Katt som aldrig blivit avmaskad.

mimus

Trådstartare
En av mina katter är så otroligt rädd av sig, han hade en bror när han föddes för 6 år sen och de var som siamesiska tvillingar. När brodern försvann för 4 år sen så blev" Bill" jätteskygg. Han finns alltid i periferin, men man kan inte ta på honom eller klappa, men han klarar av att äta om man står en bit ifrån. Han bor i stallet med omnejd, kommer aldrig i närheten av husen. Han har aldrig blivit avmaskad, (jo som kattunge förståss) just pga detta, äter inte om man mosar avm i maten, de andra 5 st avm jag med spruta i munnen.
De andra går i kattlucka in i stallet och kattlucka till sadelkammaren. I år är första gången Bill vågat sig in i sadelkammaren och ligger där hela dagarna vid elememtet.

Han är fin och blank i pälsen, ska jag fånga honom och avmaska med"våld" och riskera att det tar 4 år igen innan han vågar sig fram eller bara låta det vara?

Förslag mottages tacksamt.

Sv: Katt som aldrig blivit avmaskad.

Om du avmaskar med tabletter så kan du prova att bryta sönder tabletten i små bitar/krossa tabletten helt och lägg detta i bollar av rå köttfärs och ge katten. Det brukar funka bra.....i alla fall för mig.
Använder du avmaskningspasta är det bara att blanda ihop den råa köttfärsen med pastan....

Sv: Katt som aldrig blivit avmaskad.

Prova Flubenol pasta, det smakar inte så illa som andra medel, blanda i det i någon mat som är extra god. Man kan gärna se till att katten "svält" ett dygn innan, så är chansen större att medlet äts upp. Det går också att använda Flubenol tabletter för hund till katt (samma dosering som till hund enl. förpackning) en del föredrar mosade tabletter. Enligt tillverkaren ska detta medel accepteras av 80 procent av alla katter :D . Det ska ges i tre dagar.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 994
Senast: Lager
·
Övr. Katt Hej! Det är så att vi i vårat stall, hitta våran grannes förra stall katt (hon flytta och lämna kvar denna katten så dom nya skulle...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Lokkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka