Katt-slagsmål

Elwan

Trådstartare
Min ena hankatt kom just insläntrandes med sår på näsa och ben -kattslagsmål såklart. Hur tar jag bäst omhand om det här såret?! Jag släppte ut dem vid 5, kom in 8.30 så det är ju alldeles färskt.
Den andra katten var inne på djurssjukhus för två veckor sedan för samma skada, men då upptäckte jag inte att något hänt förrän han haltade och benet var rejält tjockt. Han blev sövd och fick dränage inopererat. Jag hoppas innerligt att jag kan behandla den här andra katten här hemma, innan det blir så illa. Jag har både metacam och penicillin kvar dessutom. Även tratt!

Jag tänker att som på en häst hade jag tvättat rent och sedan lagt ett jodopaxomslag, funkar det på katt?!

Innan det kommer vanliga förmaningar med veterinär etc -det är två kastrerade bonnkatter, id-märkta och försäkrade. Men de har varit riktiga olycksfåglar, så vaccineringar, kastreringar, infektion i öronen med sövning, tidigare kattbett -jag har bara inte råd ed en veterinärräkning till!:(
 
Sv: Katt-slagsmål

"Regelbunden rengöring med t. ex. klorhexidin" säger min första-hjälpen-manual för djurvård om ytliga sår.

Djupare skador som går ner under huden kanske måste till veterinär. Om möjligt försök skölja ur såna sår ordentligt så det inte blir inflammerade bölder pga bakterier under huden.

Omslag på katt tror jag inte på, de kommer att slicka, riva, bita bort det. Och jodopax ska väl inte tas invärtes.
 
Sv: Katt-slagsmål

Tvätta ordentligt, helst med koksaltlösning, vatten funkar också. Jodopax och klorhexidin är inte bra då det hämmar sårläkningen. Sätt på katten en krage så den inte kan slicka!! Är det större sår som behöver sys så kontakta veterinär.
Du får hålla koll så det inte blir bölder, det är vanligt vid kattbett då ingångshålet är litet men bakterier har kommit in under huden.
Medicinera inte på eget bevåg, särskilt inte antibiotika som inte ska sättas in förrän du har en infektion. Håller du rent brukar man klara sig från infektion och då behövs inte antibiotika.
 
Sv: Katt-slagsmål

Använd absolut inte antibiotika på eget bevåg, det är så man gör bakterierna resistenta! Metacam är också dumt att ge för ett sår, du tar väl knappast Ipren eller liknande om du fått ett sår nånstans?
 
Sv: Katt-slagsmål

Jag vet hur man behandlar grisar och hästar, till de förstnämnda används ju metacam till en rad olika saker. Och med tanke på miljöerna de vistas i så borde det kunna gå att ta hand om en bitskada på katt kan jag tycka. Tratten är på till stort förtret, såret tvättat med väteperoxid och jag hade tänkt lägga ett jodopaxomslag men det slog mig just att jag nog borde raka benet först (för att få bort vetrap-bandaget..). Och jag har ingen rakapparat -hela hästapoteket har åkt in i köket!

Ang jodopax, det är ju ett desinfektionsmedel och om det nu har en hämmande effekt på läkprocessen så är väl det bra vad det gäller sådan typ av bett som en katt gör. Det gäller ju att hålla ett ev. hålrum öppet så det läker inifrån och ut?
På häst använder man det av just den anledningen, att det drar ut smuts ur såret.
 
Sv: Katt-slagsmål

Använd absolut inte antibiotika på eget bevåg, det är så man gör bakterierna resistenta! Metacam är också dumt att ge för ett sår, du tar väl knappast Ipren eller liknande om du fått ett sår nånstans?

Metacam är definitivt inte dumt för ett sår, för det är framförallt antiinflammatoriskt även om det också är smärtstillande.
Men man ska inte sätta in mediciner på sitt djur utan att först kontakta veterinär.

Jag skulle spola med NaCl (natriumklorid) minst två gånger dagligen och massera så ev var som bildas kommer ut. Ingen jodopax.

Krage på, katten inne!
 
Sv: Katt-slagsmål

Det viktiga är att skölja bort smuts och bakterier, det gör man bäst med koksaltlösning eller vatten. Det är det som används om du tar katten till veterinär. Jodopaxen dödar de nya cellerna som bildas när såret läker.
 
Sv: Katt-slagsmål

Klorhexidin bör undvikas då det dödar även de "goda" bakterierna på huden som behövs för sårläkningen. Att skölja med koksaltlösning och sedan rengöra med alsol- eller jodopaxlösning är bättre.

Och krage såklart.
 
Sv: Katt-slagsmål

Jodopax är lika illa som klorhexidin. Inom modern sårvård har jodopax, klorhexidin eller liknande preparat att göra! Koksaltlösning har en antiseptisk verkan, men det viktigaste är den mekaniska rengöringen mao skölja bort smuts och bakterier. Spola, spola och spola lite till.
 
Sv: Katt-slagsmål

Jodopax är lika illa som klorhexidin. Inom modern sårvård har jodopax, klorhexidin eller liknande preparat att göra! Koksaltlösning har en antiseptisk verkan, men det viktigaste är den mekaniska rengöringen mao skölja bort smuts och bakterier. Spola, spola och spola lite till.

Där ser man. Min gammelkatt hade öppna sår på ryggen och då ordinerade veterinären rengöring med jodopaxlösning (1+10).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp