagen.

Någon som vet vad det kan bero på och om nån annan har vart med om liknande?

För övrigt har inget nytt hänt som ny kattsand, mat eller flytt som kan tänkas vara orsaken.

Kan kisse vara uttråkad pga för lite stimulans? Eftersom hon fräser och kanske är besvärad är det förmodligen läge för att iaf prata med en veterinär (har aldrig hört talas om något liknande måste jag säga).

Toppen att du bryr dig fast det inte är din katt :up:
 
Om det inte finns någon uppenbar extern orsak, flytt, introducering av nytt djur/människa så är det första man bör göra att ta katten till vetten. Oftast är drastiskt förändrat beteende, främst negativt sådant, beroende på smärta eller dåligt mående. Katter är väldigt bra på att dölja smärta och när det gått så långt att de visar det, då kan det vara allvarligt. Jackson Galaxy som är en kattolog (My Cat From Hell) säger att han alltid börjar med en hälsoundersökning och sedan går vidare med eventuella mentala låsningar och beteenden. Kommer ihåg ett avsnitt där en katt plötsligt blev otroligt agressiv och gav sig på både människor och sina kattkompisar, visade sig att han had spondylos och alltså fruktansvärt ont, vilket gav sig utryck i agression mot andra. Kanske din farmors katt har ont just vid svansen och instinktivt försöker bli av med smärtan genom sitt beteende?

Rekommenderar också att ta blodprov vid undersökning. Om allt är okej fysiskt kan man börja fundera på understimulans.
 
Ja jag har sagt åt henne att höra av sig till veterinären, men ville också se om någon annan hade erfarenhet av det.
Även om hon är innekatt så har hon "mycket" att göra, farmor är pensionär och hemma mycket, hon går vara ute på balkongen och har många leksaker, som hon aktivt leker med.

Smulan (katten) bryr sig inte om att man klappar på ryggen och svansen, visar inte någon smärta när man rör henne. Och det kommer och går, precis som att hon helt plötsligt kommer på/får syn på svansen och då börjar morrandet, lite samma ljud som när katter får syn på en annan katt som inkräktar på deras revir. :confused:O_o
 
Ja jag har sagt åt henne att höra av sig till veterinären, men ville också se om någon annan hade erfarenhet av det.
Även om hon är innekatt så har hon "mycket" att göra, farmor är pensionär och hemma mycket, hon går vara ute på balkongen och har många leksaker, som hon aktivt leker med.

Smulan (katten) bryr sig inte om att man klappar på ryggen och svansen, visar inte någon smärta när man rör henne. Och det kommer och går, precis som att hon helt plötsligt kommer på/får syn på svansen och då börjar morrandet, lite samma ljud som när katter får syn på en annan katt som inkräktar på deras revir. :confused:O_o
Det kan sitta i analöppningen eller i tarmen också om de agerar mot svansen. Vår ena katt gick och knep med svansen och slängde med huvudet mot den men det visade sig att han fått i sig för mycket hår så avföringen hade fastnat på halva vägen på vägen ut och satt fast med håret så bajset inte kunde komma ut, gjorde förmodligen ont. Vi fick loss den delen som fortfarande satt inne i magen med lite försiktigt dragande och sen var han nöjd.
Just när de reagerar mot svansen kan det vara tarmen eftersom svansen är det enda de kommer åt :)
Så börja hos vet och be som någon sa om ett blodprov när ni ändå är där.
 
En uppdatering ifall nån är nyfiken...
Min farmor var iväg till veterinären, som inte kunde finna nått fel på katten, kattskrället har ju nerverna utanpå i vanliga fall, och det var än värre hos vet, så hon visade ingen smärta alls vid undersökning. Farmor fick iaf flytande medicin mot inflamation och värk, men farmor har haft svårt att få i henne det. Men, Smulan är bättre, nu får hon anfall ca 2 gånger om dagen som farmor ser, hon ska fortsätta med medicinen tills den är slut, så får hoppas det försvinner helt.
 
Det kan vara en form av epilepsianfall. Långt ifrån alla katter får anfall där de är medvetslösa och krampar med hela kroppen.
Om katten ej blir bättre på smärtlindring så kan ni filma med mobil när katten beter sig så, och uppsök en veterinär med intresse för neurologi om ni vill utreda vidare. Visa filmerna för veterinären :)
 
Det kan vara en form av epilepsianfall. Långt ifrån alla katter får anfall där de är medvetslösa och krampar med hela kroppen.
Om katten ej blir bättre på smärtlindring så kan ni filma med mobil när katten beter sig så, och uppsök en veterinär med intresse för neurologi om ni vill utreda vidare. Visa filmerna för veterinären :)
Tack för tipset om filmning och epilepsi! Har inte haft en tanke på det... Ska höra med Farmor hur det har gått och tipsa om det om det inte är bättre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 543
Senast: Asko
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 357
Katthälsa Hej! Har en katt på 8 månader är en hona. Hon har alltid varit go och velat umgås, mysa jättemycket och älskar att bli klappad runt...
Svar
6
· Visningar
6 001
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp